Investeerder koopt Debuut en wil horeca-imperium verdubbelen
Participatiemaatschappij Waterland Private Equity Investments heeft café- en restaurantketen Debuut overgenomen van oprichter Ruud van Rietschoten. De investeerder is van plan de komende vijf jaar de omzet van de horecagroep te verdubbelen naar circa €100 miljoen. Aandeelhouder Van Rietschoten werd tijdens het gehele overnametraject bijgestaan door experts van Boer & Croon Corporate Finance.
“Het aantrekken van Waterland als partner is een logische volgende stap voor ons bedrijf. Waterland levert ons de expertise en het nodige kapitaal om onze ambitie, de onbetwiste Nederlandse marktleider te worden in all-day restaurants, waar te maken”, vertelt Ruud van Rietschoten, oprichter van Debuut. “Ik heb jarenlang met veel plezier met het huidige managementteam gewerkt en nu is het tijd voor mij om een stap opzij te doen. Ik heb het volste vertrouwen dat het managementteam de gestelde ambities waar kan maken.”
In 1982 startte Van Rietschoten zijn bedrijf, dat inmiddels is uitgegroeid tot een horeca-imperium met maar liefst negenentwintig eet- en drinkgelegenheden. In het hoogseizoen kent de organisatie ruim 500 medewerkers. Veel Debuut-zaken zijn gevestigd op bijzondere locaties en een aantal daarvan hanteert dezelfde formule. Denk bijvoorbeeld aan Belgisch Biercafé Olivier, dat in Utrecht huist in een voormalige kerk en in Leiden in een voormalig ziekenhuis. Ook het Mexicaanse restaurantconcept Popocatepetl – onder meer te vinden in Utrecht, Rotterdam en Den Haag – is onderdeel van de Debuut-keten. Net zoals het Eindhovense caférestaurant Usine en de Leidse eetgelegenheid Waag, respectievelijk gevestigd in een oude Philips-lampenfabriek en in een Rijksmonument.
In 2017 realiseerde Debuut een groei van meer dan 10%, waarmee de omzet van zo’n €40 miljoen naar een krappe €45 miljoen steeg. Daarmee staat de organisatie dit jaar op plek 44 in de ‘Misset Horeca Top 100’ – een lijst van de grootste horecamerken en -bedrijven. De ambities van het management van het eet- en drinkimperium reiken echter verder: “We zien nog vele kansen in een optimistische markt. Bovendien is onze organisatie klaar voor de toekomst”, aldus Fred Bus, Directeur Projecten & Concepten bij Debuut. Zo is het plan onder andere om de omzet in 2018 te laten doorgroeien naar circa €50 miljoen. Volgens Van Rietschoten zal het nieuwe samenwerkingsverband daaraan bijdragen: “Met Waterland Private Equity treedt een kapitaalkrachtige partner toe die Debuut in staat stelt om de groeistrategie versneld uit te voeren.”
Ook investeerder Waterland reageert verheugd op zijn nieuwe aankoop: “Voor Waterland past de investering in Debuut perfect in onze strategie om te investeren in groeiende en goed geleide ondernemingen die de ambitie hebben om hun leidende positie in hun sector te versterken”, zegt Wouter Roduner, partner bij Waterland Private Equity Investments. De Europese participatiemaatschappij heeft onder meer vestigingen in Duitsland, Denenmarken, België en Polen en beheert op dit moment een gecommitteerd vermogen van circa €6 miljard, waarmee aan ondernemers ondersteuning wordt geboden bij het realiseren van hun groeiambities.
De overname van Debuut door Waterland is gerealiseerd via een gecontroleerde veiling, waarbij slechts een besloten groep potentiële kopers de mogelijkheid kreeg om te bieden. Op basis daarvan bleek Waterland de meest geschikte partij, die oprichter Van Rietschoten in ieder geval voor een slordige €40 miljoen heeft uitgekocht. Dat bedrag was namelijk de ondergrens voor potentiële kopers. Over de precieze verkoopsom zijn geen details naar buiten gebracht.
Dealmakers
Tijdens het gehele overnameproces werd aandeelhouder Van Rietschoten bijgestaan door Boer & Croon Corporate Finance (BCCF). Het team van het M&A-bureau bestond uit Neil Lomax – die recentelijk vanuit BCCF betrokken was bij de aankoop van VODW door EY – Daan Haeck – die vanuit de M&A-praktijk het bedrijf IBB Amsterdam bijstond bij de overname van juwelier TI SENTO – en Bas Denissen. De deal is op een haar na afgerond: alleen de ACM – Autoriteit Consument & Markt – moet zich binnenkort nog buigen over de zaak en goedkeuring gegeven.
Blik op de toekomst
Waterland streeft ernaar om de omzet van Debuut binnen een periode van vijf jaar te verdubbelen: “We willen echt heel hard groeien met dit bedrijf”, zegt een persvoorlichter van Waterland tegenover het FD. Daartoe zullen onder meer nieuwe eet- en drinkgelegenheden worden geopend, zoals onlangs gebeurde in Zeist, waar momenteel – naast in Utrecht en Arnhem – een Stan&Co-zaak is gevestigd. Vanaf 2019 zal dit restaurantconcept ook in Amsterdam en Den Haag te vinden zijn. Daarnaast zullen ook overnames onderdeel gaan uitmaken van de expansiestrategie van de horecagroep, zegt de persvoorlichter: “Met de groei die ons voor ogen staat, ligt het voor de hand grotere acquisities te doen.” De geplande omzetgroei zal deels worden gefinancierd uit de netto kasstroom van Debuut. Is deze niet toereikend, dan springt Waterland bij.
De participatiemaatschappij is zich bewust van het feit dat de horecasector enigszins conjunctuurgevoelig is. Ten tijde van forse laagconjunctuur – zoals bijvoorbeeld tijdens de financiële crisis rond het jaar 2009 – gaat men veelal minder buiten de deur eten. De persvoorlichter van Waterland geeft tegenover het FD echter te kennen dat de horecagroep betrekkelijk goed in staat is om mindere periodes te kunnen opvangen: “Door zijn omvang boekt de organisatie hogere marges dan een klein restaurant en zijn de effecten van een conjunctuurdaling minder groot.” Daarnaast is Debuut volgens de zegsman door zijn opzet minder kwetsbaar dan veel andere restaurantketens: “Debuut is niet afhankelijk van één concept. Dat zien we als een voordeel.”