New Skool Media zet in op ‘House of Communities’
New Skool Media heeft recent samen met Riverwise een nieuwe strategie en digitale transformatieagenda ontwikkeld. Erwin van Luit, CEO bij New Skool Media, vertelt over de samenwerking, de aanpak en de resultaten.
Het mediabedrijf achter merken als Elsevier Weekblad, Delicious, Beleggers Belangen en Formule 1 opereert net als zijn branchegenoten in een zeer uitdagende en competitieve markt. Belangrijkste uitdaging is daarbij het vinden van de juiste balans tussen het exploiteren van het bestaande en het experimenteren richting nieuwe businessmodellen.
“New Skool Media is ontstaan uit een aantal overnames van mediatitels vanuit Sanoma en Reed Business. Na de opstart- en pioniersfase was het tijd om het bedrijf een volgende fase in te loodsen en toekomstige groei te realiseren. Samen met Riverwise zijn we deze uitdaging aangegaan”, vertelt Van Luit.
Het vertrekpunt was een diepgaande en gedetailleerde portfolioanalyse van de merken. “Op basis van deze analyse hebben we bepaald met welke titels we toekomst in wilden, en met welke titels niet. Naar aanleiding hiervan hebben we titels verkocht, gestaakt of samengevoegd met andere titels. De uitkomst was een toekomstbestendig portfolio van mediamerken waarmee we de toekomst in willen.”
“Deze mediamerken van de toekomst hebben we vervolgens uitgebreid doorgelicht en de marktpositie en potentie zijn per merk bepaald. En we hebben per merk groeicases gebouwd, acquisitietargets vastgesteld en de strategie van de inzet van onder andere datadriven marketing ontwikkeld.”
“De merken van New Skool Media zijn echte special interest-titels die ieder hun eigen community bedienen”, legt Van Luit uit. “Omdat de strategie in belangrijke mate gericht is op het verder bedienen en uitbouwen van deze communities noemen we New Skool Media ook wel ‘House of Communities’.”
De topman kijkt tevreden terug op het traject dat met Riverwise werd doorlopen: “Samenwerken met Riverwise was daarbij anders dan mijn eerdere ervaringen met strategy consultants. Dat verschil zit hoofdzakelijk in de praktische en toepassingsgerichte adviezen, die direct uitvoerbaar en effectief zijn. En ook in het feit dat Riverwise gedurende de duur van de opdracht zich echt een onderdeel van het vraagstuk, maar zeker ook de oplossing voelt en zich daarnaar gedraagt.”
Voor dit traject hielden de consultants interviews met medewerkers – directie en management, maar ook de redacties op de vloer – en deden zij allerlei analyses op basis van klantdata en financiële data. “Dit waren scherpe interviews, waarbij de echte verbeterpunten echt op tafel kwamen te liggen.”
“Het mooie vind ik hierbij de directe Rotterdamse mentaliteit van Riverwise. Het niet weglopen voor een vervelende boodschap. Consultants kunnen wel eens de neiging hebben de klant te veel naar de mond te willen praten, maar daar heeft Riverwise weinig last van.”
Met de nieuwe koers is New Skool Media klaar voor de toekomst, laat Van Luit weten: “Op basis van de strategie is ook de organisatie op onderdelen hernieuwd neergezet, hebben we grote stappen gezet op het gebied van digitalisering en zijn we meer dan ooit gaan sturen vanuit data. De uitkomst is een scherp gepositioneerd bedrijf met een heldere koers richting 2025 en een opgefrist portfolio. Wat uiteindelijk heeft geresulteerd in een verbetering van de financiële resultaten en meer stabiliteit. Zo stabiel dat ook de coronacrisis, die de mediasector vol heeft geraakt, ons niet in de rode cijfers laat belanden. En daar zijn we trots op!”