Online strategy consultancybureau BLOOM opgericht
De Nederlandse consultancywereld is een nieuw adviesbureau rijker: BLOOM. De dienstverlener levert strategisch advies op het gebied van online groei aan zowel grote bedrijven als start-ups met internationale potentie. BLOOM is opgericht door Eric Klaassen en Merlin de Graaf, voormalig adviseurs van Harvest. Vanuit Amsterdam werkt het BLOOM voor klanten over de hele wereld.
Afgelopen week werd Harvest, een specialist op het gebied van online business development, overgenomen door het beursgenoteerde Naspers. Alhoewel het overgrote deel van de Harvest adviseurs de overstap maakten naar Naspers, besloten Klaassen en De Graaf om binnen de consultancybranche werkzaam te blijven. Het resultaat: de oprichting van BLOOM.
Online groei
De focus van BLOOM komt met name te liggen op het ondersteunen van klanten bij de ontwikkeling van digitale concepten en businessmodellen. “In veel gevallen begeleiden we ook de implementatie om opdrachtgevers te helpen met het overbruggen van het gat tussen strategie en executie” zegt De Graaf. "Kenmerkend voor de aanpak van BLOOM is de datagedreven manier van werken gericht op tastbaar resultaat voor onze klanten", aldus de mede-oprichter.
Typische vraagstukken waarmee BLOOM ondersteuning biedt zijn:
- Hoe kunnen we meer omzet genereren via ons online kanaal?
- Hoe kan ik op lange termijn meer geld verdienen zonder korte termijn omzet te schaden?
- Welke landen hebben de meeste potentie om naar uit te breiden?
- Hoe maken we in onze organisatie de omslag naar digitaal?
- Is er ruimte voor nieuwe concepten of businessmodellen? En wat is het potentieel?
- Hoe vind ik met mijn product goede aansluiting bij een constant veranderende markt?
Oprichters
Eric Klaassen begon zijn consultancycarrière bij VODW en maakte na 3 jaar de overstap naar Harvest om zich verder te richten op het laten groeien van internetbedrijven. Bij Harvest was hij als Senior Consultant verantwoordelijk voor het eindresultaat op verschillende grote trajecten op het gebied van online strategie.
Merlin de Graaf startte haar carrière bij Rabo Securities. Na anderhalf jaar stond ze samen met twee collega’s aan de wieg van Squarefield, een boutique M&A specialist uit Amsterdam. Gedreven door haar interesse in strategie consulting en de ontwikkelingen in de digitale industrie, maakte zij in 2011 de overstap naar Harvest.