De grootste mediabedrijven van Nederland en ter wereld

27 augustus 2019 Consultancy.nl

Het medialandschap van Nederland wordt gedomineerd door zes grote mediabedrijven. Een overzicht van de zes grootste mediabedrijven en hun belangrijkste mediamerken op de Nederlandse markt.

Nederlandse Publieke Omroep (NPO)

Opgericht in 1930 is het Nederlandse publieke omroepbestel (NPO) het geheel van organisaties dat gezamenlijk zorgt voor het aanbod van en op de publiek gefinancierde Nederlandse radiozenders en televisiekanalen en de daarbij behorende website. De belangrijkste mediamerken van NPO zijn: NPO 1, NPO 2, NPO 3 NPO Radio 1, NPO Radio 2, NPO 3FM NPO Start en NOS Nieuws. 

DPG Media (was De Persgroep)

Tot enkele maanden geleden gold Persgroep Nederland als het grootste mediahuis van Nederland, waarvoor zo’n 1.200 journalisten werkzaam zijn. Sinds mei van dit jaar gaat het bedrijf door het leven als DPG Media. Deze naamsverandering volgde na de overname van het Belgische mediabedrijf Medialaan en de Nederlandse vergelijkingssite Independer.

DPG is uitgever van nationale, regionale en lokale nieuwsmerken, waaronder AD, de Volkskrant, Trouw, Het Parool, Tubantia, De Gelderlander, BN DeStem, de Stentor, Brabants Dagblad, Eindhovens Dagblad, PZC, ruim 120 huis-aan-huiskranten, ADR Nieuwsmedia, De Ondernemer, Synpact, NationaleVacaturebank.nl, Intermediair.nl, Tweakers.nl, Hardware.info, Autotrack.nl, Sportnieuws.nl, MyChannels, IndeBuurt en Qmusic.

Talpa Network

Binnen holdingmaatschappij Talpa Network heeft ’s lands bekendste mediamagnaat John de Mol jr. al zijn media-activiteiten ondergebracht. Het mediabedrijf richt zich op activiteiten op het gebied van radio, televisie, internet en print.

De belangrijkste tv-zendermerken zijn SBS6, Net5, Veronica en SBS9. De radiomerken van Talpa zijn Radio 538, Sky Radio, Radio 10 en Radio Veronica. Daarnaast is Talpa eigenaar van persbureau ANP, fotobureau Hollandse Hoogte, YouTube-kanaal StukTV en het platform van John de Mols zus Linda, genaamd LINDA. (o.a. tijdschrift LINDA., LINDANieuws, LINDA.tv). 

Zes mediabedrijven beheersen het Nederlandse medialandschap

Mediahuis Telegraaf Media Group (TMG)

Mediahuis, opgericht in 2013, is van oorsprong een Belgisch mediabedrijf. In 2017 nam het Telegraaf Media Group (TMG) over, voor een bedrag van €278 miljoen. De belangrijke mediamerken in Nederland zijn, onder meer, Telegraaf, Privé, Metro, Vrouw, NRC Media Holland, Media Combinatie BV (regionale titels zoals Noordhollands Dagblad, De Gooi- en Eemlander) en Dumpert.nl

RTL Group (onderdeel van Bertelsmann)

RTL Group, onderdeel van Bertelsmann AG, is een beursgenoteerde, grote digitale mediagroep, met belangen in ruim zestig televisiekanalen en dertig radiostations in tien landen. Het bedrijf houdt zich bezig met contentproductie over de hele wereld. Duitse mediareus Bertelsmann AG bezit 75% van de aandelen van RTL Group. In Nederland vormen de belangrijkste media merken: RTL4, RTL5, RTL7, RTL8, RTLZ, RTL XL en Videoland 

Sanoma Media

Sanoma Media BV (Nederland) en Sanoma Media NV (België) zijn mediabedrijven in respectievelijk Nederland en België. Beide zijn eigendom van het Finse mediaconcern Sanoma. Wereldwijd werken er zo’n 4.500 professionals bij het bedrijf, dat een omzet heeft van zo’n €1,3 miljard. In Nederland bedroeg de omzet vorig jaar €424 miljoen. De bekendste mediamerken van het bedrijf zijn NU.nl, Libelle, Donald Duck, Margriet, Veronica Magazine en Totaal TV. 

De dienst uitmaken

Bovenstaande organisaties vormen de zes belangrijkste mediabedrijven, die in het Nederlandse medialandschap de dienst uitmaken. Hoeveel invloed zij hebben wordt goed geïllustreerd wanneer wordt gekeken naar de concentratie binnen de verschillende segmenten. Zo hebben twee spelers, Mediahuis en De Persgroep – beiden uit België – meer dan 85% van de printmarkt in handen. In de televisiemarkt is 75% in handen van drie aanbieders, en in de radiomarkt is dit 72%. Bovendien zijn de meest gebruikte nieuwsdiensten van ons land, zoals NU.nl, NOS, AD, De Telegraaf en RTL Nieuws, allemaal in handen van deze zes mediabedrijven.

Overige grote (semi) Nederlandse mediabedrijven actief in ons land zijn Altice Group, een beursgenoteerd bedrijf actief op het gebied van telefonie en kabel, nieuwsdienst Thomson-Reuters, en de uitgevers Wolters Kluwer en Reed Elseviers RELX Group.

De grootste mediabedrijven ter wereld

Net als in Nederland is een groot deel van het wereldwijde medialandschap in handen van een paar grote spelers. Het grootste mediabedrijf ter wereld is Alphabet Inc., de moedermaatschappij van Google. De reus genereert met zijn mediagerelateerde activiteiten miljarden aan omzet, waarvan 90% afkomstig is van het adverteren in Google.

Voorbeelden van andere grote wereldwijde spelers zijn Comcast, USA, een Amerikaans telecomconglomeraat, The Walt Disney Company, een van de grootste media- en entertainmentconglomeraten ter wereld, News Corp/21st Century Fox, WarnerMedia (Time Warner), bekend om het onderdeel Warner Bros., Viacom Inc./CBS Corp., bekend van kinder-tv-zender Nickolodeon, Sony Entertainment (Japan), Apple Inc., (VS), en Zhongguo Zhisheng (‘De stem van China’), dat ontstond uit de fusie tussen de drie mediabedrijven – China Central Television Network (CCTV), China National Radio en China Radio.