Distributiecentrum in Hilversum niet groot genoeg voor ambitieus Hunkemöller
Hunkemöller zal de komende tijd op zoek gaan naar een nieuw distributiecentrum, want het huidige centrum in Hilversum blokkeert de groeiambitie van het lingerieconcern. Naar verwachting zal de verhuizing eind 2019 plaatsvinden. Het bedrijf laat weten dat het bij voorkeur kiest voor de regio Hilversum vanwege de centrale ligging en de vele werknemers die daar in de buurt wonen.
Met een omzet van zo’n €400 miljoen is Hunkemöller geen kleinschalige ondergoedboetiek. Het concern heeft wereldwijd meer dan 800 winkels en de ambitie dat aantal binnen enkele jaren te verdubbelen. Daarnaast verkoopt de organisatie – waarvan naast het distributiecentrum ook het hoofdkantoor zich in Hilversum bevindt – veel producten online; de webshop wordt jaarlijks door ruim 36 miljoen personen bezocht. Ook dat aantal wil Hunkemöller in de toekomst zien toenemen.
Zulke groeidoelen vereisen een doordachte strategie en hoogstaande logistiek. Daarom schakelde de lingeriegigant Districon in, een adviseur gericht op supply chain-management, logistiek en business intelligence. Het adviesbureau en Hunkemöller zijn bekenden voor elkaar, zo blijkt uit eerdere opdrachten, bijvoorbeeld op het gebied van warehouse performance improvement. Onlangs stelde Districon vast dat het huidige distributiecentrum in Hilversum de zogenaamde bottleneck vormt binnen de ambities van Hunkemöller: de beschikbare ruimte is onvoldoende met het oog op de expansieplannen.
Huidige locatie
Het huidige distributiecentrum, gelegen aan Liebergerweg in Hilversum, is ingeklemd tussen een woonwijk en een spoorlijn. Voor een miljoenenbedrijf is zo’n locatie niet ideaal, zo stelt Philip Mountford, CEO van Hunkemöller. Enerzijds omdat de groeimogelijkheden ruimtelijk worden ingeperkt en anderzijds omdat omwonenden relatief veel overlast hebben. Dat laatste kwam in 2017 tot uiting, toen buurtbewoners de straat afsloten voor vrachtwagens van het bedrijf.
De gemeente Hilversum reageerde dan ook met blijdschap toen Hunkemöller aankondigde op zoek te gaan naar een andere locatie in de regio. Wimar Jaeger, Wethouder Economische Zaken, geeft aan dat zowel Hunkemöller als de gemeente gebaat is bij het vinden van een beter plek voor het centrum: “Hunkemöller is een geweldig bedrijf dat een uitstekende locatie verdient in of om onze gemeente. De huidige locatie is zeker voor omwonenden niet ideaal.”
Nieuwe locatie
Tegelijkertijd doet gemeente wat zij kan om te zorgen dat het lingerieconcern in (de buurt van) Hilversum blijft, zo stelt Jaeger: “We hebben ons intensief ingezet om het nieuwe distributiecentrum voor de regio te behouden. Zo kijken we naar de nieuw te ontwikkelen woon/werkwijk Crailo, die pal aan de A1 wordt gerealiseerd. In het plan voor die wijk is nadrukkelijk rekening gehouden met bedrijvigheid zoals een distributiecentrum. We blijven onze goede verstandhouding met het bedrijf volop inzetten om Hunkemöller voor Hilversum en onze regio te behouden.”
Ook het bedrijf laat weten dat het bij voorkeur kiest voor de regio Hilversum, vanwege de centrale ligging en de vele werknemers die in of dichtbij de stad wonen. Marcel Guldemond, Head of Logistics bij Hunkemöller, laat weten dat binnen enkele maanden de nieuwe locatie van het distributiecentrum zal worden bepaald. Daartoe gaat het bedrijf in gesprek met verschillende partijen, waarbij zowel bestaande panden als nieuwbouwplannen worden overwogen.
Het idee is dat het concern binnen minder dan twee jaar tijd de nieuwe locatie zal betrekken, wat betekent dat het oude distributiecentrum eind 2019 gesloten kan worden. Het hoofdkantoor blijft echter op de huidige locatie aan de Liebergerweg in Hilversum. Het nieuwe centrum moet het oude centrum in technologisch opzicht overtreffen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een hogere efficiëntiegraad in opslag, snelheid, kwaliteit en voorraadbeheer.
Verder moet de nieuwe en ruimere locatie ook de mogelijkheid bieden om het assortiment uit te breiden. Hunkemöller is hoofdzakelijk retailer in lingerie, maar verkoopt bijvoorbeeld ook beenmode, sport- en badkleding. Het nieuwe distributiecentrum zou het aantal productgroepen kunnen uitbreiden. Mountford ziet wat dat betreft in het bijzonder kansen: “Waar het stopt? Ik ga mezelf geen grens opleggen.”