Social Impact Factory Utrecht van start, sociaal ondernemen hotspot
In november gaat Social Impact Factory Utrecht van start, een hotspot in hartje Utrecht voor sociaal ondernemen. Meer dan vijftig ondernemers, startups en bedrijven trekken in het Staffhorstpand, tegenover TivoliVredenburg, in met als doelstelling om samen te werken aan innovatieve en ondernemende oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. De hotspot is een initiatief van Seats2Meet.com en Kirkman Company.
Sociaal ondernemen in Nederland krijgt steeds meer aandacht. Sociale ondernemers verzinnen innovatieve en ondernemende oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken, en dragen zo bij aan een betere samenleving. In tegenstelling tot non-profit instellingen, zoals goede doelen en belangenorganisaties zijn social enterprises naast het nastreven van verbetering van de maatschappij ook gewoon bedrijven die geld willen verdienen.
“Een sociale onderneming levert net als elke andere onderneming een product of dienst en heeft een verdienmodel. Geld verdienen is echter niet het hoofddoel, het is een middel om de maatschappelijke missie te bereiken, om meerwaarde of ‘impact’ te creëren”, legt Han Hendriks uit, Managing Partner van Kirkman Company.
Vanuit deze overtuiging besloot Kirkman Company, een bureau dat zich richt op het transformeren van organisaties tot social enterprises, in 2015 samen met de Gemeente Utrecht om de stichting Social Impact Factory op te richten. De stichting heeft ten doel om sociaal ondernemen tot het ‘nieuwe normaal’ te maken.
“Kirkman Company gelooft dat bedrijven die gericht zijn op winstmaximalisatie, geen bestaansrecht meer hebben”, licht Hendriks toe, die het voorzitterschap van de stichting op zich heeft genomen. Het idee voor de stichting kwam voort uit de Social Enterprise Day (SED), een evenement dat in 2014 voor het eerst georganiseerd werd door Kirkman Company, de Gemeente Utrecht en het FD, en in het teken staat van sociaal ondernemen. De dag trok veel aandacht van partijen uit het hele land en er komen sindsdien ieder jaar honderden bezoekers op af. “Vanwege dit succes wilden we hier ook structureel aandacht aan besteden”, vertelt Hendriks.
Om het concept van de SED een duurzaam karakter te geven werd tijdens de editie van 2015* de Social Impact Factory gelanceerd. Hendriks legt het concept uit: “De Social Impact Factory is een inclusief netwerk en platform van verschillende soorten organisaties om samen innovatieve en ondernemende businessmodellen te ontwikkelen voor maatschappelijke vraagstukken.” Sinds de oprichting van de stichting hebben zich al een groot aantal partners aan het platform verbonden. “Sinds de lancering bestaat het platform uit circa 50 Utrechtse en landelijke bedrijven en organisaties, waaronder de Rabobank, EY, Incluzio, de Universiteit Utrecht, MVO Nederland, de Koekfabriek en vele andere.”
Social Impact Factory Utrecht
Met deze sterke achterban ontstond de wens van de initiatiefnemers om een fysieke vestiging van de Social Impact Factory te openen. Het oog van de stichting viel op het pand aan het Vredenburg 40 in Utrecht – ook wel bekend als het Staffhorstpand – dat de stichting zal gaan huren van de Gemeente Utrecht. Initiatiefnemers van de Social Impact Factory Utrecht zijn, naast de stichting, Seats2Meet.com en Kirkman Company, en ook Legal Impact (Bruggink & Van der Velden Advocaten Belastingadviseurs) en Buzinezzclub Utrecht hebben zich aangesloten.
Seats2Meet.com is een ontwikkelaar van werk- en vergaderlocaties die zich onderscheidt door een focus op toevallige ontmoetingen. Mariëlle Sijgers van Seats2Meet.com, legt uit: “Voor ons is ‘serendipiteit’ één van de meest onderscheidende factoren van ons concept, het faciliteren van ‘toevallige ontmoetingen’ die van werkelijke waarde zijn voor het werk dat jij in een S2M locatie aan het doen bent.” Dit doet Seats2Meet.com onder meer door een inlogsysteem, “waarmee voor iedereen zichtbaar wordt wie en vooral met welke kennis en kunde aanwezig is in de locatie. Wij faciliteren zo relevante samenwerking tussen de aanwezigen, waardoor kwaliteit en waarde wordt toegevoegd aan het werk van de professionals”, aldus Sijgers.
Vredenburg 40, dat met een ruimte van zo’n 2.000 m2 zal gaan functioneren als werk-, vergader- en ontmoetingsplek voor sociaal ondernemers, zoals zelfstandige professionals, startups en bedrijven en organisaties, ligt direct naast muziektempel TivoliVredenburg.
Door de vestiging van netwerkorganisaties, dienstverleners, financiers en fondsen wordt het een landelijke hotspot waar alle kennis- en expertise over sociaal ondernemen vertegenwoordigd is. “Zo wordt Social Impact Factory Utrecht een plek waar sociaal ondernemers samen zullen werken aan innovatieve en ondernemende oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken”, aldus de initiatiefnemers.
Tevens wordt er een programma van trainingen, workshops en events ontwikkeld, voor startups en gevestigde sociaal ondernemers, maar ook voor het grotere bedrijfsleven en de overheden die willen innoveren en transformeren naar een sociaal maatschappelijke organisatie. “De focus op het creëren van social impact, de combinatie van allerlei soorten ondernemers en organisaties, het inhoudelijk programma dat in het pand wordt uitgevoerd en het feit dat de Social Impact Factory Utrecht onderdeel wordt van het Seats2meet.com ecosysteem, maken deze hotspot uniek”, aldus Hendriks.
De Gemeente Utrecht geeft voor de oprichting van Social Impact Factory Utrecht een eenmalige subsidie van €350.000. De gemeente merkt dat er steeds meer ondernemers in de stad zijn met de motivatie om meer maatschappelijk van waarde te zijn en dat zichtbaar te maken. “Maar het is niet altijd eenvoudig om dat op een goede manier vorm te geven. Hoe vind je elkaar? Hoe plak je initiatiefnemers en financiers aan elkaar?”, merkt Sijgers op, die toevoegt: “Met de nieuwe hotspot wordt hieraan een impuls gegeven, terwijl ook een leegstaand pand weer een waardevolle invulling krijgt en er ook nog nieuwe werkgelegenheid wordt gecreëerd.”
Het leegstaande pand zal door de verhuurder – de gemeente – aan de buitenkant worden opgeknapt. De inrichting zal zoveel mogelijk op circulaire en sociaal ondernemende wijze worden gerealiseerd, “met hergebruik van materialen, duurzame producten, met inzet van mensen met afstand tot de arbeidsmarkt en met het bieden van stage- en leer-werkplekken”, besluit Hendriks. De hotspot voor sociaal ondernemerschap zal naar verwachting in het najaar van 2016 (rond 1 november) zijn deuren openen.
* Ook in 2016 vond weer een editie van Social Enterprise Day plaats. Social Enterprise Day 2016 werd georganiseerd op 2 juni. Net als voorgaande jaren werd de organisatie van het event door Kirkman Company, de Gemeente Utrecht en Elsevier, die voor het eerst medeorganisator was bij de editie van 2015.