Online consultancyspecialist BLOOM viert éénjarig bestaan
Vorig jaar rond deze tijd besloten Eric Klaassen en Merlin de Graaf, destijds werkzaam als consultants bij Harvest, om de stap naar zelfstandig ondernemerschap te zetten. BLOOM, een adviesbureau dat advies- en implementatiediensten levert op het gebied van online commercie, werd geboren. Afgelopen week vierde BLOOM zijn 1-jarig bestaan, reden voor Consultancy.nl om in gesprek te gaan met de twee oprichters en polshoogte te nemen van de ontwikkelingen.
Vorige maand vierde BLOOM zijn 1-jarig bestaan. Kunnen jullie omschrijven hoe het afgelopen jaar is geweest?
Merlin de Graaf: “We hebben een fantastische start gehad. In het afgelopen jaar hebben we aansprekende projecten mogen doen. Vanuit ons kantoor in Amsterdam werkten we voor grote Nederlandse klanten en deden we verschillende internationale opdrachten. Zo werkten we bijvoorbeeld in Zwitserland, en werkten we aan een groeistrategie voor een aantal opkomende markten.”
Eric Klaassen: “Naast het werk voor grote klanten, hebben we afgelopen jaar ieder kwartaal voor één startup gewerkt. Het gaat hier om startups met internationaal potentieel, die zich al enigszins hebben bewezen. De snelle groei van startups brengt specifieke uitdagingen met zich mee. Wij zijn daarvoor goed geëquipeerd. Bovendien geloven we dat het essentieel is voor grote bedrijven - die soms last krijgen van bureaucratie en regelgeving - om te leren van de snelheid en wendbaarheid van startups.”
Kunnen jullie ons meer vertellen over jullie klanten en het type projecten?
Merlin: “Onze klanten zijn de grote Nederlandse merken, en gerenommeerde internationale spelers. Voorbeelden: Emesa (Vakantieveilingen.nl), OLX.ch, en opkomende superstar(tup) 3dHubs.com. We helpen online groei te realiseren, door te prioriteren, nieuwe bronnen van inkomsten te ontwikkelen, en bestaande activiteiten te optimaliseren. Een voorbeeld van een project: Emesa is het moederbedrijf van VakantieVeilingen.nl, en bedient meer dan 5 miljoen klanten per jaar in Nederland. BLOOM werkte samen met Emesa om een strategie uit te werken voor internationale expansie, van analyse tot roadmap.”
Als gevolg van de groei is het team versterkt met drie nieuwe consultants. Kunnen jullie wat meer vertellen over de aanwinsten?
Eric: “We weten sinds de start toptalent aan ons te koppelen. Ons team is dit jaar gegroeid naar 5 man. We zijn trots op het talent dat we hebben weten aan te trekken: ondernemers met het profiel van een strategy consultant, en een sterke passie voor online. De combinatie van strategy consultancy en internetbranche spreekt erg aan onder studenten. Bovendien investeren we veel in training en (interne) opleiding. Talent is voor ons als adviesbureau de belangrijkste asset.”
Jaarlijks worden meer dan 10.000 adviesbureaus opgericht, maar daarvan gaat meer dan 35% in het eerste jaar kopje onder. Hoe verklaren jullie het succes van BLOOM?
Eric: “BLOOM heeft een unieke propositie in een sterk groeiende markt. We zijn een boutique consultancy volledig gericht op online. Geen enkel strategisch bureau richt zich op alleen deze niche. Wij weten daarbij het gat te overbruggen tussen strategie en operatie, doordat we de kennis van online ook echt in huis hebben. Iedereen bij BLOOM heeft een eigen onderneming gehad, en ervaring met het realiseren van online producten en groei. Door de combinatie van een analytische blik en hands-on kennis kunnen we écht resultaat leveren, en blijven we betrokken bij implementatie en optimalisatie. Je zou het ze natuurlijk zelf moeten vragen, maar ik denk dat klanten om die reden graag bij ons terugkomen.”
Naast de adviesdiensten van BLOOM zijn jullie ook erg actief bij de begeleiding van startups. Op welke vlakken helpen jullie startups en hebben jullie een aantal voorbeelden?
Merlin: “We begeleiden startups bij allerlei activiteiten gericht op nog snellere groei, bijvoorbeeld: het maken van strategische actieplannen voor startups, en begeleiding rondom de investering en venture capital. Daarnaast koppelen we investeerders uit ons netwerk aan startups en vice versa. Innovatie komt steeds vaker uit startups. Grote bedrijven realiseren zich dat ook vaker, dat zie je aan de opkomst van de corporate incubator."
Wat zijn de ambities voor de komende jaren met BLOOM?
Merlin: “We zijn van plan verder te groeien, maar nooit ten koste van kwaliteit. De komende periode vanuit ons kantoor in Amsterdam, maar we laten ons daarbij niet beperken door de Nederlandse landgrenzen. Op langere termijn zou een satellite office in Berlijn of New York geen gek idee zijn.”