Underlined sluit zich aan bij IT-groep Broad Horizon
Broad Horizon, het moederbedrijf van Cmotions, heeft Underlined overgenomen, een specialist op het gebied van ontwerpen en ontwikkelen van dashboards.
Met behulp van kunstmatige intelligentie heeft Underlined, dat in 2011 werd opgericht, zijn dashboards steeds slimmer weten te maken, zodat gebruikers geavanceerde inzichten kunnen verkrijgen. De software van het bedrijf wordt inmiddels gebruikt door grote partijen zoals onder andere ABN Amro en Vattenfall. Het bedrijf richt zich vooral op marketeers. Oprichter Theo van der Steen zegt hierover: “'Met dashboards laten we zien over welk deel van het contact klanten al tevreden zijn en waar juist extra aandacht nodig is.”
Groei versnellen
Gevraagd waarom de startup – Underlined telt zo'n 15 medewerkers en genereert een omzet van rond de €1,1 miljoen – heeft besloten om zich aan te sluiten bij het veel grotere Broad Horizon (€70 miljoen omzet), wijst Van der Steen op de mogelijkheid om de groei te versnellen, door het aan boord halen van meer ervaring en een groter salesnetwerk.
Kees Groenewoud, een directeur bij Cmotions (een adviesbureau dat zich in april van vorig jaar aansloot bij Broad Horizon) en Broad Horizon, geven in gesprek met het FD aan: “Underlined is net als veel andere bedrijven in de datascience nog erg jong. Om grote klanten binnen te halen, heb je soms wat meer senioriteit nodig. We gaan grijze haren toevoegen, zodat Underlined steviger staat in de bestuurskamers van grote bedrijven.”
Een overnameprijs is door beide partijen niet gemeld. Het coronavirus heeft volgens het FD de prijs niet beïnvloed.
De markt kende de afgelopen periode meerdere deals tussen data science partijen. Zo nam Digital Power eerder deze maand branchegenoot Maneros over, terwijl in december 2019 Amsterdam Data Collective zich aansloot bij The Hup, het moederbedrijf van onder meer Solid professionals.