LEGO en Happy Soaps de meest inspirerende organisaties van Nederland

04 juli 2025 Consultancy.nl

In een periode waarin onzekerheid en onvoorspelbaarheid de toon zetten, zoeken Nederlanders steeds vaker naar organisaties die vertrouwen uitstralen en aantoonbaar bijdragen aan een betere wereld. Dat blijkt uit het onderzoek ‘De Inspirerende 40’ van Synergie. In de nieuwste editie prijken boven in de ranglijst speelgoedmerk LEGO en Happy Soaps, een producent van verzorgingsproducten.

LEGO weet al decennialang jong en oud te inspireren met zijn iconische bouwstenen die creativiteit en spelplezier stimuleren. Ook in Nederland blijft LEGO al jaren bijzonder populair. Met een flagshipstore in Amsterdam, talloze lokale samenwerkingen en educatieve programma’s op scholen, is de aanwezigheid van LEGO diepgeworteld in ons land.

Het Deense speelgoedmerk is naast een populaire speelgoedmaker ook een sterke voorvechter van verantwoord en sociaal ondernemerschap. LEGO investeert volop in duurzaamheid, met ambitieuze doelen zoals fossielvrije productie en het gebruik van gerecyclede materialen in hun bouwstenen.

Daarmee is het merk niet alleen een voorbeeld van goed zakendoen, maar ook van maatschappelijke betrokkenheid – een combinatie die in 2025 is beloond met de hoogste notering in de Inspirerende 40-ranking. Ook vorig jaar stond het bedrijf bovenaan.

LEGO blinkt volgens de respondenten uit in zijn innovatiekracht en originele aanpak. Denk aan de stroom van vernieuwende producten, zoals LEGO Gaming, Netflix-series en een samenwerking met de Formule 1. “Daarmee blijft LEGO trouw aan zijn missie om ‘de bouwers van morgen te inspireren en ontwikkelen’”, aldus de onderzoekers.

Inspireren betekent…

De Inspirerende 40 is een jaarlijks onderzoek dat in kaart brengt welke organisaties Nederlanders het meest inspireren. Het onderzoek wordt uitgevoerd door adviesbureau Synergie, in samenwerking met Dynata en DATAIM, op basis van duizenden respondenten.

Centraal staat daarbij de vraag: welke bedrijven weten niet alleen producten of diensten te leveren, maar ook een positieve impact te maken op de maatschappij?

De onderzoekers beschouwen vier pijlers bepalend voor de inspirerende kracht van een organisatie. Ten eerste is er de ‘visie voor de wereld van morgen’, waarbij een heldere en hoopvolle toekomstvisie centraal staat. Ten tweede gaat het om ‘innovatie vanuit de missie’, waarbij oplossingen worden geboden die maatschappelijke problemen aanpakken.

Daarnaast speelt een ‘prikkelende relatie’ een belangrijke rol, wat inhoudt dat er een authentieke band bestaat met klanten en de samenleving. Tot slot is er de ‘next level klantervaring’, waarbij een uitzonderlijke en memorabele customer journey wordt gerealiseerd.

Deze factoren zorgen er niet alleen voor dat consumenten zich verbonden voelen met een merk, maar leveren ook tastbare voordelen op. Organisaties met een duidelijke maatschappelijke missie groeien tot drie keer sneller en winnen tot 46% meer marktaandeel.

Bovendien blijkt uit het onderzoek dat twee op de drie professionals de maatschappelijke waarde van een organisatie meewegen bij hun keuze voor een werkgever – een trend die werkgevers niet kunnen negeren.

Nummer 2: Happy Soaps

Op de tweede plaats staat Happy Soaps, een snelgroeiende Nederlandse scale-up die de markt voor verzorgingsproducten radicaal wil veranderen.

Met zijn kleurrijke branding en heldere missie – 100% plasticvrije verzorging – spreekt Happy Soaps een groeiende groep bewuste consumenten aan. De producten van het bedrijf bevatten geen microplastics, zijn vegan en worden geproduceerd zonder overbodige verpakkingen.

“Happy Soaps weet duurzaamheid toegankelijk te maken zonder in te leveren op gebruiksgemak of uitstraling. Door innovatieve formules te combineren met een vrolijke, nuchtere benadering, groeit de impact van dit jonge bedrijf snel – én inspirerend”, aldus de onderzoekers.

More on: Synergie
Netherlands
Company profile
Synergie is not a Netherlands partner of Consultancy.org
Partnership information »
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

Synergie is a not a partner of Consultancy.org.

Upgrade or more information? Get in touch with our team for details.