Centric koopt Summit Retail, Belgisch IT-bedrijf voor de retailmarkt
Centric heeft Summit Retail overgenomen, een Belgisch bedrijf gespecialiseerd in kassaoplossingen voor de retailmarkt. Met de overname wil de Nederlandse IT-dienstverlener haar positie op de Benelux retailmarkt verder uitbreiden.
Summit Retail is in korte tijd uitgegroeid tot een gevestigde speler in de IT-branche voor retail. Vanuit het kantoor in Torhout, een stad in de buurt van Brugge, werken zo’n twintigtal werknemers voor retailers en food & beverage spelers zoals bakkers, slagerijen, viswinkels en versmarkten. “We zijn gespecialiseerd in het conceptualiseren en creëren van innovatieve klantgerichte totaaloplossingen binnen de retailsector,” aldus Filip Van Damme, CEO van Summit Retail.
Het inlijven van Summit Retail past volgens Karim Henkens, CEO van Centric, binnen de ambitie van het bedrijf uit Gouda om zijn positie op de Europese retailmarkt verder uit te breiden. “IT is cruciaal voor een succesvolle toekomst van retailers. Met onze kennis van de branche en technologische expertise helpen wij hen de IT-mogelijkheden optimaal te benutten. De betrokkenheid van onze medewerkers bij onze klanten zien we ook bij Summit. Zij passen bij het Centric-DNA en we kijken ernaar uit hen te verwelkomen in ons team. Hiermee breiden we onze expertise uit en kunnen we nog meer het verschil maken voor onze klanten.”
Het team van Summit Retail wordt geïntegreerd binnen de Belgische tak van Centric, dat zo’n 400 medewerkers telt, werkzaam vanuit kantoren in Oostkamp, Zaventem en Mechelen. Retail is een van de kernpijlers van Centric België – het bedrijf biedt in deze sector onder de naam ‘Centric Omnichannel Retail Suite’ een pakket van oplossingen aan die de online- en offline touchpoints van retailers met elkaar verbindt, wat de klantbeleving en conversie verbetert.
De in-house ontwikkelde software van Summit Retail is volgens Van Damme een mmoie aanvulling op de Centric Omnichannel Retail Suite. “Onze oplossing biedt retailers een modulair oplossingsplatform complementair aan die van Centric. Koppel daaraan onze retail knowhow en het inzicht in kritieke bedrijfsprocessen, welke we doorheen de jaren en de verschillende succesvolle projecten hebben opgebouwd en de match met Centric is compleet.”
Van Damme vertelt dat de krachtenbundeling de partijen in staat stelt om beter in te spelen op de veranderende dynamiek in de retailsector. “Consumenten eisen de beste prestaties en willen keer op keer verrast worden. Het dwingt retailers hun processen en businessmodellen doorlopend te optimaliseren. De invloed van de consument is daardoor merkbaar in de hele keten. In webshops en fysieke winkels, maar ook in distributiecentra, groothandels en bij transporteurs. Overal moeten prestaties omhoog en processen gestroomlijnd. Retailers stoeien dagelijks met deze uitdagingen. Eén ding staat daarbij vast: IT is cruciaal bij deze transitie en optimalisatie.”
Door de mogelijkheden van IT optimaal te benutten, helpt Centric bedrijven bij het creëren van een optimale klantervaring: “Wij streven ernaar om de best passende oplossingen op basis van innovatieve totaalconcepten uit één hand aan te bieden. Dit zowel voor ambitieuze zelfstandige ondernemers als voor grotere retail-organisaties”, aldus Van Damme.
Andere diensten die Centric in België aanbiedt zijn het bouwen van standaard software voor markten als bouw en industrie, het beheer en de optimalisatie van systemen en infrastructuren en het detacheren van IT-consultants. In Nederland heeft Centric ongeveer 3.900 professionals in dienst – de groep als geheel behaalde afgelopen boekjaar een positief bedrijfsresultaat van €20 miljoen bij een omzet van €452 miljoen.
Eerder dit jaar nam Centric Nederland nog een belang van 20% in business intelligence specialist VyZyr.