IMPROVED Corporate Finance en Middenduin begeleiden overname Quadia door United
United, een full-service facilitair bedrijf voor video, tv- en mediaproducties, heeft de corporate activiteiten van videospecialist Quadia overgenomen. Hiermee vergroot het bedrijf zijn dienstenportfolio voor de zakelijke markt. De transactie kwam tot stand onder begeleiding van M&A-specialisten van IMPROVED Corporate Finance en Middenduin Corporate Finance.
“Wij kennen Quadia al heel lang als een zeer professionele leverancier van online videoproducties”, vertelt United-directeur René Delwel. “United ziet groeimogelijkheden buiten de broadcastsector en wil daarin versnelling brengen. Het samenvoegen van Quadia en United geeft ons in één keer een vooraanstaande positie in de zakelijke markt. Dit is ook de reden waarom Quadia ons label wordt voor de zakelijke markt van United. Daarnaast heeft het bedrijf diensten die voor onze broadcastklanten interessant kunnen zijn.”
Sinds de oprichting – in 2004 – heeft Quadia een sterke positie verworven in de corporate videomarkt, waar het klanten als KLM, Randstad, ABN AMRO, Ahold Delhaize en Achmea een full service aanbod levert, inclusief alle online technologie, conceptontwikkeling en videoproductie. United, dat is gevestigd in het Muziekpaviljoen op het Mediapark te Hilversum, is op zijn beurt verantwoordelijk voor de creatie, het management en de distributie van diverse (inter)nationale mediaproducties, waaronder kijkcijferhits als Boer zoekt Vrouw, Eredivisie voetbal, Expeditie Robinson en de MTV Europe Music Awards. Daarnaast bedient het bedrijf net als Quadia klanten binnen de zakelijke markt – zoals McDonalds en het Ministerie van Defensie – en levert het oplossingen voor video-on-demand-aanbieders zoals Liberty Global.
“Ik zie in deze overname een enorme kans voor beide organisaties om elkaar te gaan versterken”, stelt Nico Verspaget, directeur van het eveneens in Hilversum gevestigde Quadia. “Bedrijven zetten steeds vaker video in voor tal van doelgroepen, toepassingen en doeleinden. Dit vraagt om een integrale aanpak, zodat investeringen in technologie en content een beter rendement hebben; niet in de laatste plaats omdat de boodschap met video meer effect heeft.”
“Voor veel bedrijven is de pilottijd voorbij”, vervolgt Verspaget. “Ze hebben geleerd wat wel en wat niet werkt en zijn nu op zoek naar end-to-end-oplossingen die technologische knelpunten oplossen en zorgen dat de organisatie snel, flexibel en toch gestructureerd met video kan werken. Door de samenwerking met United geven wij onze full-service-gedachte – die onze oorsprong was in 2004 – een verdere diepgang, omdat we nu echt alle behoeften voor organisaties in kunnen vullen.”
De overname door United zorgt ervoor dat Quadia voortaan ook deel uitmaakt van de Euro Media Group, het moederbedrijf van United, dat naar eigen zeggen Europa’s marktleider is op het gebied van broadcastfaciliteiten en -diensten. De groep is via zo’n tien dochterondernemingen actief in Frankrijk, België, Duitsland, de UK, Zwitserland, Italië en Nederland. Niet heel Quadia sluit zich overigens aan bij de groep: de medische tak van het bedrijf – die zich hoofdzakelijk richt op informatievoorziening voor en nascholing van artsen en zorgverleners – gaat zelfstandig verder.
Overnameadvies
De deal tussen United en Quadia – waarover geen financiële details naar buiten zijn gebracht – kwam mede tot stand dankzij de begeleiding van verschillende overnamespecialisten. Het M&A-advies was afkomstig van IMPROVED Corporate Finance en Middenduin Corporate Finance. Namens IMPROVED Corporate Finance werd het advies verzorgd door Managing Partner Frank Verbeek en Analyst Maarten Vrijhof, terwijl Middenduin Corporate Finance een team stuurde bestaande uit consultants Marloes Schuurman en Bart Ruitenbeek. Voor juridische ondersteuning werd een beroep gedaan op advocatenkantoren Van Benthem & Keulen – dat werd vertegenwoordigd door Steven Storm en Gijs van Rooijen – en SOLV Advocaten, dat Berthold Rosendahl en Micha Schimmel afvaardigde.