Capgemini Invent groeit met 15% naar omzet van $1 miljard
Capgemini Invent, de consulting- en digitale transformatie-tak van Capgemini, zag het afgelopen jaar zijn omzet met 15% stijgen naar een bedrag van maar liefst $1 miljard.
Moederbedrijf Capgemini zag zijn omzet met 7% groeien van €13,2 naar naar €14,1 miljard. De groei werd met name organisch gerealiseerd, wat enigszins ongebruikelijk is voor het bedrijf. Zo nam Capgemini in 2018 onder meer Adaptive Lab uit het Verenigd Koninkrijk en het in de Verenigde Staten (VS) gevestigde LiquidHub over, terwijl het dit jaar Purpose uit de VS en Advectas uit Zweden kocht.
De grootste overname uit Capgemini’s bestaansgeschiedenis zal echter later dit jaar officieel worden afgerond. Het gaat om Altran, dat voor €3,6 miljard wordt ingelijfd, waarna Capgemini wereldwijd meer dan 250.000 werknemers zal hebben, die samen een omzet van €17 miljard genereren.
Volgens Paul Hermelin, Chairman en CEO van Capgemini, zijn de laatste groeicijfers het resultaat van een bredere strategie, waarop het bedrijf een aantal jaar geleden al inzette. “In 2019 overtroffen we opnieuw de marktgroei, zoals we ons hadden voorgenomen”, aldus Hermelin in een persverklaring.
Meer dan 70% van de omzet wordt gegenereerd door de divisie Applications & Technology Services, die klanten een scala aan IT-services en andere digitale diensten biedt. De Operations & Engineering Services-praktijk, die verantwoordelijk is voor meerjarige outsourcingcontracten en cloudinfrastructuurdiensten, genereert 22% van de totale omzet.
Capgemini Invent
Dankzij een geweldige groei van 15% was Capgemini Invent het beste jongetje van de klas. Capgemini Invent werd opgericht in september 2018 nadat Capgemini zijn consultancy-unit fuseerde met zijn verschillende andere digitale en creatieve praktijken, waaronder LiquidHub, Fahrenheit 212, Idean, Adaptive Lab en Backelite, met als doel een mondiale topspecialist te worden op het gebied van technologisch, strategieadvies en digitale transformaties.
Capgemini Invent heeft recent een omzet bereikt van $1 miljard en voegt zich daarmee bij een kleine groep van toonaangevende adviesbureaus die deze ‘magische’ omzetgrens bereiken. Volgens gegevens van Consultancy.org is Capgemini Invent momenteel – qua omzet – het op vijfentwintig-na-grootste managementadviesbureau ter wereld, waarmee het Slalom Consulting, Protiviti en ZS Associates achter zich heeft gelaten.
Adviesbureaus die qua omzet in de buurt liggen van Capgemini Invent zijn onder meer Strategy& (de strategieconsulting-tak van PwC), Guidehouse (dat vorig jaar Navigant overnam en daarmee een plek in de top 30 veroverde) en Kearney (het voormalige A.T. Kearney). De grootste spelers ter wereld zijn Accenture en de Big Four-kantoren, gevolgd door strategiegiganten McKinsey & Company en Boston Consulting Group.
De groei van Capgemini Invent werd vooral gestuwd door een sterke vraag naar diensten vanuit de productie-, energie- en nutsvoorzieningen-, telecom-, media- en technologiesectoren, aldus Cyril Garcia, CEO van Capgemini Invent. Door de acquisitie van Konexus Consulting, een Duits adviesbureau dat zich richt op de energie- en nutssector, werd ongeveer €6 miljoen toegevoegd aan de omzet van Capgemini Invent.
Gekeken naar regio’s, wordt een derde van de omzet van Capgemini gegenereerd door de Noord-Amerikaanse businessunit, waarin het bedrijf de afgelopen jaren fors heeft geïnvesteerd. Thuisbasis Frankrijk is goed voor een vijfde van de totale groepsomzet, terwijl de andere Europese praktijken 39% van de omzet voor hun rekening nemen. De Aziatisch-Pacifische-regio en Latijns-Amerika groeiden vorig jaar met 8% het snelst.