Nederland wil circulaire economie koploper worden

15 juli 2015 Consultancy.nl

Nederland moet een internationale koploper worden op het gebied van circulaire economie. Die ambitie werd afgelopen week uitgesproken door 25 organisaties, waaronder Akzo Nobel, Friesland Campina, DSM en adviesorganisaties Accenture, KPMG, Royal HaskoningDHV en Powered by Meaning.

Anno 2015 staat in Nederland het thema duurzaamheid steeds vaker op de managementagenda van bestuurders. Organisaties nemen in toenemende mate hun maatschappelijke verantwoordelijkheid door bijvoorbeeld hun energievoorziening zo groen mogelijk in te vullen, processen te verduurzamen of door duurzame en maatschappelijke initiatieven te ondersteunen. Ook is er steeds meer aandacht voor de zogeheten 'circular economy' (ofwel circulaire economie).

Circulaire economie
In een circulaire economie wordt gestreefd naar een economie zonder afval. Het is een economisch systeem dat gericht is om de herbruikbaarheid van producten en grondstoffen te maximaliseren. Organisaties die zich inzetten voor een circulair model laten niet alleen hun duurzame intenties zien, maar kunnen er ook van profiteren, blijkt uit diverse onderzoeken van de afgelopen jaren. Zo liet een recent onderzoek van het World Economic Forum (WEF), consultancybureau
McKinsey & Company en de Ellen MacArthur Foundation onlangs zien dat duurzame ondernemingen die werken volgens een circulair model tot de snelst groeiende bedrijven behoren.

Nederland wil circulaire economie koploper worden

Nederland Circulaire Hotspot
Om de beweging richting een circulaire economie in Nederland te versnellen, heeft een groep van 25 vooraanstaande organisaties de handen ineengeslagen om gezamenlijk ‘Nederland Circulaire Hotspot’ te ondersteunen, een initiatief met de doelstelling Nederland als een internationale circulaire hotspot op de kaart te zetten. Tot de groep ‘ambassadeurs’ behoren diverse grote namen en voorlopers in het duurzaamheidsveld, zoals AkzoNobel, DSM, Friesland Campina en Van Gansewinkel. Ook hebben vier grote spelers uit de
adviesbranche zich aangesloten: Accenture, KPMG, Royal HaskoningDHV en Powered by Meaning, een netwerk opgericht door onder meer Kirkman Company en YSE. 

Afgelopen woensdag tekenden de organisaties, in aanwezigheid van Prins Carlos de Bourbon de Parme en Circle Economy (de initiatiefnemers van Nederland Circulaire Hotspot) hun ambassadeurschap. Zij willen dat Nederland in 2016 wordt gezien als dé plek met de meest relevante kennis en ervaring op het gebied van circulair ondernemen. Om de daad bij het woord te voegen, werd ook een overeenkomst getekend tussen Delta Development Group (en haar partners) en de ontwikkelcombinatie Schiphol Trade Park (SADC, Schiphol Real Estate, gemeente Haarlemmermeer). Zij werken samen aan de ontwikkeling van het circulaire deelgebied van Schiphol Trade Park: The Valley in de gemeente Haarlemmermeer. De initiatiefnemers gaan het hele gebied volledig circulair ontwikkelen, en hopen hiermee dat het zal uitgroeien tot “de Sillicon Valley van de circulaire economie”, aldus Coert Zachariasse, eigenaar van Delta Development Groep en door Fortune recentelijk benoemd tot een van de top 25 eco-innovatoren wereldwijd.

Ambassadeurs van Nederland Circulaire Hotspot

Nederland kan trots zijn
“Nederland heeft alles in huis om zich te positioneren als wereldwijde hotspot voor de circulaire economie. Er gebeurt in Nederland al veel op dit gebied waar we trots op kunnen en moeten zijn. Samen met een stevige coalitie nemen wij vanuit Circle Economy nu het voortouw om ons land internationaal op de kaart te zetten”, zegt Guido Braam, voormalig topman van Circle Economy en vanuit Powered By Meaning nauw betrokken bij het programma. 

Het programma is inmiddels van start gegaan en omhelst diverse activiteiten, waarin onder meer het organiseren van handelsmissies en voorlichtingssessies voor journalisten, het promoten van circulaire icoonprojecten en het opstellen van een visie op het gebied van circulaire economie*, die vervolgens overhandigd zal worden aan Europese beleidsbepalers.

* De ontwikkeling van de visie wordt geleid door een kernteam bestaande uit Han van der Hoorn (PGGM), Frank van Ooijen (FrieslandCampina), Ton van der Wijst (SER), Jan Paul van Soest (De Gemeynt Cooperatie), Annemieke Roobeek (Nyenrode) en Abdeluheb Choho (Gemeente Amsterdam).