Eurogroup: Trends die retail supply chain transformeren

22 april 2014 Consultancy.nl

Volgens een recent onderzoek van Eurogroup Consulting zal supply chain management in de retail sector de komende jaren een enorme transformatie ondergaan. De oorzaak: vijf belangrijke externe drivers – veranderende consumentenvraag, duurzaamheid, de opkomst van nieuwe technologieën en nieuwe wetgeving. In de kern van dit alles ligt de overgang van de traditionele fysieke retail economie naar een nieuw tijdperk van e-commerce.

Als onderdeel van het Shopping2020 programma analyseerde een groep supply chain experts – onder leiding van adviesbureau Eurogroup Consulting en GS1 Nederland – het supply chain landschap binnen de retailmarkt. Hun belangrijkste conclusie: er worden drastische veranderingen verwacht, als gevolg van vijf grote externe drivers.

E-commerce

Volgens schattingen zal de retailmarkt de komende twee decennia blijven groeien met een CAGR van 1.6%, waardoor de Nederlandse retailmarkt in 2020 uitkomt op zo’n €98 miljard. Echter, in de markt zijn er twee stromen. De omzet van traditionele retail (fysieke winkels) daalt en zal blijven dalen, terwijl de online retailomzet explosief groeit. Op basis van hoe de e-commerce markt zich ontwikkelt zal de omvang tegen 2020 liggen tussen de €19,4 miljard (terughoudend scenario) en €33,2 miljard (meest optimistische scenario).

Deze enorme verschuiving richting e-commerce zet een druk op bijna alle onderdelen van de supply chain. Aan de klantzijde wordt informatie over producten, voorraad en leverdata de ‘nieuwe norm’, waarvoor een betere integratie tussen interne processen en systemen met front-end applicaties nodig is. Vanuit een leveringsperspectief, zullen nieuwe standaarden – zoals levering binnen 1 dag of zelfs 1-uur leveringsdiensten – de inrichting van de bouwstenen van de supply chain sterk veranderen.

Shopping2020 - Supply Chain Expertgroep

Consument
In lijn met de opkomst van nieuwe technologieën, zoals mobile en tablets, eisen consumenten steeds vaker ‘24x7 transparantie’ in de supply chain. Met behulp van social media en andere kanalen willen ze geïnformeerd worden over producten, directe feedback ontvangen over de status van hun bestelling en hun mening kunnen uiten over de logistieke prestaties. Een andere nieuwe trend is dat klanten gedetailleerdere informatie willen over de oorsprong en eigenschappen van producten, het zogenaamde ‘maatschappelijk verantwoord winkelen’.

Om aan deze eis te voldoen, moeten organisaties een groeiende hoeveelheid informatie registreren, controleren en delen. “Bovendien nemen consumenten steeds vaker de controle van de processen over, wat een hogere responsiviteit vraagt van de supply chain functie” zegt Axel Groothuis, partner bij Eurogroup Consulting.

Technologie

Technologie is in de afgelopen jaren een belangrijke driver van nieuwe retailtrends geweest en ook in de komende jaren zal de rol van technologie enorm zijn. Door locatie-based technologie zullen bedrijven altijd op de hoogte zijn van de locatie van hun klanten, met als gevolg dat de ‘contactpunten’ met klanten zullen verschuiven van winkels naar in principe iedere plek ter wereld. De verdere opkomst van Big Data zal betekenen dat klanten alleen relevante informatie verwachten, en producten en diensten die op maat gesneden zijn.

Verder zal de impact van ‘Internet of Things’ en 3D-printing enorm zijn en de markt op zijn kop zetten. “Consumenten worden producenten, dus dat heeft een enorme impact. In de productsoorten waarbij 3D-printing een vlucht neemt, zullen hele schakels uit de supply chain verdwijnen,” aldus Maarten van Welsem van Eurogroup Consulting. Andere trends zijn bijvoorbeeld digitalisering en meer gevorderde technologieën voor productidentificatie en tracking. “Deze technologische trends zullen een impact hebben op alle gebieden van de supply chain, van sourcing tot distributie en returns management” voegt Frank Balder toe, partner bij het consultancybureau.

Duurzaamheid

De voortdurende vraag naar meer duurzaamheid, vanuit zowel de overheden, organisaties en klanten, stelt hogere eisen aan de supply chain. Zo willen stakeholders steeds vaker informatie over de oorsprong van producten, wat betekent dat organisaties aan het einde van de supply chain meer moeten samenwerken en data moeten uitwisselen met leveranciers binnen de waardeketen.

De opkomst van e-commerce zal ook leiden tot een nieuwe uitdaging:  het managen van de CO2 footprint van online retail. Hoe makkelijker het voor klanten is om online producten te kopen, des te makkelijker om deze producten te retourneren – wat leidt tot een stijging in het aantal vrachtwagen/auto kilometers. Dit vraagt om een sectorbrede aanpak. “De belangrijkste uitdaging op het gebied van duurzaamheid is dat de return on investment op de korte termijn niet altijd positief is. Men moet dit echter zien als een lange termijn investering,” zegt Axel Groothuis.

Wetgeving

Tot slot wordt toenemende wet- en regelgeving als een enorme externe trend gezien. Nieuwe wetgeving door de Europese Commissie richt zich op het versterken van consumentenrechten, zoals toenemende prijstransparantie. “Dit leidt tot nieuwe uitdagingen voor de supply chain, met name op het gebied van agility en compliance” zegt Frank Balder. Ook op het gebied van duurzaamheid en privacy worden nieuwe maatregelen verwacht, die organisaties zullen dwingen hun supply chain aan te passen.

Meer Shopping2020 artikelen op Consultancy.nl:

- De Supply chain strategie van 2020
- Shopping2020: Stijgende ecommerce funest voor milieu
Innopay: Nederlanders geen big spenders online
Shopping2020: Omni-channel succesformule retailers