Disruptie in consultancy of meer van hetzelfde?

10 oktober 2019 Consultancy.nl

Afgelopen week vond een event plaats met als thema ‘disruptie in de adviesbranche’. De ongeveer 45 aanwezigen, werkzaam binnen verschillende organisatielagen van zo’n twintig adviesbureaus, gingen met elkaar in gesprek over de belangrijkste dreigingen en kansen in de branche. Een terugblik.

De avond begon met een presentatie van onderzoekers Huub Wilbrink (Strategisch Adviseur Capaciteit bij het Centraal Orgaan opvang asielzoekers – COA) en Johan Posseth (Partner bij Kurtosis). Zij deden samen aan de hand van desk research en interviews onderzoek naar disruptie in het adviesvak. Hun centrale vraag luidde: ‘Is de adviesbranche vijf jaar na de dip als gevolg van de economische crisis disruptiever geworden of zien we meer van hetzelfde?’

Adviesmarkt is veranderd, fundament niet

Hun conclusie? ‘Shaken, not stirred’. Veel aspecten van het businessmodel van consultancybureaus zijn de afgelopen jaren veranderd. Nieuwe segmenten voor advieswerk zijn ontstaan (digital, agile, cybersecurity), de consultantcy is uitgedijd naar nieuwe vakgebieden (design, digital marketing, solutions, managed services), nieuwe manieren van werken met klanten worden steeds meer omarmd (risk-sharing, performance based), en bedrijven hebben hun organisatiemodellen herzien om te kunnen profiteren van de zogeheten ‘gig economy’.

Over de hele linie echter, is de kern van het adviesvak onverstoord gebleven. Consultants worden nog altijd door klanten ingehuurd voor hun uitgebreide expertise en hun vermogen om complexe veranderingen tot een goed einde te kunnen brengen.

Disruptie in de consultancybranche, of meer van hetzelfde?Onder het genot van een walking diner hebben de deelnemers daarna gesproken over de verschillende facetten van innovatie in de adviesbranche, waaronder de vraag: ‘Welke technologische veranderingen hebben een impact en wat betekenen zulke innovaties voor adviseurs op persoonlijk niveau?’

Vast in het midden?

Tijdens een paneldiscussie met Marguerithe de Man (Sioo), Henk de Jong (PBLQ) Erik Schut (Eiffel) en Meindert Flikkema (ACMC) werden vooral de middelgrote adviesbureaus gewaarschuwd voor de ontwikkelingen van de komende tijd. 

In de top van de markt is er sprake van verdere consolidatie. De Big Four wordt steeds groter – zo breekt marktleider Deloitte binnen enkele maanden door de grens van €1 miljard aan omzet – en het gat tussen de grote spelers en boutique adviesbureaus neemt toe. Tegelijkertijd wordt de markt steeds drukker als gevolg van de continue influx van nieuwe spelers en vooral door de enorme toename van het aantal zelfstandige professionals. Ter illustratie: inmiddels zijn er volgens het CBS meer dan 110.000 zelfstandige consultants actief, zo’n 30.000 meer dan voor het uitbreken van de crisis en zo’n 10.000 meer dan vijf jaar geleden.

Terwijl de kleine bureaus kunnen focussen op een bepaalde specialisatie of niche in de markt, staan middelgrote adviesbureaus vaak voor een belangrijke keuze en uitdaging. Zij zijn doorgaans te groot voor een hyperfocus, maar weer te klein om te kunnen concurreren met de gevestigde orde.

Talentmanagement

Ten slotte ging het gesprek over het binden en boeien van young professionals. Millennials hebben andere verwachtingen ten aanzien van werk, hiërarchie en ‘work-life balance’, en zijn ook vaker op zoek naar zingeving (‘purpose’). Al deze nieuwe manieren van naar werk kijken, maken dat van adviesbureaus wordt verwacht dat zij zich aanpassen, niet alleen als het gaat om hun HR-beleid, maar ook in de cultuur binnen de partnerteams en de bredere organisatie.

Het event ‘Disruptie in de adviesbranche’ werd georganiseerd door de Raad van Organisatieadviesbureaus (ROA
).


Profielen

Meer nieuws over

×
×
A.T. Kearney Accenture ACE Company Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arlande Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting B&A Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management Bolster Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Connective Payments Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting Flowant flowresulting FTE Groep FTE Improvery Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants Itility JBR JBR Interim Executives Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG KPN ICT Consulting Kruger Kurtosis KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer Merkle Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group Oliver Wyman OrangeX Ordina Organize Agile p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quantics Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst ResidentieProfs RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron TEN HAVE Change Management The Next Organization Trevian Turner TWST TwynstraGudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group YourConnector Zanders Zestgroup