Coolblue en Bol zijn Europese koplopers in digitale volwassenheid
Nederlandse bedrijven blinken uit op het gebied van digitale volwassenheid in het sales- en marketingdomein, zo komt naar voren in nieuw onderzoek van BearingPoint dat werd uitgevoerd in zeven Europese landen.
De 2021-editie van BearingPoints Digital Leaders-onderzoek heeft de commerciële bedrijfsvoering van bijna 400 bedrijven in Finland, Ierland, Italië, Nederland, Noorwegen, Zweden en het Verenigd Koninkrijk onder de loep genomen.
Uit de analyse komt naar voren dat Nederlandse bedrijven aan de top staan, waarbij Coolblue en Bol zich de absolute koningen van het continent mogen noemen.
De oer-Hollandse bedrijven wisten grote namen als Zara uit Spanje, Marks & Spencer en Tesco uit de UK, Axa uit Frankrijk en Telenor uit Noorwegen voor te blijven.
Het onderzoek legde de bedrijven onder een vergrootglas ten aanzien van vier belangrijke gebieden: ‘digital marketing’ (hoe volwassen zijn de digitale marketingkanalen?), ‘digital product experience’ (in hoeverre wordt klanten een volledige customer journey aangeboden voor hun product?), ‘e-commerce’ (hoe volwassen is het online kanaal?) en ‘e-CRM’ (in hoeverre kunnen de bedrijven hun sales automatiseren en personaliseren).
Coolblue werd in 1999 opgericht door Pieter Zwart (algemeen directeur), Paul de Jong en Bart Kuijpers. Sinds de oprichting is de filosofie van de online retailer om klanten bij iedere ‘touchpoint’ een excellente customer experience te bieden. De afgelopen jaren heeft Coolblue, dat vooral actief is in Nederland, België en Duitsland, een duizelingwekkende groei doorgemaakt. In 2019 behaalde het bedrijf een omzet van €1,48 miljard euro, bijna 10% meer dan het jaar ervoor.
Ook Bol.com, dat werd opgericht in 1999 door het Duitse mediaconcern Bertelsmann AG, is een bekende webwinkel in Nederland en België, die een gevarieerd palet van elektronica-artikelen, boeken, mode-items, speelgoed, huishoudelijke apparaten en tal van andere producten aanbiedt. In 2019 behaalde de webwinkel een omzet van €2,8 miljard, waarmee het zijn omzet van een jaar eerder met 30% overtrof.
In de top 10 van de Digital Leaders-ranking die door de onderzoekers van BearingPoint is samengesteld staan nog twee Nederlandse bedrijven: Hunkemöller op plek drie, en HEMA (dat recent door Jumbo werd overgenomen) op plek vijf.
Retailsector meest digitaal volwassen
Vanuit een sectorperspectief bekeken vormt de retailsector het meest digitaal volwassen segment, op de voet gevolgd door de telecom- en bankensector. Van de vier onderzochte dimensies is digital product experience de best presterende categorie, gevolgd door e-commerce.
Volgens de onderzoekers heeft de coronacrisis meer dan ooit duidelijk gemaakt hoe belangrijk het is voor bedrijven om voorop te lopen in digitalisering. “Het bereiken van digital excellence kan bedrijven helpen om zich aan te passen aan en in te spelen op een voortdurend veranderend businesslandschap”, laat BearingPoint-partner Eric Conway weten.