Waarom huren opdrachtgevers een interim manager in?

17 februari 2020 Consultancy.nl
Meer nieuws over

Waarom huren organisaties een interim manager in? Die vraag stond centraal in een onderzoek van de Raad voor Interim Management (RIM) onder opdrachtgevers.

Tijdelijke capaciteit

Volgens de survey huren opdrachtgevers interimmers in – verrassend is het niet – omdat ze tijdelijke capaciteit dienen op te vullen. Interim managers zijn hier bij uitstek geschikt voor, aangezien zij voor een korte tijd kunnen worden ingeschakeld en bovendien managementervaring meebrengen, waardoor ze zich in korte tijd de situatie eigen kunnen maken en waarde kunnen toevoegen.

Hulp bij veranderopgaven

De tweede meest gehoorde reden voor het inhuren van interim managers is de ondersteuning van veranderopgaven. Wanneer organisaties projecten lanceren om hun business te verbeteren, halen ze doorgaans externe professionals in huis. Te denken valt aan consultants, projectmanagers en interimmers, die ondersteuning bieden aan een in-house team, dat verantwoordelijk is (gemaakt) voor de veranderopgave. Hiermee winnen ze expertise in die vaak intern ontbreekt, en tegelijkertijd kunnen ze hun eigen mensen zich laten focussen op het leiden van de dagelijkse operaties. 

Waarom huren opdrachtgevers een interim manager in?

Inhoudelijke expertise

Zo’n 35% van de opdrachtgevers geeft aan dat ze interim managers vooral inhuren voor hun specifieke inhoudelijke expertise. Door de opkomst van digitalisering wordt met inhoudelijke expertise steeds vaker kennis van moderne technologie en digitalisering bedoeld. “Er is een sterke behoefte aan managers met digitale kennis. Vaak worden dergelijke posities niet meer vast ingevuld en is het bewust beleid van een organisatie om hierop extern in te huren”, aldus de onderzoekers van de RIM.

De keuze voor de interim manager maakt de opdrachtgever vooral op basis van kwaliteit en ervaring (96%) en de persoonlijke klik (61%). Net iets meer dan de helft van de respondenten (52%) kijkt vooral naar beschikbaarheid, en 48% geeft aan het uurtarief van de interim manager een belangrijke factor te vinden. In driekwart van de gevallen wordt een zoekopdracht uitgezet onder een beperkt aantal welbekende interim managementbureaus. 57% van de klanten zegt ook via het eigen netwerk te zoeken naar een interimmer.

Uurtje-factuurtje blijft de norm

Uit recent onderzoek van ZiPconomy en ABN Amro blijkt dat de markt voor interimdiensten oer-traditioneel blijft. Terwijl steeds meer spelers de markt betreden en de verwachtingen van klanten verschuiven, blijven de bureaus werken met een uurtje-factuurtje model en een bureaumarge. Slechts een klein aantal interimbureaus werkt met éénmalige fees, die bijvoorbeeld door headhunters worden berekend.