Hunkemöller verbetert winkelnetwerk met nieuw finance-systeem
Lingerie merk Hunkemöller is snel aan het groeien. Het bedrijf heeft inmiddels meer dan 900 winkels, waarbij ieder jaar nieuwe vestigingen geopend worden in nieuwe landen. Om beter inzicht te krijgen in de resultaten van zijn netwerk van winkels, migreerde Hunkemöller onlangs zijn performance management-oplossing naar OneStream.
“Hunkemöller’s oude systeem was aan vervanging toe”, vertelt Hanno van Vuren, Financial Controller bij Hunkemöller. “Ons vorige systeem was niet meer van deze tijd. Het had regelmatig te maken met crashes, werd niet meer ondersteund, en voldeed niet meer aan onze wensen rondom informatievoorziening.”
Keuze voor OneStream
De lingerieretailer besloot een nieuw systeem voor leverancierselectie (‘vendor selection’) te lanceren, waarbij OneStream als duidelijke winnaar naar voren is gekomen. Van Vuren licht toe: “We hebben voor OneStream gekozen omdat het een platformapplicatie in plaats van een modulaire applicatie is. Als we in de toekomst aanvullende rapportageprocessen zoals strategische planning willen toevoegen, dan valt dat onder dezelfde licentie. Ook zijn de cijfers dan afkomstig uit één bron, waardoor we de data niet opnieuw hoeven op te bouwen.”
Ook het onderhoud speelde een belangrijke rol in de besluitvorming. Van Vuren: “OneStream is gestoeld op moderne technologie en er verschijnen regelmatig updates. Het onderhoud is eenvoudig. Dat is in de praktijk ook al gebleken; een update wordt gepland en is binnen twee uur geregeld. Daarnaast voeren we het overgrote deel van het onderhoud zelf uit.”
Om de implementatie van OneStream te ondersteunen, wendde de lingerieretailer zich tot Finext, een Nederlands financieel adviesbureau. “Finext heeft veel ervaring in de retail”, vertelt Van Vuren, “en dat is belangrijk, omdat ze onze taal spreken. Zij hebben uitgebreide ervaring met onderwerpen binnen het retail- en sales-segment.”
Net zo belangrijk, legt hij uit, is dat Finext een van de grootste OneStream-implementatiepartners in Europa is. “Daarnaast beschikken ze over een grote groep consultants die ondersteuning kan bieden, zodat er geen afhankelijkheid van een of twee personen ontstaat”, voegt hij toe.
De schoonheid van detail
Nu het nieuwe OneStream-systeem in werking is getreden, doet Hunkemöller op veel gedetailleerder niveau financiële inzichten op. “Voor elk van de ruim 900 winkels is er een winst- en verliesrekening. Daarnaast kun je alle winkels ‘like for like’ vergelijken, rekening houdend met de volwassenheid van winkels, en op winkeltype”, vertelt Rob Visser, als consultant van Finext nauw betrokken bij de rapportages van Hunkemöller. “Elke grootboekrekening wordt doorvertaald naar het platform.”
Het beschikken over deze zeer gedetailleerde data maakt het mogelijk benchmarks door te voeren, wat het management van Hunkemöller vervolgens weer helpt op het gebied van prestatieverbetering en strategische besluitvorming.
Van Vuren toont zich ten slotte verheugd over de voordelen die het nieuwe systeem heeft opgeleverd als het gaat om het consolidatie- en rapportageproces: “Het afsluitproces is aanzienlijk versneld. Wat in het systeem gaat, sluit automatisch op elkaar aan en heeft dezelfde bron. Het mechanisme om te sturen wordt hierdoor makkelijker; de rapportages zijn direct beschikbaar en je hoeft niets meer handmatig op tellen. Met één druk op de knop staat je managementrapportage klaar, in welke dimensie je het maar hebben wil.”