Unilever en De Correspondent winnen Social Enterprise Awards 2016
Unilever en De Correspondent mogen zich de meest sociale ondernemingen van 2016 noemen. De levensmiddelengigant en het online medium kregen gisteren in TivoliVredenburg de Social Enterprise Awards 2016 uitgereikt.
Steeds meer grote, gevestigde organisaties, start-ups en overheden zien zowel kansen als noodzaak in sociaal ondernemerschap, om zo relevant te zijn voor alle stakeholders. Om het belang van social enterprises en sociaal ondernemerschap in de spotlights te zetten organiseren adviesbureau Kirkman Company, Gemeente Utrecht en Elsevier jaarlijks de Social Enterprise Day.
De derde editie van het event vond gisteren plaats. Bijna 500 beslissers uit de private en publieke sector kwamen bij elkaar om de laatste inzichten op te doen op het gebied van social enterprises en duurzaam ondernemen, en om bruggen te bouwen op dit actuele thema. Tijdens de plenaire sessie kwamen onder meer Marcello Palazzi van B Corp, Christophe Barnouin (CEO van Koninklijke Wessanen), Harry Hummels (eerste Nederlandse hoogleraar Sociaal Ondernemerschap) en Daan Weddepohl van Peerby aan het woord. Hun boodschap was duidelijk: “Impact en winst moeten samengaan, op weg naar het nieuwe normaal”. Later in de middag vonden workshops, silent talkshows, inspiratiesessies en speeddates plaats, verzorgd door onder andere gemeente Utrecht, Outside Inc., Interface, Bibliotheek Utrecht, Tony’s Chocolonely, Desko, Dopper en Oneplanetcrowd.
Aan het einde van de dag werden de Social Enterprise Awards uitgereikt. 10 bedrijven en start-ups waren genomineerd voor de finale, uiteindelijk gingen Unilever en De Correspondent er met de prijs ervandoor. De vakjury baseerde haar oordeel op de langetermijnvisie en de manier waarop een organisatie binnen haar branche opereert. Daarnaast is vooral gekeken naar de relevantie voor alle stakeholders (milieu, maatschappij, aandeelhouders, medewerkers, partners, klanten).
Unilever kreeg de zogeheten ‘Transformation Award’ en troefde daarmee Eneco, NS, Philips en TNO af. Volgens de jury is Unilever op sociaal ondernemerschap onbetwist voorloper: “Als geen ander toont zij aan dat dit bedrijfsmatig gezien de enige langetermijnstrategie is. De missie ‘make sustainable living commonplace’ die sinds 2009 actief wordt uitgedragen is verweven in het DNA van de organisatie. Een heel kleine greep uit de grote diversiteit in initiatieven en ambities zijn de Johan Cruyff Foundation, het Amsterdam City Project en Waterspaarders.”
De ‘Startup Award’ werd uitgereikt aan De Correspondent, een online onafhankelijk advertentievrij journalistiek platform. “Niet om aandacht te trekken, maar om inzicht te bieden in hoe de wereld werkt,” aldus de jury. Uit het juryrapport kwam naar voren dat De Correspondent geroemd wordt omdat zij nieuws in een breder perspectief plaatst en van meer context voorziet. Zo realiseert zij impact met vaak actuele onderzoeksjournalistiek omtrent thema’s als het vluchtelingenvraagstuk, privacy, corruptie en bureaucratie.
De winnaars van de Awards krijgen naast eeuwige roem een kunstwerk aangeboden, gemaakt door studenten van de Maastricht Academy of Fine Arts and Design. Het is een 3D geprint object uit gerecycled materiaal. Daarnaast krijgen beide winnaars een B Corp Quick Impact Assessment verzorgd door Kirkman Company.
Vorig jaar ging de Social Enterprise prijs naar autofabrikant Tesla Motors en FairPhone.