PA Consulting Group neemt Brits digitaal adviesbureau Sparkler over

22 mei 2018 Consultancy.nl

Vijf maanden na het inlijven van luchtvaartadviesbureau Nyras heeft PA Consulting Group (PA) in thuishaven het Verenigd Koninkrijk wederom een branchegenoot overgenomen. De acquisitie van Sparkler, een digital customer insights en innovatie agency uit London, voegt zo’n zestig professionals toe aan PA’s gelederen. 

Andy Katz, hoofd van PA's strategieteam, geeft aan blij te zijn met de overname. Hij geeft toelichting op de stap: “De behoeften, het gedrag en de verwachtingen van klanten veranderen in een ongekend tempo. Tegelijkertijd vervaagt het traditionele onderscheid tussen producten en diensten en zien we nieuwe manieren om waarde te creëren.” 

Katz doelt vooral op de toenemende vervlechting tussen strategieën, technologieën en innovatie. Om klanten op alle deze onderwerpen te kunnen blijven adviseren, zijn consultancybureaus druk bezig met het uitbouwen van hun technologie- en digitale marketingvaardigheden. Overnames spelen hierin een belangrijke rol – grote firma’s als Accenture, DeloittePwC, maar ook McKinseyBCG en Bain hebben de afgelopen periode een ‘buy-and-build’-aanpak gevolgd. Door het opkopen van bestaande specialisten en/of gespecialiseerde praktijken, kunnen ze sneller inspelen op de verschuivende vraag naar diensten.

Zo ook PA Consulting Group, dat met Sparkler meer dan zestig werknemers verwelkomt. Het bedrijf, in 2001 opgericht in Londen, werkt met grote bedrijven als Microsoft, eBay, Diageo, Electrolux, Sainsbury's, Sky en Uber. Met expertise in consumentenonderzoek, waaronder digitale communities, heeft het adviesbureau inzicht in hoe consumenten denken en zich gedragen in de digitale wereld. Het bedrijf helpt klanten ook met het innoveren van hun diensten en het succesvol positioneren van hun merken. 

PA Consulting Group neemt Brits digitaal adviesbureau Sparkler over

De bundeling van krachten levert een grote meerwaarde voor de klanten van PA, stelt Mark Griep, Country Head voor PA in Nederland: “Veel markten worden nu zowel binnen de sector zelf als door nieuwkomers verstoord. Het is daarom van groot belang dat organisaties nog dichter op hun klant zitten en snel relevante producten maken. Sparkler versterkt PA’s propositie rondom digital & data transformation – hiermee kunnen we opdrachtgevers beter helpen met het begrijpen van veranderingen in hun klant- en concurrentielandschappen, het reageren hierop en inspelen op de kansen die disruptieve veranderingen bieden.”

En hoewel de overgenomen partij in Londen gevestigd is, zal ook PA Nederland profijt merken van de verbreding en verdieping in vaardigheden: “Digital speelt ook in de Nederlandse markt een grote rol”, aldus Griep. 

De oprichters van Sparkler, John Robson en Magnus Willis, zijn enthousiast over de toetreding tot PA: “Het begrijpen van de menselijke kant van de digitale wereld is van essentieel belang voor alle bedrijven en we kunnen nu onze expertise sneller bij meer klanten en op meer markten etaleren. De bredere expertise van PA helpt ons ook om nog beter te voldoen aan de toenemende behoeften van onze klanten en biedt tegelijkertijd geweldige kansen voor onze mensen.” 

PA Consulting Group heeft wereldwijd zo'n 2.600 medewerkers en een omzet van £400 miljoen.

Nieuws

Meer nieuws over