Drie recruiters over digital transformation in consultancy

21 november 2019 Consultancy.nl

Als er één thema is dat de consultancybranche de laatste jaren in zijn greep heeft, is het ongetwijfeld digitale transformatie. Geen bedrijf kan achterblijven in de digitale wedloop en adviesbureaus spinnen hier goed garen bij. Tegelijkertijd worstelen ze met het vinden van voldoende consultants om aan de enorme vraag te kunnen voldoen. Consultancy.nl sprak met Lara Erdtsieck, Stan Russell en Lisanne Stofkooper van consultancyrecruitmentbureau Badenoch + Clark over de invloed van digitalisering op de branche.

De termen vliegen je vandaag de dag om de oren: artificial intelligence, omnichannel, big data, robotic process automation, Internet of Things en ga zo maar door. Het einde van de digitale transformatiegolf lijkt nog lang niet in zicht. Terwijl weleens wordt gesuggereerd dat de vele geavanceerde technologie mensen van hun baan zal beroven, vragen de talloze digitale transformaties vooralsnog vooral veel extra menskracht.

“Het aantal professionals dat zich op digitaletransformatievraagstukken richt is de afgelopen vijf jaar geëxplodeerd”, vertelt Lara Erdtsieck, Managing Director van Badenoch + Clark, “niet alleen in aantal, maar ook qua breedte in onderwerpen en aanwezigheid in alle onderdelen van een organisatie. Ongeveer 60% van onze vacatures bevat op dit moment een aanzienlijke digitale component. Elke organisatie heeft in meer of mindere mate met digital transformation te maken. De term digital is niet meer vernieuwend maar eerder een hygiënefactor geworden.”

Veelzijdig

Door de veelzijdigheid van digitale transformatie, en omdat het thema inmiddels speelt in alle gelederen van de organisatie, blijkt het lastig in te delen in segmenten en rollen. “Wij hanteren bij Badenoch + Clark niet één soort indeling, omdat digital transformation vaak om een mix van een aantal zaken gaat”, geeft Erdtsieck aan, “maar in theorie kun je wel een globale indeling maken.”

Drie recruiters over digital transformation in consultancy

“Ten eerste gebeurt er veel in front office transformation. Alles op het gebied van digitale ontwikkelingen die de klant van de klant aangaan. Bestaande klanten worden steeds digitaler en nieuwe bedrijven en markten ontstaan door digitale innovaties. Hoe kun je bijvoorbeeld chatbots door gebruik van AI zo goed mogelijk laten functioneren, zodat klanten het gevoel hebben dat ze met een echt persoon contact hebben?”

“Ook het digitaliseren van ondersteunende organisatieonderdelen en processen – zoals procurement of de supply chain – is een belangrijk onderdeel. Zo bestellen ’s werelds grootste retailketens al meer dan tien jaar goedlopende producten automatisch bij hun fabrieken zonder tussenkomst van mensen. Of denk aan de ontwikkeling die pakketpost en distributiecentra doormaken. Ook in de financiële kolom is digitalisering een hot topic. Veel bedrijven richten zich op het automatiseren of fully data-driven maken van standaardprocessen binnen finance. Digitale oplossingen helpen zo bedrijven delen van hun bedrijfsvoering ‘over te nemen’.”

“Dan is er nog alles op het gebied van new technology, een combinatie van strategie en innovatie”, gaat Erdtsieck verder. “Denk aan een gedeeld data sharing-platform, waardoor bedrijven in de Rotterdamse haven samen economische en duurzame besparingen realiseren. Of het automatiseren van het aanvraagproces van persoonlijke subsidies bij een overheidsinstelling met behulp van RPA. En tot slot is te midden van al die digitalisering organisational design cruciaal. Als organisatie kun je alleen deze continue vernieuwingen omarmen als je ‘agile proof’ bent, zowel voor de flexibiliteit en de engagement organisatiebreed als voor het behouden van kwaliteit.”

Verbreding van de focus

De alomvattendheid van het thema zorgt er ook voor dat het begeleiden van een digitale transformatie vraagt om meer dan alleen maar consultancyskills. Hoe gaat Badenoch + Clark om met deze verbreding van de focus? “Voornamelijk door goed te luisteren naar de markt en de behoefte van onze klanten en kandidaten”, legt Erdtsieck uit. “Om die reden hebben we zelfs onze eigen organisatie anders ingericht, zodat we continu kunnen blijven inspelen op de vraag vanuit de markt en specialist blijven in alle onderdelen van digital. Niet alleen voor onze consultancyklanten, maar ook voor bedrijven die in een digitale transformatie zitten en behoefte hebben aan experts in dit vakgebied.”

“Organisaties moeten inzien dat kandidaten met het perfecte profiel heel schaars zijn. Het durven inpassen van consultants met een atypisch profiel is ook voor boutiques nodig om klanten anno nu met digitale vraagstukken te helpen.”

“Gelukkig hebben we tijdig ingespeeld op deze behoefte en zetten we al een aantal jaar vol in op uitbreiding van ons netwerk van dataspecialisten en ‘tech savvys’”, vervolgt ze. “Wat dat betreft hebben we de luxe dat onze opdrachtgevers door hun werk bovenop nieuwe ontwikkelingen en behoeften van hun klanten zitten.”

Talentenjacht

Ook adviesbureau hebben zich moeten aanpassen aan de nieuwe werkelijkheid. Eén van de grootste uitdagingen is voldoende geschikte consultants binnen te halen. Stan Russell, Senior Consultant op het gebied van innovatie, geeft aan dat bureaus zich het beste flexibel kunnen opstellen tegenover vrijblijvend kennismaken: “Ga niet altijd meteen een sollicitatieprocedure in, maar onderzoek bij een kop koffie of lunch of er een klik is. Verder trek je consultants aan met een aansprekende propositie, ruimte voor nieuwe propositieontwikkeling, mogelijkheid om zelf te kunnen experimenteren en goede doorgroeimogelijkheden. Een hippe koffiecorner en stunten met zaken als onbeperkt vakantiedagen geven in praktijk nooit de doorslag, merk ik.”

Daarnaast is sterke employer branding van belang, stelt Lisanne Stofkooper, Senior Consultant op het gebied van digital transformation: “Laat zien waar je voor staat, betrek je werknemers daarbij en maak waar wat je in sollicitatiegesprekken belooft. Een goede candidate experience — met korte doorlooptijden, goede communicatie en heldere feedback — geeft een goede indruk en onderscheidt je van de concurrent.”

“Voor consultants die zich bezighouden met digitale transformatie is het belangrijk niet te blijven varen op in-house bagage. Investeer in nieuwe kennis en ontwikkeling.”

“Ik denk dat organisaties moeten inzien — en de meesten doen dat al wel — dat kandidaten met het perfecte profiel heel schaars zijn”, vult Russell aan. “Het ook durven inpassen van consultants met een atypische achtergrond, wat een aantal grotere bureaus al langer doet, is ook voor boutiques nodig om klanten anno nu met digitale vraagstukken te helpen. Consultants met de juiste competenties en mindset kun je opleiden tot sterke digital consultants. Veel consultancybureaus hebben al specifiek hiervoor interne opleidingsprogramma’s opgetuigd.”

Blijven boeien

Als talent eenmaal is binnengehaald kunnen bureaus natuurlijk niet achterover gaan leunen – het is zaak dat consultants zich op hun plek blijven voelen binnen het kantoor. “Voor consultants die zich bezighouden met digitale transformatie is het belangrijk als bureau niet te blijven varen op in-house bagage”, legt Stofkooper uit. “Investeer in nieuwe kennis en ontwikkeling. Durf thought leaders op een specifiek thema aan te nemen en geef je consultants de mogelijkheid tot bijscholing.”

Op deze manier kunnen bureaus het werk interessant houden: “Je hebt consultants die zich graag bezighouden met disruptieve oplossingen rondom nieuwe producten, platforms en businessmodellen – conceptueel uitdenken hoe techniek een organisatie écht verder brengt. Operationele consultants, gericht op de executie, focussen liever op de verandering en het duurzaam maken hiervan. Voor beide typen geldt dat ze op zoek zijn naar een werkgever waar ruimte is om jezelf te ontwikkelen, dat er data scientists zijn, budget voor acquisitie van bijvoorbeeld digital agency’s en dat innovatie hoog op de strategische agenda staat.”

“Consultancybureaus moeten zélf ook die draai durven te maken”, benadrukt ze tot slot, “durven investeren in technieken en andersoortige profielen en het bouwen van nieuwe practices op het gebied van AI, blockchain, Internet of Things, engineering, chatbots, virtual reality, augmented reality, et cetera. Kortom, innovatie moet worden omarmd.”

More on: Badenoch + Clark | LHH
Netherlands
Company profile
Badenoch + Clark | LHH is a Netherlands partner of Consultancy.org