Adviseurs krijgen 100 miljoen voor Ahold Delhaize deal
Vorige maand besloten supermarktketens Ahold en Delhaize om te gaan fuseren. Door deze stap is het concern Ahold Delhaize gecreëerd, dat hiermee als top-10 speler de wereldwijde supermarktbranche betreedt. Voor management consultants, adviseurs en advocaten betekent de fusie een van de meest lucratieve M&A transacties van het jaar. In totaal ligt meer dan €100 miljoen aan fee-inkomsten in het vooruitzicht voor onder meer Goldman Sachs, J.P. Morgan, Bain & Company, McKinsey & Company en Allen & Overy.
Met een gecombineerde omzet van meer dan €52 miljard, zal Ahold Delhaize behoren tot de tien grootste supermarktconcerns ter wereld, vlak na bijvoorbeeld Aldi en Metro Group en de in de VS gevestigde marktleider Walmart Stores. Enerzijds levert de fusie enorme schaalvoordelen op. In combinatie met een eenmalige investering van €350 miljoen zullen deze naar verwachting leiden tot €500 miljoen aan synergie-besparingen en tot het uitbouwen van een complementaire footprint binnen Europa en Noord-Amerika. Anderzijds verwachten beide ketens door de krachtenbundeling hun vergelijkbare strategieën en positionering – gericht op sterke, lokale merken in wereldwijde markten – te kunnen versterken.
Ahold en Delhaize hebben twee keer eerder een poging gedaan om te fuseren. Na de eerste poging in 2006 hebben de behoefte om te consolideren in de zeer concurrerende markt en de sterke “gedeelde visie en culturele fit”, zoals beide concerns aangeven, inmiddels geleid tot een duidelijke overeenkomst. Als de deal doorgang vindt – de aandeelhouders van beide partijen zijn positief, maar de fusie wacht nog op goedkeuring van de mededingingsautoriteiten – dan zal de nieuwe entiteit opereren onder naam Ahold Delhaize. Ahold zal 61% van de aandelen in handen hebben en Delhaize de resterende 39%. Het hoofdkwartier van Ahold Delhaize wordt in Nederland gevestigd.
Integratie ondersteuning
Voor externe fusie- en overnameadviseurs zorgt de transactie voor enorme M&A- en postfusie consultancy-activiteit binnen de markt. Uit een analyse door Consultancy.nl – van de door beide partijen vrijgegeven fusiedocumentatie – blijkt dat Ahold McKinsey & Company als lead strategy consultant en fusie-adviseur heeft ingeschakeld. Het in de VS gevestigde consultancykantoor zal het Nederlandse management team van Ahold onder meer adviseren over fusiestrategie, een toekomstige organisatieblauwdruk opstellen, een routekaart voor de fusie-integratie ontwikkelen, programma-managementdiensten leveren en tenslotte diverse functionele werkprocessen ondersteunen.
Het besluit om juist McKinsey te kiezen komt volgens ingewijden niet als een verrassing. McKinsey fungeert als jaren als de ‘in-house’ corporate strategie-adviseur van de supermarktketen en was in het kader van de samenwerking al betrokken bij diverse transformaties. Ook vormde het partnership de basis voor het interview tussen McKinsey en Ahold CEO Dick Boer, twee jaar geleden.
Aan de andere kant van de onderhandelingstafel zal strategy consultancykantoor Bain & Company plaatsnemen, die door Delhaize werd ingehuurd voor een soortgelijk spectrum aan diensten. Zowel McKinsey als Bain zullen het fusietraject vanuit hun kantoren in Amsterdam begeleiden, waarbij ook de VS als een belangrijke hub zal fungeren. Bovendien zullen klantteams met M&A-, industrie- en functionele expertise van overal ter wereld betrokken zijn bij het fusietraject.
Voor juridisch advies schakelde Ahold de expertise van Allen & Overy en Simpson Thacher & Bartlett in. Delhaize zal worden bijgestaan door Cravath, Swaine & More en Linklaters. Tenslotte geven Goldman Sachs* en J.P. Morgan Ahold advies op het vlak van investment banking en corporate finance. Delhaize schakelde hiervoor Bank of America Merrill Lynch, Deutsche Bank en Lazard in.
€100 miljoen
Als de transactie doorgang vindt en de integratie en synergie-realisatie volgens plan verlopen, zullen de betrokken externe adviseurs ongeveer €100 miljoen aan fee-inkomsten verdienen aan het fusietraject, waarvan het merendeel wordt opgestreken door de zakenbanken.
Als gevolg van de aantrekkende fusie- en overnamemarkt is het jaar 2015 vooralsnog zeer lucratief voor zakenbanken en M&A consultants. Volgens data van Dealogic was er dit jaar tot dusver sprake van een totale dealwaarde van $2,190 miljard, waarmee de markt mogelijk de recordbedragen van 2007 kan gaan breken. In dat jaar – waarna de economische crisis uitbrak – kwam de totale dealwaarde uit op $4,300 miljard. Een onderzoek van accountants- en advieskantoor EY toonde onlangs aan dat wereldwijd 56% van grote corporate organisaties het komende jaar actief streeft naar een overname.
* Goldman Sachs adviseerde ook bij de eerdere fusiebesprekingen tussen Ahold en Delhaize.