BLOOM helpt Magnet.me met online businessmodel

02 april 2014 Consultancy.nl

De afgelopen maanden is Magnet.me uitgegroeid tot het leidende recruitmentnetwerk binnen de studentenwereld. Achter de schermen heeft het platform onlangs een transitie doorgemaakt van een gratis website naar een betaalde dienst. Magnet.me werd hierbij geholpen door adviesbureau BLOOM.

Sinds de oprichting in 2012 is de snelgroeiende startup Magnet.me een grote naam geworden binnen de studentenwereld. Het netwerk laat studenten een profiel creëren en op basis van hun achtergrond wordt hun profiel vervolgens naast de selectiecriteria van honderden potentiele werkgevers gelegd. Voor studenten zijn de voordelen helder: direct inzicht in welke werkgevers interesse hebben op basis van de ‘profiel-match’. Voor organisaties liggen de voordelen in de betere kwaliteit van kandidaten en lagere zoek- en selectiekosten waarmee de bedrijven vaak te maken hebben. Inmiddels heeft Magnet.me een bestand van zo’n 16.000 studenten en werkt het bedrijf met zo’n 500 werkgevers.

Magnet.me

In de begintijd van Magnet.me was het platform een gratis dienst voor zowel studenten als organisaties. Het doel: zoveel mogelijk volume en zichtbaarheid creëren. Net als veel online startups moest er op een bepaald moment een overgang plaatsvinden naar een financieel duurzaam bedrijfsmodel. “Medio 2013 bevonden we ons op dit kruispunt” legt Vincent Karremans uit, mede-oprichter van Magnet.me. “Een van de belangrijkste beslissingen was welk prijsmodel we zouden toepassen. Daarbij was het vanuit onze filosofie cruciaal dat het verdienmodel geen drempel zou opwerpen tussen een kandidaat en werkgever”.

Consultancyadvies van BLOOM

Magnet.me besloot de hulp in te schakelen van BLOOM, een Amsterdams consultancybureau gespecialiseerd in online groeistrategie*. “Beprijzing is een uitdagende taak, met name voor online diensten. Zo moet een bedrijf rekening houden met diverse trade-offs, zoals focus op groei vs winstmaximalisatie en bepalen waar de lijn getrokken moet worden tussen gratis en betaald” zegt Eric Klaassen, mede-oprichter van BLOOM.

Eric Klaasen-Vincent Karremans

In korte tijd analyseerde BLOOM Magnet.me’s bedrijfsmodel en nam het diverse toekomstige scenario’s onder de loep. Hierin werd gekeken vanuit het perspectief van de klant, de ontwikkelingen in de markt, en het concurrentieveld. Ook werd rekening gehouden met de groeiambities van Magnet.me. Uit de analyse kwam een duidelijke richting voor vervolg. “Er bleken een aantal duidelijk te onderscheiden klantgroepen zijn met verschillende behoeftes” aldus Klaassen. "Die groepen zijn leidend zijn geweest in het vaststellen van een nieuw prijsmodel".

In lijn met het advies heeft Magnet.me begin 2014 zijn nieuwe beprijzingsstructuur geïntroduceerd. “BLOOM begreep precies de kracht van onze business en heeft in lijn met onze ambities een doordacht en uitgebalanceerd plan gemaakt” sluit Karremans af.

* BLOOM is in juni vorig jaar opgericht door twee voormalig adviseurs van Harvest.

Nieuws

×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Avantage Reply B&A Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Corporate Finance Boer & Croon Management Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Considerati Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting flowresulting Front Consulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo innogy Consulting INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company KplusV KPMG Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Scenter Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup Young Advisory Group Zestgroup

Meer nieuws over