Niels van Langen van Riverwise over impact creëren met data-analyses
De 27-jarige Niels van Langen werkt ruim vier jaar als consultant bij Riverwise. Hij houdt zich onder andere bezig met opdrachten waar data-analyses een grote rol spelen, waaronder in de mediasector. Niels vertelt over zijn drive in consulting gecombineerd met data-analyse, en over zijn opdrachten in de branche.
(Print)media is een dynamische markt waar veel gebeurt en die vol onder druk staat – bij uitstek een markt waar je vanuit data-analyses veel waarde kunt toevoegen, zo stelt Niels. “Mensen lezen steeds meer gratis content en artikelen online, de betalingsbereidheid voor kwalitatief goede content neemt af. Daarnaast zijn adverteerders op zoek naar grote groepen met soortgelijke voorkeuren die ze kunnen targeten.”
“Waar printmedia hier voorheen een uitstekende manier was om dit te realiseren, is het online nu nog beter mogelijk om te segmenteren. Het traditionele businessmodel van uitgevers staat daardoor onder druk. Hierdoor is er een toenemende afhankelijkheid van de lezer, zijn behoefte en betalingsbereidheid. Een grote uitdaging voor veel uitgevers. Met die uitdaging hebben verschillende partijen al bij ons aangeklopt.”
Naar meer fijnmazigheid
Vanuit data-analyse heeft Niels voor verschillende tijdschrifttitels gewerkt, met een bak aan data tot zijn beschikking. Individueel klantgedrag wordt geaggregeerd tot relevante doorsnedes van de klantenbase.
“We trekken het probleem eerst conceptueel uit elkaar, stellen hypotheses op en zoeken daar de juiste data bij. Deze manier van werken helpt om tot de juiste oplossing te komen en inzichtelijk te maken waar het probleem écht zit”, legt Niels uit. “Deze aanpak is bewezen succesvol geweest bij meerdere titels. Maar de uitkomst – die is elke keer weer anders afhankelijk van de uitgever en titel. En dat maakt dit werk juist zo tof en dynamisch.”
Verder gaan dan alleen data-analyse
Die juiste data-analyses zijn enorm waardevol, maar bij de data-analyse alleen stopt het niet. Niels vertelt: “Het bedenken van de oplossingen of oplossingsrichtingen daarna is altijd een samenwerking met klanten. Idealiter kom je tot een doorleefde aanbeveling. Dat vraagt wel dat je klanten voldoende meeneemt in de inzichten, en gezamenlijk komt tot mogelijke oplossingen.”
De uiteindelijke aanbevelingen hebben vaak de vorm van een testaanpak, er wordt geen kant-en-klare oplossing voorgelegd. Niels: “We zeggen dus niet ‘je salesfunnel is niet goed en dus moet je A, B en C aanpassen voor succes’. We kennen de grootste pijnpunten uit de data-analyse en bekijken welke testen we daarop kunnen doen om de conversie te maximaliseren, de uitstroom te minimaliseren, de klantwaarde te verhogen.”
Budgetten efficiënter inzetten
Budgetten spelen natuurlijk altijd een rol. Zeker in een markt waar het niet goed gaat, zijn deze vaak niet beschikbaar voor nieuwe ontwikkelingen. “Het leuke is dat de data-analyse er ook voor zorgt dat het budget voor testen er vaak wél komt”, merkt Niels op. “Door de analyses die we doen, zien we ook welke activiteiten niet effectief zijn. Deze activiteiten stopzetten betekent vaak een besparing, waardoor er weer budget is om nieuwe dingen te proberen. En juist omdat je dat door middel van een testaanpak doet, die zich eerst nog moet bewijzen, kan het ook al met een kleine investering.”
Van reactief naar voorspellen
“Naast data-analyses en aanbevelingen modelleren we ook”, legt Niels uit. “Door het ontwikkelen van een aantal modellen helpen we marketeers om in het vervolg ook zelf effectiever te werven en klanten te behouden. Zo is met modellen te voorspellen welke klant een hogere uitstroomkans heeft en wat een titel zou moeten bieden om die klant binnen te houden.”
“Ook maken we modellen om klantwaarde te kunnen voorspellen. Zo kan aan de voorkant beter worden voorspeld hoeveel een bepaalde klant gaat opleveren gedurende de looptijd van een aantal edities.”
Perspectief creëren vanuit data-analyse
Niels vindt het leuk om met data aan de slag te gaan, maar het zijn juist de effecten van zijn werk die hem energie geven. “Het toffe aan dit soort projecten vind ik dat je perspectief kunt bieden. Door goede analyses te doen mensen op een andere manier naar hun werk laten kijken, waardoor hun werk weer een stuk leuker wordt.”
“Dat geldt overigens voor alle markten waar Riverwise dit soort opdrachten uitvoert”, geeft hij tot besluit aan, “in zorg, financial services en dus ook in media.”
Ook interesse in een rol als data consultant bij Riverwise? Bekijk de vacature in het bedrijfsprofiel.