De 100 bedrijven met de beste digitale e-commerce ervaring

09 maart 2020 Consultancy.nl

In nieuw onderzoek zijn diverse bedrijven en organisaties geïdentificeerd die hun klanten voorzien van de best mogelijke digitale ervaring, zowel online, mobiel als via de tablet. Deze bedrijven weten hun productaanbod naadloos te laten aansluiten op de wensen van klanten en zorgen voor een soepele afhandeling in het aankoopproces.

Consumenten gebruiken steeds vaker het online kanaal om zich te oriënteren op producten en diensten, en om hun aankopen te doen. Om de sterke groei van het online kanaal te illustreren: anno 2020 is de Nederlandse e-commercemarkt goed voor meer dan €25 miljard. Tegelijkertijd zorgt online en digitalisering voor meer gemak: het biedt consumenten de mogelijkheid producten en diensten te vergelijken, ze aan te schaffen wanneer het hen uitkomt en de levering van producten en diensten tot in de puntjes te plannen.

Voor bedrijven betekent het een nieuw shopping-tijdperk, waarin klanten torenhoge verwachtingen hebben. Ze gaan ervan uit dat een website intuïtief, snel en logisch is, een naadloze omnichannel-ervaring biedt, en dat het digitale kanaal voorziet in al hun shop- en after service-wensen.

Digital Dominance Benchmark

Welke bedrijven slagen er het beste in deze hoge verwachtingen waar te maken? Uit de resultaten van de zogeheten ‘Digital Dominance Benchmark 2020’ blijkt dat er grote verschillen zijn in de digitale proposities en het gemak dat bedrijven bieden. Terwijl sommige bedrijven kunnen bouwen op hun hoge digitale e-commerce-volwassenheid – ze presteren sterk op thema’s als website, sociale kanalen, online video, zoekmachine-optimalisatie en apps – lopen anderen weer hopeloos achter. Met als gevolg dat de online gefocuste consument deze bedrijven links laat liggen.

Meer dan 300 grote partijen zijn voor de benchmark onder de loep genomen. Een overzicht van de 100 bedrijven die de beste digitale klantervaring bieden (drie voorlopers per sector):

Financiële sector

Banken: ING, Rabobank, ABN Amro
Fintech: Tikkie, MoneyYou, Bux
Verzekeraars: ANWB, Aegon, Nationale Nederlanden

Retail

Luxeproducten: Massimo Dutti, Michael Kors, Hugo Boss
Modebedrijven: H&M, De Bijenkorf, Adidas
Cosmetica & verzorging: Rituals, L’Oréal, Aveda
Non-food retail: Ikea, Marktplaats, Hema
E-commerce: Bol.com, Zalando, Coolblue

Eten & Drinken

Food & beverage: Heineken, Tony’s Chocolonely, Campina
Supermarkten: AH, Lidl, Jumbo

Energie

Energie- & nutsbedrijven: Eneco, Green Choice, Essent
Olie & gas: Shell, Akzo Nobel, BP

Vakanties

Vliegtuigmaatschappijen: KLM, Ryanair, EasyJet
Vliegvelden: Schiphol, Düsseldorf Airport, Eindhoven Airport
Hotels & leisure: Marriott, NH Hotel Group, Ibis
Reisorganisaties: Booking.com, Tui, NS

Zorg

Farmaceutica: Merck, Janssen, Abbvie
Zorgverzekeraars: De Friesland, Zilverenkruis, VGZ

Overige sectoren

Automotive: Mercedes-Benz, Tesla, Volkswagen
Werk: Indeed, Randstad, Young Capital
Keukenapparatuur: Bosch, Siemens, Miele
Openbare diensten: Politie, Gemeente Amsterdam, Overheid
Telecom: Ziggo, Tele2, T-Mobile

Volgens Martin Hermsen, partner bij Sia Partners en verantwoordelijk voor het onderzoek, is in dit digitale tijdperk de online volwassenheid en de consumentenervaring belangrijker dan ooit. “In een veranderend landschap moeten merken gelijke tred houden met de wensen en behoeften van de consument. De merken die hun productaanbod en naadloze, gedigitaliseerde klantervaringen het beste kunnen afstemmen op de klantverwachtingen, zullen de grootste kans hebben om succesvol te blijven.”


×
×
Accenture ACE Company Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius AevesBenefit Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arlande Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bewegin Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management Bolster Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Cegeka Consulting Cmotions COMATCH Conclusion Count & Cooper CPMview De Issuemakers De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting Flowant flowresulting FTE Groep FTE Improvery Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Improven InContext innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants Itility JBR JBR Interim Executives Kearney Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG Kruger Kurtosis KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer Merkle METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group NEWCRAFT Node1 Oliver Wyman OrangeX Ordina Organize Agile p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst ResidentieProfs RGP Rijnconsult Riverwise Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Groep Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron The Next Organization Trevian Turner TWST TwynstraGudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Volt Strategy Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Xebia Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group YourConnector Zanders Zestgroup
×
×
×