Low-codeoplossing biedt Cargoroo inzicht in batterijen én deelbakfietsen

11 april 2023 Consultancy.nl 4 min. leestijd
Profiel

E-deelbakfietsbedrijf Cargoroo heeft via een low-codeoplossing van adviesbureau Quatronic in recordtempo meer zicht gekregen op de toestand van zijn fietsen en bijbehorende batterijen.

Het concept van Cargoroo (opgericht in 2019) is vergelijkbaar met andere aanbieders van deelmobiliteit, zoals e-scooters en e-steps. Via een applicatie op een smartphone kan een e-deelbakfiets worden gevonden en ontgrendeld, waarna een ritje kan worden gemaakt dat direct via de app wordt betaald.

De afgelopen jaren is Cargoroo flink gegroeid. De fietsen rijden inmiddels rond in tal van steden. In ons land gaat het om onder andere Den Haag, Amsterdam, Nijmegen en Eindhoven, terwijl de gele e-bakfietsen in het buitenland bijvoorbeeld rondrijden in Antwerpen, Manchester en Berlijn.

Low-code oplossing biedt Cargoroo inzicht in batterijen én deelbakfietsen

De snelle groei van Cargoroo brengt uitdagingen met zich mee. “Naast het uitrollen van de dienstverlening in nieuwe steden en het beheren van de e-bakfietsen, wordt overzicht houden almaar complexer: simpelweg omdat het gaat om steeds meer fietsen en klanten”, zegt Richard van Osnabrugge van Quatronic.

Spoedoperatie

En daar wilde Cargoroo graag wat aan doen. Daarom vroeg het aan Quatronic of het een digitaal inventarissysteem kon ontwikkelen waarmee de medewerkers van het e-deelmobiliteitsbedrijf snel en eenvoudig kunnen achterhalen wat de toestand is van iedere afzonderlijke fiets en de bijbehorende batterijen.

Een rechttoe-rechtaan vraag zou je zeggen, maar er was één complicatie: Cargoroo had haast, véél haast. “Het bedrijf is voortdurend aan het groeien: op een maandag belde Cargoroo ons op en vroeg of het mogelijk was om vóór het einde van die week, op vrijdag, zo’n systeem te ontwikkelen”, vertelt van Osnabrugge.

Het klinkt wellicht als onbegonnen werk, maar door middel van low-code – een vorm van softwareontwikkeling waarmee op een razendsnelle manier applicaties kunnen worden gebouwd – wisten de specialisten van Quatronic de klus te klaren.

Woensdagochtend startte het project met het vaststellen van onder andere het doel en de werking van het inventarisatiesysteem. Daarna werd de ontwikkeling gestart. In de middag werden de eerste resultaten besproken met Cargoroo. Aan de hand van die feedback werd het systeem verder ontwikkeld.

Op donderdagmiddag rondden de consultants van Quatronic de definitieve versie van het inventarisatiesysteem af en presenteerden het aan Cargoroo. De daaropvolgende ochtend konden de medewerkers van het e-deelbakfietsbedrijf het systeem al in gebruik nemen.

Overal inzicht

De oplossing van Quatronic bestaat uit twee onderdelen. Het gaat ten eerste om een applicatie voor smartphones, waarmee medewerkers van Cargoroo de QR-codes op de fietsen en batterijen kunnen scannen, waarna informatie over de toestand van de desbetreffende fiets of batterij op het beeldscherm verschijnt.

Daarnaast bestaat de oplossing uit een inventarisatiebeheer-app. Daarop kunnen medewerkers in een online omgeving de toestand van alle e-bakfietsen (inclusief batterijen) bekijken. De gegevens die daaruit voortkomen kan Cargoroo eveneens gebruiken voor data-analyses om extra inzichten te verkrijgen.

“Met de softwareoplossing is Cargoroo tevens veel beter in staat om zijn eigendommen te bewaken”, geeft Van Osnabrugge aan. “In één oogopslag kan het bedrijf bijvoorbeeld achterhalen waar vermiste e-deelbakfietsen, die mogelijk gestolen zijn, zich bevinden.”

Kapitaalinjectie

De softwareoplossing van Quatronic zal de komende tijd zeker van pas komen. Begin dit jaar ontving Cargoroo een kapitaalinjectie van €10 miljoen. Dit geld gebruikt het bedrijf om zijn dienstverlening sneller uit te rollen in nieuwe steden en om het aantal e-deelbakfietsen te verhogen in steden waar het reeds actief is.

Het kapitaal is onder meer afkomstig uit het Participatiefonds Duurzame Economie Noord-Holland, dat wordt beheerd door adviesbureau KplusV en fondsbeheerer StartGreen Capital.