BLOOM helpt Magnet.me met online businessmodel
De afgelopen maanden is Magnet.me uitgegroeid tot het leidende recruitmentnetwerk binnen de studentenwereld. Achter de schermen heeft het platform onlangs een transitie doorgemaakt van een gratis website naar een betaalde dienst. Magnet.me werd hierbij geholpen door adviesbureau BLOOM.
Sinds de oprichting in 2012 is de snelgroeiende startup Magnet.me een grote naam geworden binnen de studentenwereld. Het netwerk laat studenten een profiel creëren en op basis van hun achtergrond wordt hun profiel vervolgens naast de selectiecriteria van honderden potentiele werkgevers gelegd. Voor studenten zijn de voordelen helder: direct inzicht in welke werkgevers interesse hebben op basis van de ‘profiel-match’. Voor organisaties liggen de voordelen in de betere kwaliteit van kandidaten en lagere zoek- en selectiekosten waarmee de bedrijven vaak te maken hebben. Inmiddels heeft Magnet.me een bestand van zo’n 16.000 studenten en werkt het bedrijf met zo’n 500 werkgevers.
In de begintijd van Magnet.me was het platform een gratis dienst voor zowel studenten als organisaties. Het doel: zoveel mogelijk volume en zichtbaarheid creëren. Net als veel online startups moest er op een bepaald moment een overgang plaatsvinden naar een financieel duurzaam bedrijfsmodel. “Medio 2013 bevonden we ons op dit kruispunt” legt Vincent Karremans uit, mede-oprichter van Magnet.me. “Een van de belangrijkste beslissingen was welk prijsmodel we zouden toepassen. Daarbij was het vanuit onze filosofie cruciaal dat het verdienmodel geen drempel zou opwerpen tussen een kandidaat en werkgever”.
Consultancyadvies van BLOOM
Magnet.me besloot de hulp in te schakelen van BLOOM, een Amsterdams consultancybureau gespecialiseerd in online groeistrategie*. “Beprijzing is een uitdagende taak, met name voor online diensten. Zo moet een bedrijf rekening houden met diverse trade-offs, zoals focus op groei vs winstmaximalisatie en bepalen waar de lijn getrokken moet worden tussen gratis en betaald” zegt Eric Klaassen, mede-oprichter van BLOOM.
In korte tijd analyseerde BLOOM Magnet.me’s bedrijfsmodel en nam het diverse toekomstige scenario’s onder de loep. Hierin werd gekeken vanuit het perspectief van de klant, de ontwikkelingen in de markt, en het concurrentieveld. Ook werd rekening gehouden met de groeiambities van Magnet.me. Uit de analyse kwam een duidelijke richting voor vervolg. “Er bleken een aantal duidelijk te onderscheiden klantgroepen zijn met verschillende behoeftes” aldus Klaassen. "Die groepen zijn leidend zijn geweest in het vaststellen van een nieuw prijsmodel".
In lijn met het advies heeft Magnet.me begin 2014 zijn nieuwe beprijzingsstructuur geïntroduceerd. “BLOOM begreep precies de kracht van onze business en heeft in lijn met onze ambities een doordacht en uitgebalanceerd plan gemaakt” sluit Karremans af.
* BLOOM is in juni vorig jaar opgericht door twee voormalig adviseurs van Harvest.