Vijf businessmodel-tips voor zakelijke adviseurs tijdens corona

20 mei 2020 Consultancy.nl

De anderhalvemetereconomie noopt zakelijke dienstverleners tot het onder de loep nemen van hun businessmodellen. Enerzijds om de omzet die onder druk staat zoveel mogelijk door te laten lopen, en anderzijds om te zorgen dat de dienstverlening relevant blijft voor de veranderende wensen van de klant. 

Experts van Exact delen vijf handvatten die helpen bij het veiligstellen van omzet tijdens de coronacrisis en bij de ontwikkeling van een duurzaam verdienmodel. 

1. Digitaliseer je diensten

Het belang van digitale dienstverlening is nooit zo duidelijk geweest. In tijden van social distancing en lockdowns kunnen ook zakelijke adviseurs simpelweg niet zonder. Verschuif naar het op afstand kunnen leveren van waarde, en zorg dat activiteiten in een digitale vorm kunnen worden aangeboden. 

2. Value based pricing

Denk goed na over de ‘juiste prijs’ van je diensten – value based pricing werkt in iedere branche, ook in de zakelijke advisering. Door de prijs en daaraan gekoppelde dienst beter aan te laten sluiten op de wensen van de klant kun je klanten met verschillende behoeftes bedienen. 

Overweeg ook om diensten in abonnementsvorm te verpakken. Dit kan handig zijn omdat het bijdraagt aan een sterkere klantrelatie en een vaste maandelijkse omzetstroom oplevert, een groot voordeel in een volatiele markt als de consultancy. 

3. Focus op trouwe, bestaande klanten

Het acquireren van een nieuwe klant is altijd duurder dan het behouden van een bestaande klant. Denk aan je marketingbudget, maar ook de tijd die je investeert om nieuwe klanten te vinden en binden. 

Zo blijkt uit een whitepaper van Exact dat klantbehoud in de zakelijke advisering is 5 à 7 keer goedkoper kan zijn dan investeringen in het aantrekken van nieuwe klanten. Dit komt vooral omdat de verkoopkans bij bestaande klanten tussen de 60% à 70% ligt, veel hoger dan bij het binnenhalen van nieuwe klanten. 

Zie ook: Nieuwe versus bestaande klanten in de zakelijke dienstverlening.

4. Ontwikkel nieuwe proposities

Gebruik de lessen van de coronacrisis om nieuwe proposities en oplossingen te bedenken. Proposities die inspelen op een acute vraag, zoals het helpen van bedrijven bij crisismanagement, cashflow-verbetering of de omslag naar de anderhalvemetereconomie.

Hou tegelijkertijd ook de lange termijn in het oog. Zorg dat je portefeuille aan diensten ‘fit for purpose’ is voor de post-coronawereld. 

5. Blijf experimenteren op basis van data

Tot slot: blijf experimenteren. Alles is meetbaar. De kennis van de klant staat centraal. Als je bijvoorbeeld ziet dat een propositie in de smaak valt, pas dan jouw strategie hierop aan. Bouw de dienst uit, of knip de dienst in meerdere hapklare brokken zodat het relevant is voor een grotere doelgroep.

Dit artikel is gebaseerd op het webinar ‘5 stappen naar een recessiebestendig verdienmodel’ van softwareleverancier Exact.


Profiel

Meer nieuws over

×
×
Accenture ACE Company Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius AevesBenefit Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arlande Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bewegin Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management BOLD Bolster Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Cegeka Consulting Cmotions COMATCH Conclusion Count & Cooper CPMview De Issuemakers De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting Flowant flowresulting FTE Groep FTE Improvery Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hogenhouck m&a Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Improven InContext innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants Itility JBR JBR Interim Executives Kearney Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG Kruger Kurtosis KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer Merkle METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group NEWCRAFT Node1 Oliver Wyman OrangeX Ordina Organize Agile p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst ResidentieProfs RGP Rijnconsult Riverwise Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Groep Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Staffing MS Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron The Next Organization Trevian Turner TWST TwynstraGudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Volt Strategy Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Xebia Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group YourConnector Zanders Zestgroup