RSM opleiding geeft consultants weer kennisleiderschap
Een nieuw opleidingstraject van Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM) – getiteld ‘New Generation Management Consulting’ – moet adviseurs weer de kennisvoorsprong opleveren die vandaag de dag niet meer vanzelfsprekend is. Volgens Marc Baaij, bij RSM werkzaam als Associate Professor in Strategic Management, voorziet het “unieke programma” senior consultants van de nodige kennis en de nieuwste vaardigheden, waardoor zij hun kennisleiderschap en commerciële slagkracht weer op peil kunnen brengen.
Veranderende markt
De consultancybranche is aan enorme veranderingen onderhevig. Zo neemt de concurrentie enorm toe – vandaag de dag telt Nederland zo’n 92.100 organisatieadviesbureaus, 52% meer dan in 2007. Bovendien worden klanten kritischer en stellen daarnaast hogere eisen aan consultancybureaus, mede ingegeven door het feit dat organisaties de afgelopen jaren enorm hebben geïnvesteerd in het verkrijgen van eigen specialistische kennis. Bovendien zorgt de razendsnelle ontwikkeling van nieuwe technologische toepassingen ervoor dat specialistische kennis niet langer exclusief is voorbehouden aan consultancybureaus en hun adviseurs.
Baaij herkent die veranderende adviesmarkt. “Businessmodellen in de consultancy worden verstoord door concurrentie, de enorme snelheid van technologische veranderingen, nieuwe klantbehoeftes en kennisontwikkeling. Was de kennis van management consultants vroeger specialistisch en exclusief van aard, vandaag de dag is die kennisvoorsprong afgenomen.”
New Generation Management Consulting
Om in te spelen op de veranderende markt heeft RSM Executive Education een nieuw opleidings-programma voor senior consultants ontwikkeld, dat in het voorjaar van 2015 van start zal gaan. Het programma ‘New Generation Management Consulting’ zal deelnemers bijscholen met de meest actuele en praktische kennis in het veld. Volgens Baaij kan hiermee het kennisleiderschap van consultants weer hersteld worden. Ervaren consultants die zich verder willen bekwamen in het vak en nieuwe en actuele consultancyskills willen opdoen vormen de doelgroep van het nieuwe programma.
Negen avonden
In plaats van een uitgebreid Masterprogramma, dat aanvankelijk gepland stond, koos RSM bewust voor een kort maar intensief programma van in totaal negen avonden. In dit interactieve concept wordt met kleine groepen van maximaal 20 personen gewerkt. Daarbij wordt iedere deelnemer bijgestaan door een coach, met wie gezamenlijk een persoonlijk ontwikkelingsplan wordt opgesteld, zodat de consultants het geleerde direct kunnen omzetten in hun eigen functie. Het programma maakt verder gebruik van de meest actuele inzichten binnen het werkveld en van praktische case studies. Bovendien worden de sessies verzorgd door gerenommeerde professoren en experts, onder wie Hans Strikwerda, James Parker en Henk Volberda.
De nieuwe opleiding van RSM zal vanaf het voorjaar van 2015 worden aangeboden.