Coolblue zet met overname eerste stap in de energiewereld
Onlinegigant Coolblue heeft met de overname van ServiceHouse zijn entree gemaakt in de energiewereld.
In 1999 startten vrienden Pieter Zwart, Paul de Jong en Bart Kuijpers vanuit hun studentenkamers verschillende webshops – zoals MP3man.nl en laptopshop.nl – die in 2018 allemaal werden samengevoegd onder het Coolblue-label. Afgelopen jaar zette dit bedrijf – waar ruim 6000 medewerkers actief zijn – zo’n €2 miljard om.
Coolblue biedt klanten naast een breed assortiment aan consumentenelektronica eveneens hoogwaardige service. Daarnaast verkoopt het bedrijf al ruim twee jaar zonnepanelen en laadpalen voor elektrische auto’s.
Sinds kort handelt Coolblue ook in energie. Dat doet het bedrijf onder label Coolblue Energie en in samenwerking met ServiceHouse, dat werd overgenomen van investeringsmaatschappij Ponooc. ServiceHouse is een digitale speler die klanten in Nederland op innovatieve wijze voorziet van duurzame energie. “Dat we uitgerekend ServiceHouse hebben overgenomen, een investering van tientallen miljoenen, heeft een reden: het is namelijk een softwarebedrijf dat slimme oplossingen kan bieden”, vertelt Zwart van Coolblue tegen de Volkskrant.
Consumenten kunnen bij Coolblue Energie kiezen voor Nederlandse zonne- en windenergie en gas. Bij dit energiecontract krijg klanten eveneens fikse kortingen aangeboden op energiezuinige apparaten van Coolblue. “Als je de oudste apparaten vervangt, zonnepanelen neerlegt en een slimme thermostaat installeert, dan kun je bij een beetje moderne woning het energieverbruik halveren”, legt Zwart uit in de Volkskrant.
Dealmakers
De overname van ServiceHouse werd begeleid door tal van specialisten. Zo leverden Edward Rijnhout en Sjuul Jentjens van advocatenkantoor NautaDutilh belastingadvies, terwijl Frank Verbeek, Bas Hendriks en Thomas Smal van Improved Corporate Finance het M&A-advies verzorgden.
Juridisch advies was afkomstig van Orange Clover (Mark Loefs en Zohra Zahir) en NautaDutilh (Harm Kerstholt, Arnout Koeman, Mauricette Schaufeli, Ole de Vries, Ruben Martens, Aira Schreijvens en Ernst van de Luijtgaarden).
Blik op de toekomst
In een blik op de toekomst laat Zwart aan de Volkskrant weten dat hij met CoolBlue Energie de komende twaalf maanden verwacht “zeker honderdduizend klanten” binnen te halen. “Maar ik wil vooral, ook al is dat misschien niet zo’n commercieel antwoord, het energieverbruik helpen terugdringen. De enige echt groene energie is energie die je niet gebruikt.”