Weinig vernieuwing in Nederlandse interim management-markt

09 december 2019 Consultancy.nl 4 min. leestijd
Meer nieuws over

De markt voor interim management is de afgelopen jaren verder geprofessionaliseerd. De toetreding van nieuwe spelers in de markt, evenals klanten die de duimschroeven aandraaien, betekent dat uurtarieven en marges aanzienlijk lager uitvallen dan jaren terug.

Dat blijkt uit onderzoek van ZiPconomy en ABN Amro, op basis van een survey, die werd uitgezet onder 85 bureaus die gespecialiseerd zijn in het bemiddelen van interim-managers. Vandaag de dag ligt het gemiddelde uurtarief van een interimmer op €121 per uur, met uitschieters naar €75 en €180 per uur. Dit gemiddelde ligt maar liefst €20 lager dan tien jaar geleden.

Intermediairs en brokers drukken stempel

Rekenen op de volle mep van €121 per uur zit er voor bijna geen interimmer meer in. De interimmarkt is namelijk voor een groot deel in handen van intermediairs en brokers, die naar schatting 80% van alle opdrachten in beheer hebben. Zij rekenen 15% tot 30% van het uurtarief als bemiddelingskosten, wat betekent dat interimmers onderaan de streep (voor belastingen en andere kosten) het moeten doen met een gemiddeld tarief van tussen de €85 per uur en €103 per uur.

Gemiddeld uurtarief (in €) + Gemiddelde bureaumarge

Door hogere interne kosten is de gemiddelde marge van interimbureaus in het afgelopen decennium gedaald van 30% naar 20%. De combinatie van beide factoren heeft geleid tot een ‘dubbele squeeze’ zoals de auteurs het beschrijven, waardoor er een toenemende financiële druk ontstaat op de winstgevendheid in de sector.

Toch is er in de interimsector geen sprake van somberheid. Dit heeft alles te maken met de hoogtijdagen waarin de sector zich bevindt. De vraag naar interim-managers ligt op een van de hoogste niveaus sinds de eeuwwisseling. En dat terwijl organisaties vandaag de dag veelal op zoek zijn naar experts om te helpen bij transformaties, of die posities kunnen invullen, iets dat door de krappe arbeidsmarkt maar moeizaam lukt.

In de afgelopen drie jaar heeft het merendeel van de 85 onderzochte interimbureaus een omzetstijging van tussen de 10% en 25% per jaar geboekt. Dat komt onder andere door de groei van het gemiddeld aantal interimmers dat in opdracht is: vandaag de dag heeft een bureau gemiddeld 38 interim-managers op een opdracht zitten.

Voor de nabije toekomst blijven de vooruitzichten voor de interimsector rooskleurig. 73% van de bureaus verwacht de komende drie jaar te (blijven) groeien, waarbij bijna de helft van deze groep een jaarlijkse omzetgroei voorspelt van 10% tot 25% per jaar. Hiermee zijn ze volgens de onderzoekers een stuk positiever dan andere partijen in de flexmarkt zoals detacheerders, payrollbedrijven en uitzendbureaus. 

Dienstverleningsmodel + Wat is de verwachte omzetontwikkeling

“Interim-managementbureaus verwachten dat de arbeidsmarkt nog verder zal flexibiliseren en dat de behoefte aan specialisten toeneemt. Daar spelen zij slim op in, door zich vooral te richten op specialismen zoals HR, logistiek, finance of overhead”, vertelt Hugo-Jan Ruts van ZiPconomy. 

Nieuwe businessmodellen?

In het onderzoek komt verder naar voren dat de interim managementmarkt weinig vernieuwing heeft gezien, als het gaat om de manier waarop de markt wordt bediend of opereert. “We zien weinig vernieuwing in het dienstverleningsmodel van interim-managementbureaus”, licht Han Mesters van ABN Amro toe. De Sector Banker vult verder aan: “In de verdienmodellen van interimbureaus zijn geen revolutionaire bewegingen te zien en de manier waarop bureaus interim-managers bemiddelen is niet wezenlijk veranderd.”    

Als er al sprake is van een trend, dan is het de verbreding van de dienstverlening van grote bureaus, hoewel dit een trend is die voortvloeit uit de ontwikkelingen binnen de bredere zakelijke dienstverleningssector. Vandaag de dag is interim-management vaker onderdeel van een groter aanbod van diensten, waaronder werving & selectie/headhunting, consultancy en detachering. “Het aantal bureaus dat sec interim-management aanbiedt als dienstverlening was acht jaar geleden groter dan nu”, aldus de auteurs.