Online consultancy Harvest overgenomen door Naspers
De Zuid-Afrikaanse multinational Naspers heeft de Nederlandse boutiqe consultancyfirma Harvest overgenomen. Financiële details van de transactie zijn niet bekendgemaakt. Als gevolg van deze deal zullen bijna alle consultants van Harvest worden overgeplaatst naar Latijns-Amerika en worden geïntegreerd in de verschillende business units van Naspers.
Naspers is een internationaal mediabedrijf met haar hoofdkantoor in Zuid-Amerika en staat genoteerd op de Johannesburg stock exchange (JSE). De organisatie werd opgericht als ‘De Nationale Pers’ in 1915 en na zo’n 100 jaar jaar van uitbreidingen heeft Naspers inmiddels operaties in Africa, Noord-Amerika en Latijns-Amerika. Meer dan 10,000 werknemers zijn werkzaam bij het mediabedrijf.
Harvest is medio 2009 opgericht in Amsterdam door twee voormalig werknemers van eBay. In de afgelopen vier jaar groeide het adviesbureau, dat zich puur richt op online vraagstukken, snel tot circa 15 medewerkers.
Online
Net als andere grote uitgevers en mediabedrijven, verandert Naspers zijn businessmodel van offline naar meer online. De online- en e-commerce markt vormt een van de belangrijkste pijlers voor de groeistrategie van Naspers. In maart vorig jaar kreeg Harvest voor het eerst te maken met Naspers en ondersteunde het bedrijf met haar online strategie en meer hands-on online business development. In het afgelopen jaar versterkte de samenwerking tussen de beide bedrijven, en het Harvest team dat actief was binnen het mediabedrijf groeide enorm.
Bovendien groeide de projecten ook qua strategisch niveau. Als gevolg van Harvest’s strategische footprint binnen het bedrijf, besloot Naspers dat de aankoop van Harvest de beste manier zou zijn om de specifieke vaardigheden binnen de eigen organisatie te integreren. “Als gevolg van onze intensievere samenwerking, is de overname een logische stap voor zowel Harvest als Naspers” zegt Bram Ellens, mede-oprichter van Harvest. “Met deze zet koopt Naspers meer ervaring en kennis van de internetmarkt in, die van grote waarde zal zijn om onze online footprint verder te laten groeien”.
Latijns-Amerika
De consultants van Harvest zullen management- of operationele rollen vervullen voor de diverse merken van Naspers en zullen gevestigd worden in o.a. Buenos Aires (Argentinië) en São Paulo (Brazilië). Volgens Ellens – die zelf COO wordt van OLX* en verantwoordelijk voor de regio India, Brazilië en Zuid-Afrika – biedt de integratie met Naspers een mooi vooruitzicht voor het Harvest team. “Alle adviseurs krijgen mooie functies binnen Naspers. Daarnaast krijgen we de kans om ervaring op te doen in de belangrijkste groeimarkten te wereld, qua kansen en uitdagingen een schril contrast met de stagnerende Europese en Nederlandse markten”.
Daan Sanders, de tweede mede-oprichter van Harvest, wordt General Manager van OLX voor de Emerging Markets regios.
Harvest Amsterdam
Met de overname verdwijnt het consultancymerk ‘Harvest Amsterdam’ van het toneel. Het kantoor, gevestigd aan de Herengracht in Amsterdam, sluit komende maand haar deuren. Twee overgebleven adviseurs die niet mee verhuizen naar Latijns Amerika zullen bestaande klanten verder bedienen onder de naam Bloom.
* OLX is met meer dan 100 miljoen unieke gebruikers per maand een van de grootste online marktplaatsen. Het is actief binnen 107 landen in 42 talen met een focus op Latijns-Amerika, het Sub-Saharisch Afrika en Zuid-Azië.