Adviesbureau Zestgroup bestaat 15 jaar en blikt vooruit
Zestgroup bestaat deze zomer vijftien jaar. Om deze bijzondere mijlpaal te vieren zijn alle Zesters onlangs samen met hun partners en kinderen een weekend eropuit gegaan om hen te bedanken voor hun uitzonderlijke inzet. Consultancy.nl blikt samen met Ron Saas, COO bij Zestgroup, terug op de mijlpaal en op de toekomst. ”Al vijftien jaar lang ondersteunt Zestgroup haar haar klanten om veranderingen op de meest effectieve wijze te implementeren zodat zij in hun dienstverlening blijven excelleren.”
In 2003 richtte Jos Kraft Zestgroup op. Doel was het neerzetten van een consultancybureau dat klanten zo goed mogelijk ontzorgt. De visie van Kraft richtte zich op drie pijlers, waarmee Zestgroup zich van de concurrentie zou moeten onderscheiden.
Allereerst is er een focus op procesmanagement. Sinds de oprichting richt Zestgroup zich op het ondersteunen van klanten bij het optimaliseren van hun bedrijfsprocessen. De tweede pijler is de bedrijfscultuur – een cultuur die zich kenmerkt door ondernemerschap, acteren als één team, onderling vertrouwen en respect en hard werken. Maar ook tijd voor reflectie, het samen delen van successen, zorgen voor continuïteit en veel plezier hebben in het werk vormen belangrijke elementen. Ten slotte is kwaliteit, zowel van mensen als diensten, één van de belangrijkste drijfveren van Zestgroup. Essentiële elementen daarbij zijn de aandacht voor coaching en opleiding, waarbij continu verbeteren de belangrijkste basis vormt.
15 jaar Zestgroup
Anno 2018 bestaat Zestgroup vijftien jaar. Sinds de oprichting heeft het adviesbureau op de genoemde pijlers, die ook vandaag nog altijd centraal staan en bepalend zijn voor het onderscheidende vermogen van Zestgroup, een behoorlijke groei doorgemaakt, zo vertelt Ron Saas, die al sinds de beginjaren betrokken is bij Zestgroup. Naast als Managing Director leiding te hebben gegeven aan de Industries tak van het bedrijf, is Saas sinds 2015 actief als COO.
“Zestgroup bedankt al haar collega’s voor de inzet die zij de afgelopen jaren hebben geleverd. Wij waarderen de uitzonderlijke inzet van iedere Zester die ervoor gezorgd heeft dat wij vijftien jaar lang uitstekende kennis en resultaten opgeleverd hebben.”
– Ron Saas, COO Zestgroup
In gesprek met Consultancy.nl blikt Saas terug op de lange historie van Zestgroup, die zich in vijftien jaar heeft ontwikkeld tot een middelgroot consultancybureau met meer dan honderd professionals. “In de loop der jaren heeft Zestgroup een klantenbestand opgebouwd van vele diverse klanten uit alle sectoren. Leuke klanten die ons als bedrijf hebben laten ontwikkelen en gezorgd hebben dat we een uitdagende groei hebben doorgemaakt”, aldus Saas, die toevoegt: “We hebben het maximale nog lang niet bereikt en we gaan met de voorgenomen groei door*.”
Sterke groei, meer diversiteit
Zoals veel van haar branchegenoten heeft ook Zestgroup, in de jaren volgend op de oprichting, de turbulente, economische crisisjaren vanaf 2008 meegemaakt, een periode waar Zestgroup zich volgens Saas goed doorheen heeft weten te slaan. “Vanaf de eerste jaren na de oprichting van Zestgroup maak ik deel uit van de Zest-familie. Ik ben trots op alles wat we gedaan en bereikt hebben. Ook de mindere fasen hebben ons gevormd tot waar we nu staan. En daar ben ik erg trots op”, geeft Saas aan.
Na de crisisjaren werkten er bij Zestgroup zo’n zestig professionals, vooral senior professionals. Om meer diversiteit aan te kunnen bieden en de balans te vinden tussen junior, medior en senior, en in lijn met de sterke groei van hun klanten- en opdrachtenportfolio, startte Zestgroup eind 2015 met een eigen opleidingstraject: de Masterclass Business Consultancy**. In een uitgebreid trainings- en coachingprogramma krijgen ambitieuze net afgestudeerde talenten de kans om in de consultancy te starten en te groeien, waarbij ze een goede basis meekrijgen voor business consultancy en projectmanagement.
Na een geslaagde zesde editie en met alweer het zevende traineeship op de agenda (aanvang september 2018), zal Zestgroup haar groeipad de komende jaren verder voortzetten. Sinds 2015 en als gevolg van de wervingsinspanningen van de afgelopen jaren is het team van Zestgroup namelijk sterk gegroeid. “Onze drie pijlers staan ook bij deze groei centraal. Onze open cultuur, ondernemerschap, kwaliteit en vooral ook als team samenwerken en plezier hebben blijven essentieel in onze bedrijfsvoering”, geeft Saas aan.
“Onze open cultuur, ondernemerschap, kwaliteit en vooral ook als team samenwerken en plezier hebben blijven essentieel in onze bedrijfsvoering.”
Over de ambities van Zestgroup voor de verre toekomst zegt Saas: “Over nog eens vijftien jaar is Zestgroup een consultancybureau dat opdrachten van klanten uitvoert vanuit een projectverantwoordelijkheid, waarbij de klant maximaal ontzorgd wordt, met gezellige collega’s die herkend en gewaardeerd worden door hun uitstekende kwaliteit, committent en gedrevenheid om de opdracht met succes af te ronden en met het behoud van onze open bedrijfscultuur. Met het huidige Zest-team en de groei die we doormaken, komt dit zeker goed!”
Tevreden klanten, gelukkige werknemers
Gevraagd naar het geheim achter de sterke groei wijst Saas op twee aspecten. Volgens hem krijgt Zestgroup zowel vanuit opdrachtgevers als de eigen medewerkers positieve feedback. Klanten waarderen volgens hem de manier waarop Zestgroup hun vraagstukken aanvliegt, terwijl de medewerkers van het adviesbureau vaak bij de eerste kennismaking al positief verrast zijn over de open bedrijfscultuur. Saas geeft voor beide aspecten een voorbeeld.
Zo was Zestgroup als adviseur betrokken bij een project voor Aqualab. Berend Kroon (CEO Aqualab) vertelde: “Zest heeft door de hands-on aanpak en goede samenwerking met onze medewerkers en managers in korte tijd de processen en procedures up to date gebracht.” En zo laat business consultant Martijn Korpershoek weten: “Bij Zest werken betekent voor mij: Ondernemerschap, flexibiliteit, laagdrempelig, leerzaam, maar bovenal veel plezier!”
Open voor nieuw talent
Met kijk op de volgende vijftien jaar is Zestgroup opzoek naar nieuw talent/nieuwe collega's. Onlangs sprak Consultancy.nl met Zestgroup CEO Ramon van der Wal. Gevraagd naar het type kandidaten waarnaar Zestgroup voor haar openstaande functies opzoek is, vertelde Van der Wal: “Wij zoeken mensen die als consultant het verschil willen en kunnen maken, persoonlijkheden die op een vrolijke manier energie meebrengen, gemotiveerd zijn en weten wat aanpakken is. Daarnaast is het belangrijkste dat je puur bent, jezelf bent en blijft en je de intrinsieke wens hebt om anderen en jezelf te verbeteren.”
De Zestgroup COO geeft tot slot aan: “Zestgroup bedankt al haar collega’s voor de inzet die zij de afgelopen jaren hebben geleverd. Wij waarderen de uitzonderlijke inzet van iedere Zester die ervoor gezorgd heeft dat wij vijftien jaar lang uitstekende kennis en resultaten opgeleverd hebben.”
* Tot zijn klantenkring mag Zestgroup onder andere namen rekenen als ASML, NXP, Vopak, Nuon, Vattenfall, Heineken, AEB, Philips, Argenta, Port of Rotterdam, AholdDelhaize, Vitens, VNO NCW, Essent, EnergieFlex, de SVB.
** In de eerste twee maanden van de Masterclass Business Consultancy volgen de deelnemers een theoretische leergang en vervolgens wordt bij klanten van Zestgroup consultancyervaring opgedaan. In het eerste jaar is er intensieve begeleiding. Tijdens het traineeship nemen de complexiteit en zelfstandigheid gestaag toe, ervaren trainers, coaches en senior consultants helpen in deze begeleiding. Zo worden de trainees voorbereid op een carrière in de advieswereld.