Oproep aan de reclame-industrie: draag bij aan een betere wereld

05 juni 2019 Consultancy.nl

Begin mei deed de internationale klimaatactiegroep Extinction Rebellion een oproep aan de reclame-industrie. Deze actiegroep, die een klimaatneutrale economie nastreeft, vraagt de sector verantwoording te nemen in de klimaatcrisis.

Maar waarom de reclame-industrie? Wat voor link is er tussen de klimaatcrisis en reclamebureaus? Marc den Hertog, managing partner bij communicatiebureau BBK/Door Vriendschap Sterker, zegt dat het niet zo verwonderlijk is. “De reclame- en communicatie-industrie heeft een dikke vinger in de pap als het gaat om consumentengedrag. Deze industrie kan de publieke opinie beïnvloeden. Gedragsverandering teweegbrengen. Extinction Rebellion vraagt daarom deze kracht als een ‘force for good’ te gebruiken.”

In zijn open brief schrijft Extinction Rebellion aan reclamebureaus: “You can shift mass behaviour in a heartbeat. One of the reasons we’ve got here is because you’ve been selling things to people that they don’t need. You are the manipulators and architects of that consumerist frenzy. Imagine what would happen if you devoted those skills to something better.”

Den Hertog: “De boodschap is simpel. De reclamewereld is de oorzaak dat mensen spullen kopen die ze niet nodig hebben. Dus kan de reclamewereld er óók voor zorgen dat mensen de wereld redden die ze broodnodig hebben.” Marketeers en communicatie-experts worden verzocht om hun kennis en kunde in te zetten om iets goeds te doen.

Reclameindustrie: draag bij aan een betere wereld

De vraag die rijst is – is een campagne tegen plastic rietjes een oplossing? Of een pro bono-campagne voor een anti-palmolie-initiatief? Volgens Extinction Rebellion niet. “We hebben échte daadkracht nodig. Erken dat er sprake is van een ecologische noodtoestand – en handel daarnaar. Dat consumenten steeds vaker vragen om duurzame en sociale producten en diensten is duidelijk. Daar horen ook duurzame communicatie- en reclamecampagnes bij. Dus wacht niet te lang en ga je expertise gebruiken om het verschil te maken”, zegt Den Hertog. 

Bij BBK/Door Vriendschap Sterker proberen ze het juiste voorbeeld te geven. Het Amsterdamse bureau richt zich op communicatievraagstukken voor een betere wereld. “Ons doel is sterke merken van een sterke boodschap voorzien. Zo deden we campagnes voor een eerlijkere voedselketen (FairFood) of voor energiebesparende woontips (Woonbond). Wij zien elke dag dat de publieke opinie verandert. Bewuster wordt. Vragen stelt. En niet alleen meer over het product of de dienst zelf, maar over het handelen van de hele organisatie.”

Om de visie kracht bij te zetten is BBK/Door Vriendschap Sterker sinds 2015 een gecertificeerde B Corp. Hiermee kan het bedrijf aantonen dat het maatschappelijke en duurzame doelen hoog in het vaandel heeft staan. “We verplichten onszelf om de impact van onze beslissingen op het milieu en de maatschappij in balans te brengen”, legt de managing partner uit. 

Het bewustzijn voor duurzaamheid binnen de reclamewereld is echter nog lang niet waar het hoort te zijn, erkent ook Den Hertog. Daarom doet hij een oproep aan zijn concullega’s. “Wij delen de ambitie van Extinction Rebellion en vragen aan onze collega’s in de reclamewereld: help jij mee, via een nieuwe manier van campagne maken? We kunnen ons verenigen, we kunnen discussiëren, we kunnen transparanter zijn en we kunnen onszelf meer uitdagen. We kunnen allemaal B Corps worden. We kunnen elkaar inspireren en van elkaar leren.”