Morgens: Al 20 jaar samen werken aan vooruitgangskracht

24 november 2021 Consultancy.nl

Morgens is jarig: het Leids adviesbureau bestaat alweer 20 jaar. We spraken met oudgediende Koen Janmaat, ervaren adviseur Marloes Bijl en nieuweling Yara Hoppenbrouwers over het jubileum, de ontwikkeling die het bureau heeft doorgemaakt en de ambities voor de volgende 20 jaar.

‘Werken aan vooruitgangskracht’. Onder dit motto helpt Morgens organisaties uit de zorg, overheid en het onderwijs slagvaardiger te worden door het verbeteren van processen en samenwerking. En met die Vooruitgangskracht zit het ook bij Morgens zelf wel goed – het bureau heeft zich de afgelopen twee decennia flink ontwikkeld.

“Toen ik in 2010 bij Morgens – toen nog DOC Advies – in Roelofarendsveen binnenstapte waren we met ongeveer 15 consultants”, herinnert Koen Janmaat zich. “In de tussentijd is er veel veranderd. We zijn nu met 60 collega’s en werken vanuit Leiden. Ook zijn we ons gaan focussen op de zorg, overheid en het onderwijs. Qua dienstverlening en kennis zijn we gegroeid. Onze opdrachten zijn groter en hebben nog meer maatschappelijke impact.”

Morgens: Al 20 jaar samen werken aan vooruitgangskracht

Ook voor Koen zelf is het nodige veranderd: hij kwam binnen als junior en is inmiddels partner bij het bureau, waar “gelukkig ook veel hetzelfde is gebleven”, zo constateert hij: “We zijn nog steeds die platte organisatie van toen, met een informele sfeer, met ambitieuze en ondernemende collega’s die ook een gezonde work-life balance en gezellig feestje met elkaar koesteren. Dat is denk ik ook onze grote kracht.”

Continu vooruit

Tegelijkertijd zorgt diezelfde kracht die jarenlang hetzelfde is gebleven ervoor dat Morgens blijft vooruitgaan, vertelt senior consultant Marloes Bijl, die zich ruim vier jaar geleden aansloot. “Als team dragen we bij aan de vooruitgangskracht van Morgens door zowel op het gebied van kennis als concrete producten onszelf continu te ontwikkelen.”

“Denk hierbij aan bijvoorbeeld een scenario-analyse over de toekomst van de ouderenzorg of een nieuwe manier om te inspireren middels een tweegesprek tussen kopstukken uit de zorg”, licht ze toe. “Daarnaast delen we met behulp van onder andere interne trainingen, mentorschap en projectcoaching onze kennis en ervaring met onze collega’s.”

Hiervan profiteert sinds deze zomer ook Yara Hoppenbrouwers, die in juni is gestart als consultant. “Ik ben erg goed en warm ontvangen. Het is af en toe nog zoeken naar hoe je kennismaakt in coronatijd, en zeker bij een bureau waarbij wij op opdrachten zitten. Maar het onboardingprogramma bij Morgens is echt heel fijn en collega’s maken graag tijd om kennis te maken. Ook helpen trainingen en de sociale kalender om elkaar te ontmoeten.”

In het contact met haar mentor ligt “een sterke focus bij je persoonlijke ontwikkeling”, zo legt ze uit. “In die gesprekken gaat het over waar je naartoe wilt, wat je sterke kanten zijn en waar nog ontwikkelmogelijkheden liggen. Daarnaast is er per project een projectcoach zodat er specifiek naar de opdracht gekeken kan worden en hoe je daar als adviseur nog meer kan betekenen.”

Samen met de organisatie

Door voortdurend aan de ontwikkeling van de eigen mensen te blijven werken kan Morgens volgens Koen uiteindelijk het verschil maken bij opdrachtgevers, waar de consultants van het bureau veranderkundige projecten begeleiden.

“Daarbij combineren we veranderkundige kennis op het gebied van strategieontwikkeling, procesverbetering, teamontwikkeling en data met inhoudelijke kennis van de sector”, legt de partner uit. “Hierdoor kunnen we snel schakelen, maken we makkelijk verbinding en komen we tot resultaat. Dat in combinatie met ons ondernemende, pragmatische en betrokken karakter maakt dat we onderscheidend zijn.”

Binnen de klantopdrachten ligt de focus van Marloes op de zorgsector. “De aard van de opdrachten die we daar doen lopen uiteen van grote visie- en strategietrajecten tot het opstellen van een dialoogbox voor specialisten ouderengeneeskunde.”

Maar om welke van de drie focussectoren het ook gaat, de filosofie die ten grondslag ligt aan de aanpak van Morgens is volgens de senior consultant altijd gelijk: “Wat alle opdrachten gemeen hebben is onze aanpak om het samen met de medewerkers van de betreffende organisatie te doen, waardoor medewerkers uiteindelijk zelf het verschil maken.”

Hard werken en successen vieren

‘Samen’ zou sowieso deel kunnen uitmaken van het motto van Morgens. “We doen alles samen”, geeft Marloes aan, “samen met de klant, maar ook samen met en voor collega’s. Om zo het beste resultaat voor de klant te bereiken én het beste team blijvend te ontwikkelen.”

“Het gevoel dat je het als een team doet, maakt het voor mij prettig werken bij Morgens”, vervolgt ze. “En dat we regelmatig een ‘Morgensdag’ hebben waarop alle collega’s bijeenkomen en met elkaar kennis uitwisselen, we terugkijken en vooruitkijken op onze doelen en er ook tijd is voor een sociale activiteit, draagt absoluut bij aan een fijne en prettige werkcultuur.”

Ondanks dat ze pas een half jaar aan boord is kan Yara al volop beamen hoe leuk het is om te werken voor Morgens. “Warm, betrokken, hard werken maar ook successen goed vieren – dat is hoe ik de cultuur zou samenvatten. Morgens is een ambitieuze organisatie, met ambitieuze collega’s waarbij er ook veel plezier wordt gemaakt en goede gesprekken worden gevoerd. Ik heb het enorm naar mijn zin!”

Nog 20 jaar

Morgens lijkt al met al helemaal klaar voor de volgende 20 jaar. Maar eerst is het wel even tijd om de het huidige jubileum te vieren. “We hebben verschillende interne en externe initiatieven om stil te staan bij deze mooie mijlpaal”, vertelt Koen. “Vanwege corona iets minder uitbundig maar we vieren het natuurlijk wel.”

“Een leuk voorbeeld vind ik bijvoorbeeld dat een aantal oud-collega’s zijn gefilmd en vertellen over de tijd dat zij bij Morgens hebben gewerkt”, licht hij toe. “Dit zorgt voor herkenning en een lach. Ook bij collega’s die nog niet zo lang bij ons werken. Ook hebben we natuurlijk een uitje met heel Morgens.”

Maar al te lang stilstaan bij de afgelopen 20 jaar is er natuurlijk niet bij, want het blijft bij Morgens draaien om vooruitgangskracht. “Onze ambitie is even hoog als eenvoudig”, geeft Koen aan: “Nog meer maatschappelijke impact realiseren. Wij willen maatschappelijk relevant zijn en waarde toevoegen zodat burgers, patiënten en studenten daadwerkelijk een verandering ervaren.”

“Om dit te kunnen doen willen we blijven groeien met leuke en slimme collega’s”, vervolgt hij. “Ook onze dienstverlening zullen we blijven ontwikkelen. Een mooi voorbeeld daarvan vind ik een initiatief wat we dit jaar zijn gestart: Jong Morgens, waarbij jonge talenten zich inzetten om organisaties te ondersteunen bij hun uitdagingen van vandaag én morgen. We blijven volop in beweging!”

More on: Morgens
Netherlands
Company profile
Morgens is a Netherlands partner of Consultancy.org