RSM-opleiding helpt managers denken als strategen
Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM) heeft een opleiding ontwikkeld om managers te leren denken als strategieconsultants. ‘Strategic Problem-Solving’ leert deelnemers hoe ze rigoureuze probleemoplossende methoden kunnen toepassen om een strategie te ontwikkelen en uit te voeren.
RSM is de internationale business school van de Erasmus Universiteit Rotterdam. De instelling biedt diverse bachelor en postdoctorale businessprogramma’s aan, die meestal in het Engels worden gegeven.
Het tweedaagse RSM programma ‘Strategic Problem-Solving’ is hoofdzakelijk gericht op professionals buiten de adviesbranche en is bedoeld om de probleemoplossende vaardigheden van deelnemers en hun effectiviteit bij het vinden van oplossingen voor strategische bedrijfsproblemen te vergroten.
Volgens het opleidingsinstituut leren deelnemers in het programma een keur aan best practice methoden en technieken, zoals bijvoorbeeld ontwikkeld door internationale topconsultancybureaus als McKinsey & Company en Boston Consulting Group (BCG).
Hoewel de cursus is ontworpen om bedrijven te helpen meer als strategieconsultants te denken, wil dat niet zeggen dat het programma niet ook ten goede komt aan de consultants zelf. Het programma is ook relevant voor interne en externe consultants die strategische vaardigheden willen opdoen voor nieuwe of meer senior functies binnen hun organisatie.
Het programma, waarvan de eerstkomende runs in december 2019 en april 2020 zullen plaatsvinden, stelt deelnemers in staat meer zelfvertrouwen te krijgen naarmate hun ‘toolbox’ van beschikbare oplossingen voor bedrijfsvraagstukken groeit. Het zal deelnemers ook leren hoe ze deze methoden en technieken moeten gebruiken en hun beperkingen en gemeenschappelijke valkuilen moeten aanvliegen. Via casebesprekingen, kleine groepsopdrachten en presentaties kunnen ze vervolgens hun nieuw aangeleerde vaardigheden in de praktijk oefenen.
Ervaren strategie-experts
Het programma wordt geleid door Marc Baaij en James Parker. Marc Baaij is associate professor of strategic management bij RSM en is gespecialiseerd in methoden en technieken voor strategieontwikkeling en -executie. Hij werkte eerder voor Boston Consulting Group als onderzoeksmanager en strategieadviseur en vervulde bij IBM sales- en marketingrollen.
James Parker is partner bij Parma Consulting Group en heeft meer dan 30 jaar consultancyervaring in het managen van professionele organisaties. Ook werkte hij voor strategy consultancykantoor McKinsey & Company in Noord-Amerika, het Verenigd Koninkrijk en Nederland. Daarnaast was hij oprichter van Mitchell Madison Group en Managing Partner van de strategiepraktijk van Boer & Croon.
Ervaringen
Anne-Marie Hendriks, Senior Sales en Business Development Manager bij Philips, die deelnam aan een eerdere editie van het programma, geeft aan: “De cursus overtrof mijn verwachtingen en heeft mijn manier van werken veranderd. De docent beschikte over uitgebreide kennis en had zeer veel ervaring. Wat ik ook leuk vond, was dat hij veel echte voorbeelden uit de praktijk gebruikte om concepten uit te leggen. Het programma heeft mij veel praktische tools opgeleverd voor het aanpakken van problemen en heeft me ook veel energie gegeven.”
Yolanda Barreros Gutiérrez, Partner van Barreros & Gutierrez Consulting, vult aan: “Dankzij het senior niveau van alle deelnemers konden we snel van de theorie overstappen naar de praktische toepassingen van belangrijke strategische hulpmiddelen. Tijdens de probleemoplossende workshops in kleine groepen hebben we zowel theoretische als praktijkcasussen gebruikt. Dat was een uitstekende manier om te oefenen met de nieuwe aanpak en om problemen correct te identificeren en in te kaderen voor verschillende strategische uitdagingen."
Overige programma's
RSM biedt tal van programma's die relevant zijn voor professionals in de zakelijke dienstverlening. Zo geeft het driedaagse programma ‘Foundations of Strategy’ inzicht in hoe de impact van strategische besluitvorming kan worden vergroot.
Het driedaagse programma ‘Make Strategy Work’ is gericht op senior managers, en draait om het formuleren en uitvoeren van strategieën en helpt deelnemers hun rol te begrijpen bij strategie-executie.