Capgemini telt $500 miljoen neer voor digitaal bureau LiquidHub

08 februari 2018 Consultancy.nl

Capgemini heeft LiquidHub overgenomen, een ICT-dienstverlener met expertise in het ontwikkelen en leveren van digitale klantervaringen. Met de overname – die naar schatting goed is voor $500 miljoen – versterkt het bedrijf zijn Noord Amerikaanse capaciteiten in digitale adviesverlening. Ook hoopt het Franse bureau met de aankoop sneller te kunnen inspelen op de verschuiving naar meer customer experience opdrachten.

Paul Hermin, CEO van Capgemini, denkt dat de expertise van LiquidHub het aanbod van digitale diensten van Capgemini zal uitbreiden en verbeteren. Tevens is hij te spreken over de cultuur van het bedrijf: “Het team van LiquidHub heeft duidelijk een klantgerichte manier van denken. Daarnaast blijven veel medewerkers lang verbonden met het bedrijf, wat erg indrukwekkend is. Onder andere die aspecten zijn een bewijs van de kracht van LiquidHubs visie en waardes, die tezamen complementair zijn aan die van Capgemini. Ik ben verheugd hen bij de groep te mogen verwelkomen!”

Ook Jonathan Brassington, medeoprichter en partner van LiquidHub, reageert enthousiast op de samensmelting: “Het volledige spectrum van Capgemini’s digitale transformatieoplossingen en -diensten, tezamen met het wereldwijde bereik van het concern, zullen ons in staat stellen om het aanbod voor onze huidige en toekomstige klanten over de hele wereld te vergroten en uit te breiden: een enerverend vooruitzicht voor het gehele team van de LiquidHub.” Hij voegt daaraan toe: “De uitdaging van een omnichannel is om alle onderdelen en stukken te verbinden om op die wijze klanten een uniforme en plezierige ervaring te bezorgen. Het is niet fysiek of digitaal; het is de gemixte ervaring.”

Capgemini en LiquiHub

Het in Philadelphia gevestigde LiquidHub is een groter speler op het gebied van klantervaring en levert tal van diensten aan verschillende branches, zoals de gezondheidszorg, financiële dienstverlening, biowetenschappen, verzekeringen en detailhandel. Hierbij ondersteunt het bedrijf organisaties op het gebied van hun klantgerichtheid, onder meer door zich te richten op digitale architectuur, data analytics, gegevens- en mediabeheer, marktonderzoek en bedrijfsstrategie. Het bedrijf heeft ook een aantal schaalbare ‘platforms-as-a-service’ voor volledig klantenbeheer gebouwd, zoals het Speciality Pharma Insighs Platform. Dit concept optimaliseert in de farmaceutische industrie interacties tussen patiënten, zorgverleners en andere belanghebbenden.

Slimme jongens

De onderneming werd in 2001 opgericht door Brassington, Robert Kelley en Leighton Yohannan. Tezamen vormen zij een uitgebalanceerd team waarin commercie en wetenschap zijn verbonden: Brassington behaalde een bachelor in Informatica & Wiskunde en een master in Telecommunications & Operations, Kelly heeft een PhD in de Wetenschapsfilosofie en Yohannan beheerst op academisch niveau commerciële en boekhoudkundige vaardigheden. Voordat LiquidHub werd opgericht, deden de bestuurders ervaring op in het bedrijfsleven. Kelly en Brassington deden dat bij Broad Consulting als partner, en Yohannan bij The Reohr Group als managing partner.

Met de deal verwelkomt Capgemini zo’n 1.600 medewerkers, waaronder ervaren user-experience designers, analysespecialisten en digitale architecten. Samen wisten zij in 2017 omzet van zo’n $250 miljoen te genereren voor LiquidHub. Het wereldwijd opererende Capgemini behaalde met zijn bijna 200.000 werknemers een omzet van €12,5 miljard – volgende week maakt het bedrijf de cijfers voor 2017 bekend – en behoort hiermee binnen de adviesbranche tot de groten der aarde. Voor de aankoop van de kleinere branchegenoot telt het bureau naar eigen zeggen ongeveer twee keer de jaaromzet van het bedrijf neer, wat neerkomt op een bedrag van rond de $500 miljoen. Capgemini meldt dat de transactie de komende maanden zal worden afgerond.

Eerdere overnames

De afgelopen jaren kwam de adviesgigant geregeld in het nieuws met overnames. In 2015 nam het concern voor maar liefst $4 miljard het bedrijf Igate over, dat IT services verleent aan bedrijven in Noord-Amerika, Europa, Azië en de Pacific, zoals General Electric en Royal Bank of Canada. Vorig jaar nam het bedrijf onder meer Itelios over, een specialist op het gebied van customer journey en omnichannel journey design. Verder werd in de herfst van 2017 Lyons Consulting Group ingelijfd, een wereldwijde aanbieder van digitale diensten, gericht op Salesforce.

Nieuws

Meer nieuws over