Deze 10 bedrijven bieden de beste digitale klantervaring
In het huidige competitieve landschap is het bieden van een naadloze end-to-end klantervaring – mogelijk gemaakt door een ultramoderne en digitale infrastructuur – belangrijker dan ooit. Maak kennis met de 10 bedrijven die in ons land de beste digitale klantervaring bieden.
1. Coolblue
Coolblue werd in 1999 opgericht. De filosofie van de online retailer is om klanten bij iedere ‘touchpoint’ een excellente customer experience te bieden. Het bedrijf, dat vooral actief is in Nederland, België en Duitsland, genereerde in 2019 een omzet van €1,48 miljard.
2. Bol.com
Ook Bol.com werd opgericht 1999, en is inmiddels een van de bekendste webwinkels in Nederland en België. Het bedrijf levert een breed spectrum aan producten, variërend van elektronica-artikelen en boeken tot mode-items, speelgoed, huishoudelijke apparaten en tal van andere items. In 2019 behaalde de webwinkel een omzet van €2,8 miljard.
3. Hunkemӧller
Met een omzet van zo’n €400 miljoen en ruim 900 winkels, is Hunkemöller een grote ondergoedboetiek. De komende jaren wil het bedrijf het aantal wereldwijde vestigingen verdubbelen. In lijn met de groeiambities opende Hunkemöller vorig jaar een nieuw distributiecentrum.
Lees ook: Hunkemöller verbetert winkelnetwerk met nieuw finance-systeem.
4. Philips
Philips levert vandaag de dag vooral innovatieve producten op het gebied van gezondheidszorg en welzijn. De oer-Nederlandse en wereldwijd actieve organisatie telt ruim 81.000 medewerkers en genereert een omzet van ongeveer €19,5 miljard. Philips integreert technologieën en design in op de mens gerichte oplossingen.
5. Hema
Hema was anno 1958 de eerste Nederlandse warenhuisketen in ons land die aan een franchiseformule begon. Vandaag de dag telt Hema bijna 800 vestigingen in negen landen en werken er zo’n 9.000 werknemers bij het bedrijf, dat de afgelopen jaren veelvuldig in het nieuws kwam.
6. T-Mobile
T-Mobile is de op één na grootste telecomprovider op de Nederlandse markt, met een omzet van €461 miljoen (2019) en een wereldwijde omzet van ruim €80 miljard. T-Mobile telt in ons land circa 1.800 medewerkers en wereldwijd ruim 228.000.
7. G-Star
G-Star, ook bekend als G-Star RAW, is een Nederlands bedrijf dat kleding ontwerpt, laat produceren en verkoopt in meer dan 80 landen. Wereldwijd telt G-star meer dan 6.000 verkooppunten. Het bedrijf werd opgericht in 1989 in Amsterdam door Jos van Tilburg en staat bekend om zijn robuuste jeans, geïnspireerd op werkmanskleding.
8. MediaMarkt
MediaMarkt, onderdeel van Duitse retailer Ceconomy, geldt als een van ’s werelds grootste elektronicaverkopers. Bij het bedrijf werken zo’n 4.500 mensen. Nederland telt in totaal 50 vestigingen.
9. ANWB
De ANWB is een van de oudste verenigingen van Nederland voor verkeer en toerisme. Het bedrijf helpt zijn circa 4 miljoen leden dagelijks op het gebied van mobiliteit, vakantie en vrije tijd. De organisatie is het meest bekend om zijn pechhulpdiensten, maar biedt bijvoorbeeld ook rijlessen, verkeersinformatie en verzekeringen.
10. Albert Heijn
Al meer dan 130 jaar is Albert Heijn, vandaag de dag onderdeel van Ahold-Delhaize, ’s lands bekendste supermarktketen. Bij de supermarktketen werken ruim 100.000 mensen verspreid over meer dan 1.000 winkels.
Over het onderzoek
De top 10 van bedrijven met de beste digitale klantervaring komt voort uit een onderzoek van BearingPoint. De onderzoekers hebben de prestaties van bedrijven beoordeeld langs vier belangrijke gebieden: digital marketing, digital product experience, ecommerce en e-CRM.
Volgens de onderzoekers doen Nederlandse bedrijven het bijzonder goed op het Europese toneel en presteren zij beter dan hun concurrenten, als het gaat om de belangrijkste aspecten in het klantenlandschap.