VODW heeft geen moeite met werven van vrouwen, vier belangrijke tips
Zorgen voor een hoger aandeel aan vrouwelijke professionals in de business, is wereldwijd en ook in ons land een actuele uitdaging voor veel organisaties en in uiteenlopende sectoren. Zo ook in de consultancybranche. Terwijl in de junior rangen de mix van mannelijke en vrouwelijke adviseurs over het algemeen goed gebalanceerd is, krijgen de mannen – naarmate meer gekeken wordt naar de medior en senior rangen – de overhand. Dat het echter ook anders kan bewijst VODW, het marketingstrategiebureau heeft ook het afgelopen jaar laten zien dat ze weinig moeite heeft met het werven van vrouwen. Beate van Dongen Crombags, partner bij VODW, deelt enkele tips die bij het bureau effectief zijn gebleken.
Om te beginnen moet een prettige werkplek gecreëerd worden waar mensen zich comfortabel voelen, zo betoogt de VODW-partner, die sinds 1998 werkzaam is bij het marketing adviesbureau. “Dat klinkt wellicht vanzelfsprekend, maar kan echt het verschil maken. Vrouwen zijn daar over het algemeen toch gevoeliger voor.”
Naast het ervoor zorgen dat er goede faciliteiten aanwezig zijn, eigenlijk een no-brainer voor iedere zakelijke dienstverlener, voegt ze toe: “Pak kille, klinische kantoorruimtes aan en creëer sfeer en warmte”, voor vrouwen, meent Van Dongen Crombags, veelal een belangrijker element. Ze wijst er tegelijkertijd op dat de cultuur die leeft binnen een kantoor altijd in het achterhoofd moet worden gehouden: “Benadruk samenwerking in plaats van haantjesgedrag. Effectieve consultants werken samen vanuit meerdere disciplines.”
Performance management is volgens de VODW-partner een ander gebied dat binnen het adviesbureau bijdraagt aan een prettige werkplek. Van Dongen Crombags: "Besteed niet alleen maar aandacht aan harde targets, maar ook aan people development.” Targets zoals sales, bijdragen aan kennisleiderschap of account management zijn klassieke KPI’s die in consulting gebruikt worden. Volgens Van Dongen Crombags moet er echter ook voldoende aandacht besteed worden aan hoe professionals hun interpersoonlijke vaardigheden ontwikkelen en hoe ze helpen bij het zich thuis laten voelen van (nieuwe) collega’s.Een tweede, belangrijk aandachtsgebied is volgens Van Dongen Crombags het belang van soft skills. Ze licht toe: “Consultants staan bekend om hun ‘hard skills’. Technisch onderlegd, goed in pijnlijke knopen doorhakken en emoties buiten het werk houden. Eigenschappen die vaak als mannelijk worden getypeerd. Maar een consultant begrijpt, adviseert en helpt ook, waar onontbeerlijk soft skills, vaker gelinkt aan vrouwen, voor nodig zijn. Juist door die hard en soft skills te combineren, verbeter je je de dienstverlening en vergroot je je impact als bureau.” Ze benadrukt hoe belangrijk het is dat alle adviseurs in het bedrijf, van partners tot juniors en zelfs trainees, zich hiervan bewust zijn: “Waardeer zowel hard als soft skills en straal dat uit als bureau.”
Verder is een gezonde werk-privé balans essentieel voor het welbevinden van consultants en bepalend voor het werkgeluk van zowel mannen als vrouwen. “Consultancy is zelden een 9-tot-5-baan”, erkent Van Dongen Crombags. Haar stelling wordt kracht bijgezet door een onderzoek dat Consultancy.nl de laatste jaren onder meer dan 700 consultants heeft uitgezet. Uit de Consulting Salary Survey – editie 2017 – kwam bijvoorbeeld naar voren dat gemiddeld genomen consultants tenminste acht uur langer werken dan hun contract hen voorschrijft. En wanneer er grotere deadlines op het programma staan, dan zijn werkweken van zestig uur of meer geen uitzondering. Voor moeders, die toch vaak extra verantwoordelijkheden dragen in de zorg voor hun kinderen, kan dit een flinke uitdaging betekenen, want “Hoe houd je alle ballen in de lucht?”, aldus Van Dongen Crombags, die toevoegt: “Dat maakt de drempel voor moeders – in de praktijk meer dan voor vaders – om te werken in consultancy of succesvol te zijn – vaak hoog.”
De VODW-partner geeft aan dat op dit vlak de industrie veel kan leren van de flexibiliteit die bureaus hun consultants bieden: “De flexibiliteit van consultancy kan die vrijheid juist bieden. Door ’s avonds de laptop nog even open te klappen, komt er aan de randen van de dag ruimte voor kinderen vrij.” Hierbij is de gedachte belangrijk dat partners en project managers de grenzen en wensen van de werknemer respecteren, wanneer deze bijvoorbeeld aangeeft op maandag en woensdag de kinderen naar school te brengen.” En zoals bij zoveel gedragsfactoren binnen een organisatie is het volgens Van Dongen Crombags ook op dit gebied essentieel dat “de directie qua werk-privé balans het goede voorbeeld geeft.”
Tenslotte erkent Van Dongen Crombags dat reeds bij het sollicitatiegesprek – het eerste visitekaartje van een werkgever – een uitstekende indruk moet worden achtergelaten. “Je waardeert in anderen vaak eigenschappen waar je zelf goed in bent, of die je belangrijk vindt. Hoe meer gelijken in je omgeving, hoe beter je je kunt identificeren en iets goed aanvoelt. Gechargeerd: mannelijke interviewers herkennen zich sneller in een mannelijke kandidaat en zijn dus eerder geneigd voor een man te kiezen. Andersom geldt ook: vrouwen trekken vrouwen aan.” Het advies van de VODW-partner luidt dan ook: “Zorg dus dat een vrouwelijke kandidaat tijdens de sollicitatieprocedure zowel met mannen als vrouwen om tafel zit.”