'Een perfecte match is niet altijd de perfecte interim kandidaat'

28 september 2020 Consultancy.nl

Interim management maakte de afgelopen jaren een flinke opmars in de arbeidsmarkt. Ronald de Zoete, Director Interim Management bij Badenoch + Clark, kent de business als geen ander en deelt ins en outs. Over de opkomst, de invloed van corona en de relatief onbekende voordelen van interim management.

Wat vind je zo interessant aan interim management?

Ik ben enorm nieuwsgierig naar wat mensen drijft – klant en kandidaat – en vind het leuk om mensen te verbinden. Het leuke aan de interimmarkt vind ik het kortcyclische en het snel moeten schakelen. Ik heb niet het geduld om, zoals onze executive search-tak vaker het geval is, maandenlang met een rol bezig te zijn. Het probleem van mijn klant zo snel mogelijk oplossen, dat is mijn doel. Door in gesprek te gaan, het vraagstuk inhoudelijk heel goed te snappen en die uitdaging het hoofd te bieden.

Als de conclusie is dat mensen de oplossing zijn, dan begint de snelheid en de race om de beste service te bieden, beter te zijn dan de concurrent tegen de juiste prijs-kwaliteitverhouding. Oftewel, zorgen voor een match tussen klant en interimkandidaat.

Ronald de Zoete, Director van Badenoch Clark Interim Management

Wat vind jij de leukste opdrachten?

Als ik als adviseur een probleem signaleer voordat de klant het herkent. Zo kwam ik in gesprek met een klant waar het ogenschijnlijk voorspoedig ging; de business ging goed, er speelden geen issues en er stonden de komende zes maanden geen grote projecten op de agenda. Daar had het gesprek kunnen stoppen, maar toen ik vroeg in welke van zijn dertien managers hij een opvolger zag, wist hij het antwoord niet. 

Bij de vraag wie hem zou vervangen als er iets zou gebeuren of als hij een stap zou willen maken, had hij nooit stilgestaan. Dat gebeurt vaker dan je denkt. Ik adviseer dan een coach of een performance manager. Meestal heb ik ook al iemand uit ons netwerk in gedachten, die eerder soortgelijke projecten succesvol heeft volbracht. Ook als je ogenschijnlijk geen behoefte aan versterking hebt, zeg ik: laten we eens praten. Wil je transformeren? Groeien? De toekomst van je bedrijf veiligstellen? Weet je dat volop opties hebt.

Welke bedrijven huren een interim manager in?

Bij ons zijn dat bedrijven waar een transformatie, transitie of groei op de planning staat. Er zijn overigens verrassend veel organisaties die niet stilstaan bij de optie interim manager. We huren een externe organisatie in die kan helpen met het specifieke probleem, is vaak de eerste gedachte. Je ziet nu langzaam verandering ontstaan. Managers en directeuren beseffen dat je een interim manager als verlengde van je organisatie kan inzetten, dicht bij jou en meer naar binnen gericht dan een extern adviseur.

In het kader van kostenbesparing, zeker in coronatijd, kijken organisaties bij een nieuw project vaak eerst intern. Wie is er beschikbaar? En wie kan het? Vergeleken met een vaste werknemer is een interim manager inderdaad al snel anderhalf keer duurder. Maar het gaat om wat het je organisatie oplevert. Waar je met een minder ervaren persoon risico loopt dat het project meer tijd kost of minder succesvol uitpakt, verdien je je investering in een interim manager gespecialiseerd in kostenbesparing dubbel en dwars terug. 

Lees verder: Waarom huren opdrachtgevers een interim manager in?

Welke impact heeft Covid-19 op de vraag naar interim managers?

De vraag naar interimmers is teruggelopen. Daarbij zie je wel verschillen tussen sectoren: de overheid, zorg, organisaties in pharma life science en logistiek gaan bijvoorbeeld goed en hebben dus meer ruimte voor het inhuren van mensen. Maar waar het voor ieder bedrijf nu om gaat: hoe wil je uit deze coronacrisis komen? En wat ben je bereid als organisatie daarvoor te doen? Als je nu alleen maar bespaart zonder te investeren, dan kom je gehavend uit de crisis.

“Als je kijkt naar de huidige markt is elk bedrijf, of het nou goed of slecht gaat, bezig met een bepaalde vorm van transformatie.”

Natuurlijk zijn er bedrijven die met hun rug tegen de muur staan, die failliet gaan of niets anders kunnen dan bezuinigen. Maar als je als organisatie de ruimte hebt, kun je beter kosten besparen en investeren. Stond digitalisering al drie jaar op de rol? Doe het nu. En kies daar iemand voor die zichzelf al bewezen heeft in een andere organisatie. Dan doe je qua kosten een stapje terug om uiteindelijk stappen te maken in omzet.

En in hoeverre investeren jullie zelf?

Ook op ons en ons moederbedrijf de Adecco Group heeft corona impact. Gelukkig ligt de focus op de lange termijn en spelen we in op wat klanten nodig hebben. Nu is dat bijvoorbeeld veelal tijdelijke ondersteuning van klanten op de vlakken strategie, finance, operational excellence, data science, digital en restructuring. Net voor de crisis lanceerden we Badenoch + Clark Interim Management en we zijn de afgelopen maanden blijven investeren in ons netwerk en het uitbreiden van onze database van zzp’ers. Ons doel is nog steeds om significant te groeien met meer mensen. We zijn op dit moment dan ook op zoek naar versterking. 

Badenoch + Clark bemiddelt ook in verandermanagers in vaste dienst: hoe verhouden vast en interim zich in dit geval tot elkaar?

Als je kijkt naar de huidige markt is elk bedrijf, of het nou goed of slecht gaat, bezig met een bepaalde vorm van transformatie. Vaak digitaal. Daar is dus veel veranderkracht nodig, mensen die een transformatie kunnen aanjagen. Of dat beter iemand kan zijn in vaste dienst of interim ligt vooral aan het doel, termijn en urgentie. Als je meerdere projecten op stapel hebt staan, is een vast iemand interessant. 

Veel verander- en verbeterexperts werken trouwens bij consultancybureaus of zijn zelfstandig. Dus als je als bedrijf zelf iemand met de juiste competenties vindt die verandering kan brengen in vaste dienst, ben je een spekkoper. Heb je als organisatie direct iemand nodig die waarde levert, dan is een interim manager interessant.

Ook in organisaties waar veel ontslagen vallen, is er werk aan de winkel. Je moet een nieuwe organisatie bouwen, een nieuw businessmodel, een nieuw organisatiehuis, et cetera. Dan is het inhuren van interim managers interessant, dat zijn echte bedrijvendokters.

Maar ook groeiende organisaties, bijvoorbeeld een consultancybureau dat het aantal aanvragen juist niet aankan, zijn geholpen met interimcapaciteit.

Tot waar blijf jij betrokken als bemiddelaar?

Badenoch + Clark zorgt, monitort of de doelstelling wordt behaald en doet de afterservice. Ik overleg zowel met klant als interim manager over de voortgang van de opdracht. Is de interim manager goed geland? Na drie maanden evalueren we. Mochten er issues zijn, dan zijn wij voor beide partijen het aanspreekpunt. En na afloop eten we vaak samen, al doen we dat nu even niet door Covid-19.

Hoe kunnen interimmers zich onderscheiden nu de markt steeds meer onder druk staat? En hoe helpen partijen als Badenoch + Clark hiermee?

Een interimmer onderscheidt zich wat mij betreft door een doener te zijn. Zelfstandigen hebben vaak het stigma liever te praten over managen en delegeren. Terwijl een zzp’er, zeker in crisistijd, direct waarde moet toevoegen. Vanaf dag één presteren, door doelstellingen te formuleren en die te halen. De juiste doener voor het specifieke vraagstuk van een klant vinden, is onze expertise.

“De persoon achter de zzp’er maakt het verschil.”

De informatie van HR of de inhurende manager krijgen, is daarbij van cruciaal belang. Daarom gaan we echt de diepte in met de klant. Met die informatie gaan we op zoek en in gesprek met de best passende interim manager. We kijken uiteraard naar het cv, maar nog veel belangrijker is de mens achter de zzp’er. Kan deze persoon samenwerken met de inhurende manager? Passen de normen en waarden van de interim manager bij de organisatiecultuur?

De persoon achter de zzp’er maakt namelijk het verschil. Met deze manier van werken halen we verrassingen uit het proces en maken we de opdrachtgever blij met een interim manager die zijn tarief meer dan rechtvaardigt.

Als interim managers bij voorkeur doeners zijn, hoe gaan ze dan om met de huidige situatie en remote working?

Half maart ontstond er een situatie waarin we allemaal even niet wisten wat we ermee aan moesten, maar al snel vond ieder bedrijf en elke werknemer een weg. Dat geldt ook voor interim managers. We weten nu dat thuiswerken ook efficiënt kan, dat teammeetings ook online werken. Zo is onlangs één van onze interim managers bij een energiespeler gestart. Hij had alleen de directeur ontmoet en zijn team online en hij levert al mooie resultaten op. 

Een interim manager is bovendien gewend snel zijn weg te vinden in een organisatie, werkt volgens de WBA-wet op een eigen laptop en onderhoudt doorgaans een korte lijn met IT. Dus voor de interim manager geldt nog steeds: als je je doelstelling maar haalt. Of je nu thuis of op de werkvloer werkt, zijn of haar kwaliteiten zijn er niet minder om.

De interimmer wordt steeds jonger. Hoe wil B+C hierop inspelen?

Het interimbestaan was vroeger vaker een gedwongen keuze of een manier om tegen het einde van je carrière parttime te werken. Tegenwoordig is het veelal een bewuste stap die professionals maken om meer invloed op het soort werk, uren en tarief te hebben.

Dat besluit om zzp’er te worden, wordt inderdaad op steeds jongere leeftijd genomen. Toch blijkt uit onderzoek dat de gemiddelde leeftijd van de 1,4 miljoen zzp’ers in Nederland nog altijd 50+ jaar is. Het verschil zit ‘m vooral in de sectoren. Badenoch + Clark richt zich op organisaties waar transities en transformaties aan de orde van de dag zijn. Daar zijn geschikte profielen over het algemeen meer ervaren zzp’ers.

De toenemende rol van online matching vormt een bedreiging voor de traditionele intermediair. Waar ligt de toegevoegde waarde van fysieke kanalen? 

Online matching is zeer interessant, er zit absoluut toekomst in. Toch is de persoonlijke touch in het recruitmentproces op dit moment nog altijd doorslaggevend. Een perfecte match op papier is namelijk niet altijd de perfecte kandidaat. Zeker in professional recruitment ben je op zoek naar iemand die een rol gaat spelen in de toekomst van je bedrijf. In nichevijvers gaat het juist om bijzondere combinaties van expertise, ervaring en persoonlijkheid.

Is iemand overtuigend? Is iemand een people manager of niet? Empathisch? Vormt iemand een match met de hiring manager? Die match kan vooralsnog alleen door mensen gemaakt. We werken bij Badenoch + Clark overigens wel datagedreven en we verbeteren ons systeem constant. Twee jaar geleden kocht de Adecco Group het Amerikaanse bureau Vettery. Zij combineren machine learning en real-time data in het recruitmentproces. We hebben de techniek dus in huis en ontwikkelen die momenteel verder om toe te kunnen passen in ons dagelijks werk.


Meer nieuws over
×
×
Accenture ACE Company Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius AevesBenefit Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arlande Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Bain & Company Baker Tilly BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bewegin Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management BOLD Bolster Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Cegeka Consulting Cmotions COMATCH Common Eye Conclusion Count & Cooper CPMview De Issuemakers De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Drijver en Partners Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting Eurekon EY EY-Parthenon Finext First Consulting Flowant flowresulting Fronteer FTE Groep FTE Improvery Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hogenhouck m&a Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Improven InContext innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants Itility JBR JBR Interim Executives Kearney Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG Kruger Kurtosis KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer METRI MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens Mount Consulting MSR Consulting Group NEWCRAFT Ngenious Node1 Oliver Wyman OrangeX Ordina Organize Agile p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners Prowareness PwC Quint Quintop Raad van Toekomst RedFoxBlue ResidentieProfs Rijnconsult Riverwise Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners SeederDeBoer Sia Partners Significant Groep Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Staffing MS Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron The Next Organization TIC Advisory Turner TWST TwynstraGudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Volt Strategy Voogt Pijl & Partners WIN Xebia Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group YourConnector Zanders Zestgroup