1.000 bezoekers naar hartje Utrecht voor Social Enterprise Days
Begin juni vindt de 2017-editie van de Social Enterprise Days plaats. Meer dan 1.000 bezoekers zullen verspreid over twee dagen Utrecht bezoeken, met als doel om kennis en inspiratie op te doen op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Centrale thema van alweer de vierde editie van de Social Enterprise Days is 'Towards an inclusive agenda'. Hiermee willen de initiatiefnemers – Kirkman Company, Gemeente Utrecht (founding partners) en Universiteit Utrecht (sinds dit jaar aangesloten) inzicht geven in hoe sociaal ondernemen hand in hand kan gaan met het oplossen van maatschappelijke vraagstukken. Belangrijke vragen die onderdeel uitmaken van de agenda zijn: Hoeveel impact heeft jouw organisatie op de maatschappij? En hoe kun je door samenwerking een duurzame footprint verbeteren?
De huidige editie wordt de grootste tot dusver. In 2014 waren er ruim 350 mensen aanwezig en in 2015 en 2016 zelfs meer dan 500. Door de uitbreiding van het programma en de grotere opzet verwachten de organisatoren dit jaar zo’n 1.000 bezoekers. Presentaties en evenementen vinden plaats op twee locaties – in het pand van de sociale ondernemers hotspot Social Impact Factory (1 en 2 juni) en in de Janskerk (1 juni). Tot de bezoekers behoren alle stakeholders die sociaal ondernemerschap hoog in het vaandel hebben staan, van professionals werkzaam in het bedrijfsleven of de overheid, tot medewerkers van instellingen, startups en scale-ups. Ook studenten zijn welkom tijdens Social Enterprise Days.
Social Enterprise Days 2017
Het programma bestaat uit verschillende keynotes, presentaties en workshops. In de Janskerk zullen de schijnwerpers vooral gericht zijn op succesvolle ‘change makers in an entrepreneurial society’. De middag zal worden afgetrapt door Eddy Bauw (University Utrecht) en Marcello Pallazi (B Lab), gevolgd door presentaties van Harry Hummels (Universiteit Utrecht), Maurits Groen (WakaWaka) en Mariah Mansvelt Beck (Yoni). In de workshops komen onder meer experts van ABN Amro (Eric Buckens), Dopper (Jacoline Plomp), Kirkman Company (Roy Klaassen), B Lab (Nathan Gilbert), VanDoorne (Sjoerd Kamerbeek), Social Enterprise NL (Stefan Panhuijsen) en Universiteit Utrecht (Niels Bosma) aan het woord.
Het programma in de Social Impact Factory richt zich op dag 1 op social start ups, scale ups en investeerders. In een festival achtige sfeer krijgen ondernemers in de ‘Grote zaal’ de kans om door middel van pitches van 15 minuten hun concept of onderneming te presenteren aan het grote publiek. In de drie overige zalen vinden informatieve sessies plaats: in de ‘How to start lounge’ ligt de focus op het starten van een onderneming, de ‘Finance Lounge’ richt zich op financiering, businessmodellen en crowdfunding, en de ‘How to grow lounge’ is bedoeld voor grotere start-ups, zoals scale-ups.
De tweede dag is gericht op de verbinding tussen klein en groot. Zo zijn er verschillende lounges waarin aan de hand van thema’s inspirerende verhalen de revue passeren. In de ‘Voice Lounge’ komen verhalen van onder andere Gemeente Utrecht, Universiteit Utrecht en Seats2meet aan bod, terwijl de Leadership Lounge de floor geeft aan onder meer Natural Leadership, Generation Next, YSE, Slagkracht en PoweredbyMeaning. ConsultingKids, een adviesbureau dat gelooft dat de frisse inzichten van kinderen waarde kunnen toevoegen aan complexe vraagstukken, zal een presentatie geven in de ‘Impact Talk Lounge’, waarbij ook andere ondernemingen zoals De Utrechter, Happy Tosti, Yumeko, De Wereldbol en Life Goals ook van de partij zullen zijn.
Thema’s die de revue zullen passeren zijn onder meer de Health Impact Bond, het creëren van een duurzaam ecosysteem, circulaire economieën en circulaire businessmodellen, sociaal inkopen en aanbestedingsbeleid, Social Impact Bonds, MKBA, circular procurement, en klimaatverandering.
Social Enterprise Awards 2017
Aan het einde van de dag worden tevens de Social Enterprise Awards 2017 uitgereikt, een prijs voor de meest sociale ondernemingen van het jaar. Vorig jaar ging de prijs naar Unilever en De Correspondent, de opvolgers van FairPhone en Tesla Motors, de winnaars van de 2015-editie. De eerste prijs in 2014 werd in de wacht gesleept door Interface en WakaWaka.
Voor meer informatie over de Social Enterprise Days bekijk een impressie van de 2016-editie: