Omzet van IT-dienstverlener Centric groeit met 4% naar €468 miljoen
Centric heeft in het afgelopen boekjaar een omzetstijging van 4% weten te realiseren. Meer strategische focus op de Nederlandse publieke en financiële sector, uitbreiding binnen de pensioenmarkt, een focus op clouddiensten en een conservatief financieel beleid zijn enkele van de strategische pijlers waarop de goede cijfers berusten. Pijlers waarop Centric naar eigen zeggen tevens kan voortbouwen in hun streven naar verdere groei voor de komende jaren.
In het publieksverslag over het jaar 2017 blikt Centric, met 4.300 medewerkers een van de grootste ICT-dienstverleners van ons land, terug op een positief 2017. Het was een jaar waarin het bedrijf, van oorsprong met de levering en onderhoud van software sterk gericht op lokale overheden, zijn strategische focus verlegde op vooral de Nederlandse publieke en financiële sector en de internationale supply chain. Daarnaast lag het vizier van Centric op intensieve internationale samenwerking en de verdere uitbouw van zijn diensten op het gebied van staffing en IT-outsourcing. Volgens Centric is de verlegde focus nodig om bij te dragen aan de toekomstige stabiliteit en continuïteit van het bedrijf.
De strategische keuze is volgens Centric gekoppeld aan een conservatief financieel beleid. Zo steeg het eigen vermogen als percentage van het balanstotaal afgelopen jaar met twee procentpunt tot 57%. In dat kader benadrukt Centric in het verslag bovendien dat het bedrijf vooral in eurolanden opereert, waardoor valutarisico's geen materiële invloed hebben op het bedrijfsresultaat.
Omzetstijging van 4%
Concreet wist Centric het afgelopen jaar zijn omzet met 4% te verhogen naar €468 miljoen (2016: €451,6 miljoen) en zag de ICT-dienstverlener ook zijn EBIT-resultaat licht stijgen, naar €27,5 miljoen (2016: €26,5 miljoen). Onder meer nieuwe activiteiten in de pensioensector en meer automatiseringsopdrachten droegen bij aan de hogere omzet.
Zo besteedde in 2017 Syntrus Achmea, met €17 miljard in beheer een van de grotere Nederlandse spelers die in opdracht van pensioenfondsen financiert, ontwikkelt en investeert in vastgoed en hypotheken, een deel van zijn IT-activiteiten uit aan Centric, met als doel kosten te besparen en innovatie te versnellen. Maar ook de toename in automatiseringsopdrachten voor grote klanten in onder meer de retailsector droegen in 2017 bij aan het positieve bedrijfsresultaat van Centric. Bovendien werd begin dit jaar Summit Retail door Centric overgenomen, een Belgisch bedrijf gespecialiseerd in kassaoplossingen voor de retailmarkt. De overname zorgde voor een verdere versterking van Centrics positie op de Benelux-retailmarkt. Ook in het zorgdomein werden in 2017 goede zaken gedaan, waar diverse zorgorganisaties kozen voor IT-oplossingen van Centric.
Focus op cloud en langlopende contracten
In het publieksverslag benadrukt Centric vooral de positieve verschuiving van het zwaartepunt naar cloudproposities en langlopende contracten in 2017, volgens Centric van grote toegevoegde waarde voor een stabiele omzetontwikkeling in de toekomst. Verder moet vooral de focus op applicatiebeheer in de cloud de komende jaren de continuïteit van klantopdrachten waarborgen. “De uiteenlopende expertise van onze professionals en hun betrokkenheid bij het succes van onze klanten, geeft Centric een sterke voorsprong op andere organisaties en leidt tot de versterking van onze proposities, waaronder onze Hybrid Cloud. Hierin ontsluiten we onze eigen applicaties en de applicaties van onze klanten en hun kantooromgevingen. Door de bedrijfskritische infrastructuur en applicaties van klanten te beheren in de cloud, kunnen we de continuïteit en kwaliteit garanderen”, schrijft Centric in het publieksverslag.
Overige ontwikkelingen in 2017
De focus van Centric op continuïteit was in 2017 ook terug te zien in de verlenging die het bedrijf afgelopen jaar aanging door zich als nieuwe hoofdsponsor te verbinden aan Rotterdamse eredivisie voetbalclub Sparta Rotterdam. Eerder had Centric al een jaar als hoofdsponsor van Sparta’s jeugdopleiding gefungeerd.
2017 was ook het jaar waarin Centric, om tegemoet te komen aan de groeiende vraag naar digitale diensten en managed services, een nieuw buitenlands kantoor opende in Litouwen, waar naar verwachting uiteindelijk zo’n 200 specialisten werkzaam zullen zijn. Naast het Litouwse kantoor en het hoofdkantoor in Nederland, heeft Centric verder vestigingen in België (Oostkamp), Duitsland (Ratingen), Noorwegen (Oslo), Zweden (Sundbyberg) en Roemenië (Iasi). In laatstgenoemde land, waar Centric in 2011 een kantoor opende, startte Centric afgelopen jaar met een traineeship voor full stack .NET developers.
In het publieksverslag over 2017 delen ten slotte ook diverse opdrachtgevers hun ervaringen rondom hun samenwerking met Centric in het afgelopen jaar, waaronder gemeente Amsterdam, De Goudse, Ziggo en het Zweedse NetOnNet. Zo maakt bijvoorbeeld gemeente Amsterdam sinds november van vorig jaar gebruik van een compleet nieuw belastingensysteem, via SaaS (Software as a Service). Jan Geert Bakker, Directeur Belastingen bij gemeente Amsterdam, laat weten: “De gemeente Amsterdam hecht groot belang aan een robuuste en betrouwbare belastingheffing, Centric is de partner die daarvoor kan zorgen.”