Is Nederland klaar voor de elektrische deelstep?
Naar verwachting zal over ongeveer een jaar de elektrische deelstep worden geïntroduceerd in Nederland. Maar is ons land daar wel klaar voor? Een masterstudent van de TU Delft – Gijs Alberts – en adviesbureau AT Osborne zochten het samen uit.
Van Antwerpen tot Singapore en van Oslo tot São Paulo: de afgelopen jaren heeft de elektrische deelstep wereldwijd zijn entree gemaakt. Het vervoersmiddel is bij uitstek geschikt voor de wat kortere afstanden. Zo duurt een ritje van vijf kilometer ongeveer 15 minuten, en de meeste Europese aanbieders rekenen daar zo’n drie euro voor. Relatief goedkoop en betrekkelijk snel dus, die e-deelstep.
Desondanks laat de introductie van het vervoersmiddel in Nederland al een paar jaar op zich wachten. Dat komt omdat het in ons land tot op heden nog illegaal is om e-deelsteps aan te bieden. Maar daar komt naar alle waarschijnlijkheid binnen afzienbare tijd verandering in.
“De overheid werkt momenteel aan een nieuwe wet- en regelgeving. Er is echter weinig bekend over de verwachte impact van deze voertuigen bij de introductie ervan in Nederland”, zegt Gijs Alberts, die begin dit jaar met zijn onderzoek naar e-deelsteps een mastergraad behaalde aan de Technische Universiteit Delft.
Problemen op de loer
Samen met twee experts van AT Osborne – Puck Kole en Erik Arends – bekeek Alberts welke effecten de introductie van de e-deelstep in ons land met zich meebrengt. De belangrijkste conclusie van het onderzoek: de effecten zijn niet uitsluitend positief.
“Het toelaten van e-deelsteps in onze openbare ruimte is spannend zolang het daadwerkelijk gebruik in de Nederlandse context zich nog niet heeft bewezen”, zegt Kole. “Het onderzoek laat zien dat beleidsmakers maatregelen moeten treffen om de gewenste bijdrage aan maatschappelijke doelstellingen te behalen.”
Niet voor niets stelt Alberts in zijn scriptie dat e-deelsteps een grote en negatieve impact kunnen hebben op het binnenlandse verkeerssysteem. Dat komt omdat het momenteel in veel grote Nederlandse steden al razend druk is op het fietspad en de stoep. Als daar ook nog eens een ongecontroleerde hoeveelheid e-deelsteps bijkomt, is de kans op chaos en ongelukken groot.
Volgens Alberts moet de overheid daarom strenge eisen gaan stellen als deze bereid is e-deelsteps toe te laten. Denk aan een gelimiteerde hoeveelheid e-deelsteps per locatie. Of aan een verbod op het stallen van de voertuigen op bepaalde plaatsen – bijvoorbeeld omdat het daar doorgaans heel druk is of omdat er simpelweg onvoldoende ruimte beschikbaar is.
Toch ziet de TU Delft-alumnus wel kansen. “E-deelsteps kunnen zonder meer het openbaar vervoer aanvullen op plekken die momenteel niet of onvoldoende worden bediend.” Ook zijn e-deelsteps volgens Alberts – zowel binnen als buiten de stad – nuttig op tijdstippen dat het reguliere openbaar vervoer niet meer rijdt.
Dat neemt niet weg dat het succes van de e-deelstep in Nederland naar verwachting minder groot wordt dan elders ter wereld. “In ons land hebben we natuurlijk al een goede formule voor korte ritten en de first en last mile”, stelt Alberts, die onder andere doelt op de (deel)fiets – het oer-Hollandse vervoersmiddel bij uitstek.