KPMG 100 jaar-banners krijgen flinke dosis maatschappelijk verantwoord ondernemen

06 april 2018 Consultancy.nl

De banners die om het honderdjarig bestaan van KPMG te vieren aan het Amstelveense hoofdkantoor hingen, krijgen een tweede leven. Bij het hergebruik wordt ingezet op een flinke portie maatschappelijk verantwoord ondernemen: niet alleen worden de banners volledig gerecycled tot tassen voor boodschappen, ook worden ze gemaakt door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en als klap op vuurpijl wordt de opbrengst van de tassen ingezet voor het bieden van opvang en onderdak aan dak- en thuislozen.

Als in 1917 de overheid een aantal noodwetten uitvaardigt om de dramatische situatie van de rijksfinanciën te verbeteren, waarmee voor ondernemers strikte regels van kracht worden op het gebied van administratie en fiscale verantwoording, ziet Pieter Klijnveld een gat in de markt en begint hij zijn eigen accountantskantoor aan de Amsterdamse Herengracht. Het kantoor zal later bekend worden onder de naam Klynveld Kraayenhof & Co., en in 1979 met de Deutsche Treuhandgesellschaft en McLintock Main Lafrentz & Co. samengaan tot Klynveld Main Goerdeler (KMG). In 1987 vindt er nogmaals een fusie plaats, ditmaal met Peat Marwick International (PMI), waarmee het huidige KPMG ontstaat.

In het jubileumjaar 2017 stonden er bij KPMG diverse feestelijkheden op de kalender. Op 17 maart 2017 was het precies 100 jaar geleden dat Klijnveld zijn kantoor oprichtte en werd er in alle KPMG-kantoren een verjaardagsontbijt gehouden, compleet met taart, slingers, hoedjes en toeters. Ook was er voor die dag in het hoofdkantoor een escape room gebouwd, voor zowel medewerkers als klanten, waarin het verhaal van verleden, heden en toekomst van het kantoor was verwerkt. Eerder in het jaar waren de feestelijkheden al afgetrapt met een hardlooptraining verzorgd door Erben Wennemars en in september volgde er nog een groot feest voor alle medewerkers.
KPMG 100 jaar-banners krijgen flinke dosis maatschappelijk verantwoord ondernemenHet jubileum had ook een duidelijk thema. Het jaar stond in het teken van ‘true value’, oftewel de volledige waarde die ergens meer wordt gecreëerd voor de samenleving, waarbij verder wordt gekeken dat alleen geld. Zo hield KPMG zich bezig met het berekenen van de true value van drie actuele onderwerpen: duurzame waardecreatie, de digitale economie en een gezonde arbeidsmarkt. Het gekozen thema past goed in de ontwikkeling van de laatste jaren waarin steeds meer van bedrijven wordt verwacht dat ze bewust omgaan met de impact die ze hebben, zoals op de samenleving en het milieu. Deze ontwikkeling wordt vaak aangeduid als maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). 

Tweede leven feestversiering

Nu het jubileumjaar is verstreken, laat het bureau nog eens zien dat het op dit gebied zelf ook zijn steentje bijdraagt, zoals bij het verwijderen van de feestversiering. Gedurende 2017 was ook aan de buitenkant van het hoofdkantoor goed te zien dat KPMG jarig was. Bijna een jaar lang sierden dertig meter hoge banners het pand aan de A9. Enige tijd geleden, na de afronding van het feestjaar, zijn de banners weer weggehaald. Dit betekende echter niet het einde van het verhaal: de banners kregen een tweede leven als tas.

Van het doek waar de banners uit bestonden, werden stevige boodschappentassen gemaakt door Labé Tassen, dat onderdeel is van Het Klooster in Breda. Deze stichting biedt opvang en onderdak aan twaalf mensen die uit dakloosheid komen. De tassen zijn geproduceerd met mensen die een afstand hebben tot de arbeidsmarkt. Vervolgens worden de tassen door Labé verkocht en de opbrengst daarvan wordt gebruikt om opvang en onderdak te bieden aan dak- en thuislozen.

Op deze manier laat KPMG zien hoe invulling kan worden gegeven aan het idee van het optimaliseren van de true value. Naast dat de banners worden hergebruikt en zo niet op de afvalberg zijn beland, bood het recyclingproces werk aan mensen die vaak aan de zijlijn staan en werd er ook nog eens geld bijeengebracht voor mensen zonder vast onderdak.

Nieuws

×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Avantage Reply B&A Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Corporate Finance Boer & Croon Management Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Considerati Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting flowresulting Front Consulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo innogy Consulting INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company KplusV KPMG Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Scenter Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup Young Advisory Group Zestgroup

Meer nieuws over