Bloom helpt Vinted met opschalen van data science team
Om zijn app zo gebruiksmogelijk te maken, maakt tweedehandskledingplatform Vinted veel gebruik van kunstmatige intelligentie. Adviesbureau Bloom heeft het platform onlangs geholpen met het naar een hoger niveau tillen van zijn data science-capaciteiten.
Met een geschatte waarde van meer dan $1 miljard is Vinted een van Europa’s snelst groeiende startups die een unicorn status hebben verkregen (een waardering van meer dan $1 miljard). Het platform voor tweedehandsspullen – vooral kleiding, maar steeds vaker ook andere producten zoals schoenen, accessoires en meer – is een soort marktplaats in een app, en wordt vooral gebruikt in Europa.
Vandaag de dag telt het van oorsprong Litouwse Vinted rond de dertig miljoen geregistreerde gebruikers in tien markten, waaronder Nederland. In ons land groeide het bedrijf afgelopen week nog flink in omvang, door de overname van concurrent United Wardrobe. De wereldwijde gebruikers van Vinted waarderen de app voor zijn simpele model, de bijdrage aan duurzaamheid en voor het gebruiksgemak en slimme ontwerp.
Op de achtergrond spelen kunstmatige intelligentie en slimme technologieën hierin een belangrijke rol. Neem alleen al het plaatsen van kleding. Als een gebruiker een artikel uploadt kan het systeem van Vinted het kledingstuk herkennen, en voorziet het gebruikers vervolgens van suggesties en allerlei informatie zoals kledingtype en prijs. En wanneer kledingverkopers een merk invoeren weet Vinted in combinatie met de foto vaak om welk artikel of welke serie het gaat.
De slimme technologie van Vinted werkt net zo voor de potentiële koper. Wanneer gebruikers zoeken naar items is de Vinted-app bijzonder goed in het voorstellen van andere items die mensen mogelijk aantrekken, net zoals bijvoorbeeld Netflix en Spotify dat doen met film- en muziekvoorkeuren. Intern levert kunstmatige intelligentie vooral waarde bij het analyseren en voorspellen van consumentengedrag, waarmee de ontwikkelaar bijvoorbeeld verkeerd/frauduleus gedrag voor kan zijn.
Aan de basis van al deze ontwikkelingen van de app staat het data science-team van Vinted. Af en toe worden echter ook externe specialisten aan boord gehaald, zoals begin dit jaar het geval was met Bloom, een Amsterdams adviesbureau.
In zijn eerste opdracht voor Vinted hielp het bureau het modeplatform het team van data scientists binnen zes maanden tijd van 15 naar 30 teamleden op te schalen. Om deze snelle groei op een gestructureerde manier vorm te geven nam Bloom de rol van Interim Director of Data Science in, voerde het rapportagelijnen in, ontwikkelde het heldere rollenbeschrijvingen en formaliseerde het prestatiebeoordelingen. Een middle managementlaag van Team Leads werd opgetuigd en nieuwe en jonge data scientists ontvingen training en coaching van Bloom-trainers.
Een ander vraagstuk waarbij het bureau ondersteunde was de ontwikkeling van machine learning-capaciteiten. Deze techniek vormt een belangrijke basis voor ‘recommendation engines’ en voorspelmodellen, en dus voor de gebruiker. Bloom hielp met het kickstarten van het machine learning-platform, van de interne afstemming en het definiëren van de high level-architectuur, tot het ontwikkelen van het platform in samenwerking met het kersverse machine learning engineering-team.
Artūras Baravykas, Strategy & Analytics Director bij Vinted, kijkt met tevredenheid terug op de samenwerking. “Blooms ondersteuning was een echte game changer voor ons data science-team gedurende de intense scaleup-fase van Vinted. Zij hebben ons geholpen om te voldoen aan zowel de toenemende vraag naar analytische resources als het in korte tijd verbeteren van de kwaliteit ervan.”