Disruptie in consultancy of meer van hetzelfde?
Afgelopen week vond een event plaats met als thema ‘disruptie in de adviesbranche’. De ongeveer 45 aanwezigen, werkzaam binnen verschillende organisatielagen van zo’n twintig adviesbureaus, gingen met elkaar in gesprek over de belangrijkste dreigingen en kansen in de branche. Een terugblik.
De avond begon met een presentatie van onderzoekers Huub Wilbrink (Strategisch Adviseur Capaciteit bij het Centraal Orgaan opvang asielzoekers – COA) en Johan Posseth (Partner bij Kurtosis). Zij deden samen aan de hand van desk research en interviews onderzoek naar disruptie in het adviesvak. Hun centrale vraag luidde: ‘Is de adviesbranche vijf jaar na de dip als gevolg van de economische crisis disruptiever geworden of zien we meer van hetzelfde?’
Adviesmarkt is veranderd, fundament niet
Hun conclusie? ‘Shaken, not stirred’. Veel aspecten van het businessmodel van consultancybureaus zijn de afgelopen jaren veranderd. Nieuwe segmenten voor advieswerk zijn ontstaan (digital, agile, cybersecurity), de consultantcy is uitgedijd naar nieuwe vakgebieden (design, digital marketing, solutions, managed services), nieuwe manieren van werken met klanten worden steeds meer omarmd (risk-sharing, performance based), en bedrijven hebben hun organisatiemodellen herzien om te kunnen profiteren van de zogeheten ‘gig economy’.
Over de hele linie echter, is de kern van het adviesvak onverstoord gebleven. Consultants worden nog altijd door klanten ingehuurd voor hun uitgebreide expertise en hun vermogen om complexe veranderingen tot een goed einde te kunnen brengen.
Onder het genot van een walking diner hebben de deelnemers daarna gesproken over de verschillende facetten van innovatie in de adviesbranche, waaronder de vraag: ‘Welke technologische veranderingen hebben een impact en wat betekenen zulke innovaties voor adviseurs op persoonlijk niveau?’
Vast in het midden?
Tijdens een paneldiscussie met Marguerithe de Man (Sioo), Henk de Jong (PBLQ) Erik Schut (Eiffel) en Meindert Flikkema (ACMC) werden vooral de middelgrote adviesbureaus gewaarschuwd voor de ontwikkelingen van de komende tijd.
In de top van de markt is er sprake van verdere consolidatie. De Big Four wordt steeds groter – zo breekt marktleider Deloitte binnen enkele maanden door de grens van €1 miljard aan omzet – en het gat tussen de grote spelers en boutique adviesbureaus neemt toe. Tegelijkertijd wordt de markt steeds drukker als gevolg van de continue influx van nieuwe spelers en vooral door de enorme toename van het aantal zelfstandige professionals. Ter illustratie: inmiddels zijn er volgens het CBS meer dan 110.000 zelfstandige consultants actief, zo’n 30.000 meer dan voor het uitbreken van de crisis en zo’n 10.000 meer dan vijf jaar geleden.
Terwijl de kleine bureaus kunnen focussen op een bepaalde specialisatie of niche in de markt, staan middelgrote adviesbureaus vaak voor een belangrijke keuze en uitdaging. Zij zijn doorgaans te groot voor een hyperfocus, maar weer te klein om te kunnen concurreren met de gevestigde orde.
Talentmanagement
Ten slotte ging het gesprek over het binden en boeien van young professionals. Millennials hebben andere verwachtingen ten aanzien van werk, hiërarchie en ‘work-life balance’, en zijn ook vaker op zoek naar zingeving (‘purpose’). Al deze nieuwe manieren van naar werk kijken, maken dat van adviesbureaus wordt verwacht dat zij zich aanpassen, niet alleen als het gaat om hun HR-beleid, maar ook in de cultuur binnen de partnerteams en de bredere organisatie.
Het event ‘Disruptie in de adviesbranche’ werd georganiseerd door de Raad van Organisatieadviesbureaus (ROA).