Oproep aan de reclame-industrie: draag bij aan een betere wereld

05 juni 2019 Consultancy.nl

Begin mei deed de internationale klimaatactiegroep Extinction Rebellion een oproep aan de reclame-industrie. Deze actiegroep, die een klimaatneutrale economie nastreeft, vraagt de sector verantwoording te nemen in de klimaatcrisis.

Maar waarom de reclame-industrie? Wat voor link is er tussen de klimaatcrisis en reclamebureaus? Marc den Hertog, managing partner bij communicatiebureau BBK/Door Vriendschap Sterker, zegt dat het niet zo verwonderlijk is. “De reclame- en communicatie-industrie heeft een dikke vinger in de pap als het gaat om consumentengedrag. Deze industrie kan de publieke opinie beïnvloeden. Gedragsverandering teweegbrengen. Extinction Rebellion vraagt daarom deze kracht als een ‘force for good’ te gebruiken.”

In zijn open brief schrijft Extinction Rebellion aan reclamebureaus: “You can shift mass behaviour in a heartbeat. One of the reasons we’ve got here is because you’ve been selling things to people that they don’t need. You are the manipulators and architects of that consumerist frenzy. Imagine what would happen if you devoted those skills to something better.”

Den Hertog: “De boodschap is simpel. De reclamewereld is de oorzaak dat mensen spullen kopen die ze niet nodig hebben. Dus kan de reclamewereld er óók voor zorgen dat mensen de wereld redden die ze broodnodig hebben.” Marketeers en communicatie-experts worden verzocht om hun kennis en kunde in te zetten om iets goeds te doen.

Reclameindustrie: draag bij aan een betere wereld

De vraag die rijst is – is een campagne tegen plastic rietjes een oplossing? Of een pro bono-campagne voor een anti-palmolie-initiatief? Volgens Extinction Rebellion niet. “We hebben échte daadkracht nodig. Erken dat er sprake is van een ecologische noodtoestand – en handel daarnaar. Dat consumenten steeds vaker vragen om duurzame en sociale producten en diensten is duidelijk. Daar horen ook duurzame communicatie- en reclamecampagnes bij. Dus wacht niet te lang en ga je expertise gebruiken om het verschil te maken”, zegt Den Hertog. 

Bij BBK/Door Vriendschap Sterker proberen ze het juiste voorbeeld te geven. Het Amsterdamse bureau richt zich op communicatievraagstukken voor een betere wereld. “Ons doel is sterke merken van een sterke boodschap voorzien. Zo deden we campagnes voor een eerlijkere voedselketen (FairFood) of voor energiebesparende woontips (Woonbond). Wij zien elke dag dat de publieke opinie verandert. Bewuster wordt. Vragen stelt. En niet alleen meer over het product of de dienst zelf, maar over het handelen van de hele organisatie.”

Om de visie kracht bij te zetten is BBK/Door Vriendschap Sterker sinds 2015 een gecertificeerde B Corp. Hiermee kan het bedrijf aantonen dat het maatschappelijke en duurzame doelen hoog in het vaandel heeft staan. “We verplichten onszelf om de impact van onze beslissingen op het milieu en de maatschappij in balans te brengen”, legt de managing partner uit. 

Het bewustzijn voor duurzaamheid binnen de reclamewereld is echter nog lang niet waar het hoort te zijn, erkent ook Den Hertog. Daarom doet hij een oproep aan zijn concullega’s. “Wij delen de ambitie van Extinction Rebellion en vragen aan onze collega’s in de reclamewereld: help jij mee, via een nieuwe manier van campagne maken? We kunnen ons verenigen, we kunnen discussiëren, we kunnen transparanter zijn en we kunnen onszelf meer uitdagen. We kunnen allemaal B Corps worden. We kunnen elkaar inspireren en van elkaar leren.”


Meer nieuws over

×
×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting B&A Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management Bolster Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Connective Payments Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting Flowant flowresulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG KPN ICT Consulting Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group Oliver Wyman OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quantics Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Trevian Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group Zanders Zestgroup