Online advertentiemarkt krimpt met half miljard euro

11 juni 2020 Consultancy.nl 2 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Door de coronapandemie zullen adverteerders in 2020 bijna een half miljard euro minder gaan uitgeven aan online reclame. Dat zeggen experts van Deloitte in een nieuw onderzoeksrapport. 

Het Big Four-kantoor voerde de studie naar de online advertentiemarkt uit in opdracht van IAB, de Nederlandse branchevereniging voor digitale marketing. In 2019 werd in ons land circa €2,2 miljard gespendeerd aan internetreclame, wat neerkomt op een stijging van 13% in vergelijking met de cijfers voor 2018. Voor dit jaar zijn de vooruitzichten uiteraard minder positief: Deloitte verwacht dat adverteerders in 2020 gemiddeld 20% minder zullen uitgeven aan online advertenties, wat neerkomt met een krimp van zo’n €500 miljoen. 

“De Covid-19-uitbraak heeft onze wereld, het dagelijks leven en onze industrie drastisch beïnvloed”, zegt Wendy Pouw, Directeur van IAB Nederland. “Wat de volledige impact zal zijn kunnen we nog niet precies vaststellen. Wat we wel weten, is dat een goed overzicht van de situatie vóór Covid-19 essentieel is voor benchmarking, het begrijpen van de impact en routes naar herstel. Het onderzoek van Deloitte is daarbij van cruciaal belang.”

Internetadvertentiemarkt krimpt met half miljard euro

Sectorafhankelijkheid

De impact van de coronacrisis op internetreclame verschilt per bedrijfstak. De reis-, entertainment- en autosector worden het zwaarst getroffen. Dat komt omdat in deze segmenten de verkoop behoorlijk stilligt door de coronamaatregelen, waardoor veel campagnes zijn afgelast. Het coronavirus heeft minder impact op internetadvertenties binnen de telecombranche, de FMCG-sector en de detailhandel. Doe-het-zelf-bedrijven en e-commerce-organisaties geven momenteel zelfs meer uit aan online reclame. 

Schaalvoordeel

Ook technologische multinationals zoals Google en Facebook zijn volgens de experts Deloitte niet immuun voor de impact van het coronavirus op online advertenties. Ook dit soort bedrijven zien momenteel dat de vraag naar reclameruimte op hun platforms lager is dan voor de coronacrisis.

Toch verwacht Deloitte dat grote, internationale reclameplatforms minder ernstig zullen worden getroffen dan kleinere, veelal lokale partijen. Dit komt omdat organisaties zoals Google en Facebook beter in staat zijn om het effect te meten van advertenties die klanten op hun platform zetten. Hierdoor zou de coronapandemie kunnen leiden tot een “verder toenemende dominantie van de wereldwijde advertentieplatforms”, besluiten de onderzoekers.