Dit zijn de meest inspirerende organisaties van Nederland
Too Good To Go, Tesla en WWF zijn volgens onderzoek van Synergie de meest inspirerende organisaties van Nederland.
Op basis van representatief marktonderzoek onder bijna 3.000 Nederlanders komt Too Good To Go als winnaar uit de bus. Too Good To Go scoort het beste op visie en social impact, en krijgt veel erkenning voor zijn innovatieve visie. Het bedrijf zet zich in voor minder voedselverspilling – een groot probleem wereldwijd en in Nederland. Via een app kunnen consumenten voor een klein bedrag eten kopen dat anders door horeca en winkels weggegooid zou worden.
Too Good To Go wint fors aan bekendheid onder Nederlanders, zozeer zelfs dat de bekendheid in het afgelopen jaar bijna is verdubbeld. De benoeming tot ’s lands meest inspirerende organisatie – waarmee het in de voetsporen treedt van partijen zoals IKEA en Tony’s Chocolonely – kan worden gezien als de volgende kroon op het werk.
Runner-up Tesla staat sinds 2014 in de top drie (met uitzondering van 2019) en voor de vijfde keer – het onderzoek is dit jaar voor de tiende keer gehouden – op de tweede plaats. De top vijf bestaat verder uit nonprofit-organisatie WWF, het snelgroeiende e-commerce platform Bol.com en ANWB.
Fairtrade Original staat voor de derde keer op de zesde plaats, en de plekken zeven tot tien worden ingenomen door Lego, Rode Kruis, Samsung en Google. Bedrijven die uit de top 40 zijn gevallen zijn onder meer Dove, Starbucks, BMW en Booking.com – dat eerder dit jaar bakken kritiek over zich heen kreeg toen het bij de overheid NOW-steun aanvroeg ondanks miljardenwinsten in de afgelopen jaren.
Om ‘inspirerend’ te definiëren namen de onderzoekers van Synergie vier aspecten onder de loep. Dit zijn (1) het (hogere) doel van de organisatie, (2) de mate waarin dit leidt tot innovatie in producten en diensten, (3) de geloofwaardigheid van het product/de dienst en (4) de manier waarop duurzaam wordt omgegaan met de klant.
Opvallend is dat de lijst van 2020 wordt gedomineerd door twee typen organisaties: impactorganisaties (21 van de top 40 organisaties) en democratiserende organisaties. Impactorganisaties zijn organisaties die zijn ontstaan om aan een bepaalde maatschappelijke uitdaging te werken. “Zij werken aan deze impact door hun business, niet ernaast”, legt Joris van Zoelen van Synergie uit. “Alles binnen deze organisaties is erop gericht om deze impact zo groot en duurzaam mogelijk te maken. Het bereiken van zoveel mogelijk klanten is voor hen in de eerste plaats een middel om hun maatschappelijke doelen te verwezenlijken.”
De groep democratiserende organisaties bestaat uit organisaties die producten of diensten die voorheen exclusief waren, nu voor velen toegankelijk maken. Ze ‘democratiseren’. Voorbeelden hiervan zijn bol.com, LEGO, Samsung, Google, IKEA, Netflix, Rituals, Apple en Nike.
Van Zoelen: “Het behalen van goede financiële resultaten is voor zulke bedrijven vaak nog steeds de belangrijkste drijfveer en winst blijft het belangrijkste doel. Het bereiken en bedienen van zoveel mogelijk mensen is hier het middel voor. De organisaties uit deze groep bestaan vaak al langer. In hun geschiedenis vonden zij steeds nieuwe manieren om hun ambitie voor klanten invulling te geven. Dat doen ze vaak op een verrassend innovatieve en klantgerichte wijze.”
De volledige lijst van de 40 meest inspirerende organisaties van Nederland:
1) Too Good To Go
2) Tesla
3) WWF
4) Bol.com
5) ANWB
6) Fairtrade Original
7) LEGO
8) Rode Kruis
9) Samsung
10) Google
11) Rituals
12) Gazelle
13) Seepje
14) Netflix
15) IKEA
16) KWF
17) Tony’s Chocolonely
18) Universiteit Wageningen
19) Efteling
20) Vegetarische Slager
21) Adidas
22) Rijksmuseum
23) Ben & Jerry’s
24) Apple
25) Picnic
26) Coolblue
27) Vivera
28) Dille & Kamille
29) Auping
30) Follow the Money
31) Velux
32) EKOPlaza
33) Dopper
34) Philips
35) Douwe Egberts
36) Consumentenbond
37) Vandebron
38) Greenchoice
39) Nike
40) Albert Heijn