Online advertentiemarkt krimpt met half miljard euro

11 juni 2020 Consultancy.nl

Door de coronapandemie zullen adverteerders in 2020 bijna een half miljard euro minder gaan uitgeven aan online reclame. Dat zeggen experts van Deloitte in een nieuw onderzoeksrapport. 

Het Big Four-kantoor voerde de studie naar de online advertentiemarkt uit in opdracht van IAB, de Nederlandse branchevereniging voor digitale marketing. In 2019 werd in ons land circa €2,2 miljard gespendeerd aan internetreclame, wat neerkomt op een stijging van 13% in vergelijking met de cijfers voor 2018. Voor dit jaar zijn de vooruitzichten uiteraard minder positief: Deloitte verwacht dat adverteerders in 2020 gemiddeld 20% minder zullen uitgeven aan online advertenties, wat neerkomt met een krimp van zo’n €500 miljoen. 

“De Covid-19-uitbraak heeft onze wereld, het dagelijks leven en onze industrie drastisch beïnvloed”, zegt Wendy Pouw, Directeur van IAB Nederland. “Wat de volledige impact zal zijn kunnen we nog niet precies vaststellen. Wat we wel weten, is dat een goed overzicht van de situatie vóór Covid-19 essentieel is voor benchmarking, het begrijpen van de impact en routes naar herstel. Het onderzoek van Deloitte is daarbij van cruciaal belang.”

Internetadvertentiemarkt krimpt met half miljard euro

Sectorafhankelijkheid

De impact van de coronacrisis op internetreclame verschilt per bedrijfstak. De reis-, entertainment- en autosector worden het zwaarst getroffen. Dat komt omdat in deze segmenten de verkoop behoorlijk stilligt door de coronamaatregelen, waardoor veel campagnes zijn afgelast. Het coronavirus heeft minder impact op internetadvertenties binnen de telecombranche, de FMCG-sector en de detailhandel. Doe-het-zelf-bedrijven en e-commerce-organisaties geven momenteel zelfs meer uit aan online reclame. 

Schaalvoordeel

Ook technologische multinationals zoals Google en Facebook zijn volgens de experts Deloitte niet immuun voor de impact van het coronavirus op online advertenties. Ook dit soort bedrijven zien momenteel dat de vraag naar reclameruimte op hun platforms lager is dan voor de coronacrisis.

Toch verwacht Deloitte dat grote, internationale reclameplatforms minder ernstig zullen worden getroffen dan kleinere, veelal lokale partijen. Dit komt omdat organisaties zoals Google en Facebook beter in staat zijn om het effect te meten van advertenties die klanten op hun platform zetten. Hierdoor zou de coronapandemie kunnen leiden tot een “verder toenemende dominantie van de wereldwijde advertentieplatforms”, besluiten de onderzoekers.


Profiel
Meer nieuws over
×
×
Accenture ACE Company Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius AevesBenefit Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arlande Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bewegin Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management BOLD Bolster Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Cegeka Consulting Cmotions COMATCH Conclusion Count & Cooper CPMview De Issuemakers De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting Eurekon EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting Flowant flowresulting Fronteer FTE Groep FTE Improvery Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hogenhouck m&a Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Improven InContext innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants Itility JBR JBR Interim Executives Kearney Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG Kruger Kurtosis KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer Merkle METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group NEWCRAFT Node1 Oliver Wyman OrangeX Ordina Organize Agile p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Quintop Raad van Toekomst RedFoxBlue ResidentieProfs RGP Rijnconsult Riverwise Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners SeederDeBoer Sia Partners Significant Groep Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Staffing MS Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron The Next Organization Trevian Turner TWST TwynstraGudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Volt Strategy Voogt Pijl & Partners Wielinq WIN Xebia Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group YourConnector Zanders Zestgroup