Capgemini Invent koopt social impact-bureau Purpose

19 februari 2020 Consultancy.nl 4 min. leestijd
Meer nieuws over

Met de overname van het Amerikaanse Purpose, een social impact-adviesbureau, voegt Capgemini Invent een team van circa honderd professionals toe aan zijn personeelsbestand. Het betreft de tweede acquisitie van Capgemini Invent sinds de oprichting.

Toen Capgemini in september 2018 zijn consulting-, digital- en creative-activiteiten verenigde ontstond Capgemini Invent. Bij de lancering van de unit kondigde het moederbedrijf aan dat het actief te zullen inzetten op de groei van de divisie. Capgemini Invent startte met 6.000 medewerkers, nam het Duitse Konexus Consulting over en beschikt inmiddels over meer dan 6.500 mensen die actief zijn vanuit circa veertig vestigingen.

Door de recente overname van Purpose, een Amerikaans consultancybureau dat klanten adviseert op het gebied van sociale impact, versterkt Capgemini Invent zijn aanwezigheid in de Verenigde Staten aanzienlijk. De grote meerderheid van de honderd professionals van Purpose zijn gevestigd in New York, terwijl andere teams zich inzetten vanuit kantoren in Londen, Sao Paulo, New Delhi, Nairobi en Sydney.

Purpose, dat werd opgericht in 2008, helpt klanten bij het vaststellen en uitvoeren van doelstellingen en doet dat onder meer door in te zetten op participatie. “In het afgelopen decennium hebben we samen met onze partners gewerkt aan zaken als de klimaatcrisis, vluchtelingenproblematiek, LGBT-rechten, wapengeweld, wereldwijde armoede en nog veel meer kwesties die tientallen miljoen mensen aangaan”, zegt Jeremy Heimans, medeoprichter en CEO van het bedrijf: “We helpen een steeds diverser palet van non-profitorganisaties, goede doelen en andere spelers.”

Capgemini Invent koopt social impact bureau Purpose

Tegelijkertijd wil Heimans graag meer impact maken: “Wij geloven dat het moment waarop we ons bevinden een nog ambitieuzere benadering vereist om onze doelen te kunnen realiseren. We moeten de schaal en diepte van onze activiteiten opvoeren. Daarom zijn we vorig jaar op zoek gegaan naar een partner die ons groeitraject kon versnellen door ons geografische bereik en onze capaciteiten te vergroten en door extra investeringen, waarbij van belang was dat onze onafhankelijkheid en unieke stem niet verloren gaan.” 

Na een aantal investeerders en adviesbureaus te hebben gesproken, vond het managementteam van Purpose – dat verder bestaat uit Jon Damon, Claire Harman, Jessy Tolkan, Anne Keenan, Dan Shannon en Simon Goff – dat Capgemini Invent de juiste keuze was. “Met deze partner kunnen we onze digitale capaciteiten uitbreiden en gebruikmaken van nieuwe, hoogstaande data- en analysetools, die ons helpen onze campagnes effectiever uit te voeren, een nieuw publiek te bereiken en onze impact beter te meten. We zullen ook gebruik gaan maken van de krachtige inzichten van Capgemini op het gebied van organisatieverandering, terwijl we eveneens een beroep zullen gaan doen op de ‘knowhow’ van de meer dan 200.000 medewerkers die actief zijn in ruim veertig landen.”

Cyril Garcia, CEO van Capgemini Invent, laat weten dat overname van Purpose in lijn is met de nieuwe bedrijfsstrategieën van het adviesbureau: “Voor een duurzame bedrijfsvoering is het van wezenlijk belang om de positieve impact op de samenleving centraal te stellen. Daarnaast moeten de doelstellingen op het gebied van duurzame ontwikkeling opnieuw worden bekeken. Purpose kan daar bij helpen. […] Daarnaast verrijkt het bedrijf de competenties van de Capgemini Invent-teams die nauw samenwerken met senior executives en raden van bestuur aan de toekomst van hun organisaties.”

“De komst van Purpose verrijkt de competenties van onze teams die nauw samenwerken met senior executives en raden van bestuur aan de toekomst van hun organisaties.”
– Cyril Garcia, CEO van Capgemini Invent
 

Terwijl Purpose nu officieel onderdeel is van Capgemini Invent, blijft de organisatie op meerdere vlakken onafhankelijk, zegt Heimans: “Het belangrijkste is dat Purpose – op basis van de richtlijnen van Capgemini Invent – volledig zeggenschap houdt over de campagnes die we maken, de levering van die campagnes en de klanten met wie we wel en niet samenwerken. […] Onze missie om de wereld transparanter, rechtvaardiger en bewoonbaarder te maken is nog nooit zo dringend als nu. Samen met Capgemini zijn we klaar om die doelen te realiseren.” 

De overname van Purpose volgt zes maanden nadat moederbedrijf Capgemini R&D-specialist Altran kocht voor een slordige €3,6 miljard, wat nog altijd de grootste acquisitie is in de vijftigjarige bestaansgeschiedenis van het bedrijf.