Capgemini koopt Zweeds data science bureau Advectas
Advectas, een Zweeds bedrijf dat gespecialiseerd is op het gebied van business intelligence en data science, is overgenomen door adviesbureau Capgemini.
Door de overname wordt een team van ongeveer tweehonderd IT-consultants en technologie-experts, die actief zijn vanuit kantoren Stockholm, Goteborg, Malmo, Jonkoping en Kopenhagen, onderdeel van IT-gigant Capgemini.
Advectas werd opgericht in 2006 en is sindsdien uitgegroeid tot een van de grotere spelers die zich bezighouden met het adviseren over en implementeren van data science en analytics. Het bedrijf focust zich in het bijzonder op het helpen van klanten om betere zakelijke beslissingen te nemen op basis van datagestuurde inzichten. Advectas heeft verschillende grote bedrijven als klant, waaronder de helft van de tweehonderd grootste bedrijven van Zweden, zoals Apotek, Filippa K, Handelsbanken, H&M, Ikea, Skandia, Volvo en Vattenfall.
Volgens Stefan Olsson, CEO en President van Advectas, had zijn bedrijf echter een stadium bereikt waarin zijn klanten “wilden dat wij onze diensten en oplossingen voor hun wereldwijde markten zouden uitbreiden en ontwikkelen”. Mede hierdoor volgde de beslissing om de krachten te bundelen met een mondiale partij met een sterke staat van dienst binnen het IT-landschap.
Na verschillende samenwerkingsmogelijkheden te hebben bekeken, kwam Capgemini naar voren als voorkeurspartner, vertelt Olsson: “De culturele overeenkomsten tussen Advectas en Capgemini waren voor ons een belangrijke factor. In Capgemini zagen we een aantal fundamentele waarden die onze eigen waarden weerspiegelen, zoals teamgeest, vrijheid en vertrouwen, evenals een diepgaande collaboratieve mindset.”
Ondertussen versterkt Capgemini, dat wereldwijd zo’n 225.000 werknemers in dienst heeft, met de deal zijn aanwezigheid in de Scandinavische landen aanzienlijk en verdiept het zijn expertise in de snelgroeiende markt voor datamanagement en analytics.
“Advectas versterkt de aanwezigheid van Capgemini in steden in Zweden en Denemarken. Zijn sterke staat van dienst zal ons helpen bij het ondersteunen van klanten om geld te verdienen. Daarnaast zullen we ook gebruik gaan maken van Advectas’ diepgaande en belangrijke relaties binnen het Scandinavische business intelligence-landschap. We zijn verheugd hen te verwelkomen”, zegt Ivar Aune, leidinggevende binnen de Scandinavische tak van Capgemini.
Advectas wordt onderdeel van de businessunit Insights & Data van Capgemini, waar wereldwijd ongeveer 16.000 consultants werken. In Scandinavië heeft de praktijk iets meer dan 400 consultants en digitale experts in dienst.
De overname volgt een week nadat Capgemini het social impactbureau Purpose overnam. Met de overname van het Amerikaanse bedrijf werden circa honderd professionals toegevoegd aan het personeelsbestand van Capgemini Invent, de adviestak van het Franse bedrijf. Vorig jaar kocht Capgemini naast Konexus Consulting uit Duitsland en ook R&D-specialist Altran voor €3,6 miljard, wat nog altijd de grootste acquisitie is in de vijftigjarige bestaansgeschiedenis van Capgemini.