Districon en NACO helpen Changi Airport met masterplan
De luchthaven van Singapore heeft drie adviesbureaus de opdracht gegeven om een gedetailleerd masterplan te ontwikkelen voor de industriële zone rondom zijn vliegveld. Met het masterplan wil de luchthaven de groeimogelijkheden voor vrachtvervoer, en de voordelen daarvan, in kaart brengen.
Changi Airport Group (CAG) uit Singapore werd op 1 juli 2009 gevormd en is de beheerder van Singapore Changi Airport en Singapore Seletar Airport. Dit was voorheen de rol van de Civil Aviation Authority of Singapore (CAAS). Het hoofdkantoor van het bedrijf, die werk biedt aan zo’n 1.600 mensen, is gevestigd in Terminal 2 van Changi Airport in Changi.
Vandaag de dag is Changi Airport het zesde drukste internationale vliegveld ter wereld, waarbij het meer dan 100 internationale vliegtuigmaatschappen dient, die samen passagiers van en naar meer dan 70 landen vervoeren. In 2013 herbergde het vliegveld 53,7 miljoen passagiers; tien keer de grootte van Singapore’s populatie. Om te kunnen blijven concurreren in de industrie – met name in Zuidoost Azië zijn luchthavens verwikkeld in een felle strijd voor marktaandeel – dient Changi zijn capaciteit en dienstverlening echter uit te breiden. Dit geldt voor zowel het passagiers- als vrachtvervoer.
Om te kunnen voldoen aan de ambitieuze groeiplannen binnen het vracht segment heeft het management team van het vliegveld onlangs een ‘airport masterplan’ ontwikkeld. Belangrijkste pijlers: de uitbreiding en redesign van het cargo complex en het technisch areaal voor vliegtuig onderhoud. Tot het project behoort zowel de ontwikkeling van een nieuw gebied als de herontwikkeling van het bestaande gebied. Als onderdeel van de visie van CAG wordt gewerkt aan een gedetailleerd masterplan voor een industriële zone op de luchthaven. Laatstgenoemde werkzaamheden zijn recent uitbesteed aan een consortium van drie consultancybureaus: Districon (lead consultant), Netherlands Airport Consultants (NACO), en Surbana. Het project, dat in september 2014 van start ging, zal naar verwachting in juni 2015 afgerond worden.
Districon, een specialist op het gebied van supply chain management, is verantwoordelijk voor de strategische en operationele kennis van cargologistiek. NACO (Netherlands Airport Consultants), dat onderdeel uitmaakt van dienstverlener RoyalHaskoningDHV, voorziet in kennis over luchthavenplanning en Surbana, een adviesbureau uit Singapore, levert kennis op het vlak van vastgoed.