Méér dan financiële cijfers: Damien Wiegman over 15 jaar cpmview

05 december 2023 Consultancy.nl

Cpmview vierde dit jaar zijn vijftiende verjaardag. Sinds 2008 is de specialist in corporate performance management uitgegroeid van drie oprichters tot zo’n 45 medewerkers. En ook het werkveld van cpmview heeft de afgelopen 15 jaar bepaald niet stilgestaan: waar van oudsher de financiën centraal staan, moeten corporates vandaag de dag ook hun prestaties rond ESG nauwkeurig vastleggen. Kortom, genoeg te bespreken met medeoprichter Damien Wiegman.

Weten hoe je bedrijf ervoor staat – je hoeft niemand uit te leggen dat het essentieel is voor welke onderneming dan ook. Maar het kan ook knap lastig zijn, zéker voor grote corporates.

“Multinationals hebben vaak tientallen tot honderden entiteiten in vele landen, met verschillende valuta, andere wetten en uiteenlopende rapportagestandaarden”, schetst Damien Wiegman. “Zie dan maar eens te komen tot uniforme rapportages die iets zeggen over de performance van de organisatie en de realisatie van de strategie.”

Méér dan financiële cijfers: Damien Wiegman over 15 jaar cpmview

Vlnr: Bart van Onzen, Edwin van den Broek en Damien Wiegman

Dit is waar cpmview opdrachtgevers bij helpt. Zoals de naam van het bureau al deels verklapt, wordt deze specialisatie aangeduid als CPM – voluit corporate performance management.

“Ons vakgebied richt zich op het in staat stellen van de finance-afdeling om optimaal te voldoen aan de belangrijke planning- en rapportagevraagstukken voor zowel interne als externe stakeholders”, legt Wiegman uit. “Denk onder meer aan budgettering- en forecastingvraagstukken, de maandelijkse rapportage van de realisatie, managementinformatie en de externe jaarverslaggeving.”

Het is al met al een “complexe aangelegenheid”, bevestigt Wiegman. En hoe groter een bedrijf wordt, hoe complexer het wordt – vandaar ook de C van ‘corporate’ in CPM: het zijn bij uitstek de reuzen in het bedrijfslandschap waar de uitdaging speelt.

Echte businesspartner

Het optimaal aangaan van deze uitdaging vraagt volgens Wiegman om een “echte businesspartner”, en het is precies deze visie die Wiegman en twee van zijn toenmalige collega’s vijftien jaar geleden deed besluiten om zich samen op het ondernemerspad te wagen.

“Edwin van den Broek, Bart van Onzen en ik werkten alle drie voor Deloitte”, vertelt hij. “We maakten deel uit van een hechte groep consultants die zich de laatste jaren vol hadden toegelegd op implementaties van CPM-oplossingen, zoals Outlooksoft in die jaren.”

“We deelden een gezamenlijke passie om klanten te helpen met het automatiseren en optimaliseren van belangrijke rapportageprocessen”, blikt hij terug. “En daarbij wilden we een echte businesspartner zijn van onze klanten. Een expertisepartner met focus voor de volledig customer journey van onze doelgroep – voor, tijdens én na onze projecten.”

Voorspoedige start

Zo zag cpmview in de zomer van 2008 het levenslicht. Ondanks de op het eerste oog wat ongelukkige timing – kort na de oprichting leidde de val van Lehman Brothers de kredietcrisis in – verliep de start voorspoedig. Daarbij profiteerden de drie kersverse ondernemers van het feit dat ze de banden met hun voormalige werkgever niet volledig hadden doorgesneden.

“Middels inhuurovereenkomsten met Deloitte werden we in staat gesteld bestaande klanten te blijven bedienen”, legt Wiegman uit. “De meeste van deze klanten zijn ook bij ons gebleven. Daarnaast had de markt een duidelijke behoefte aan Outlooksoft-experts en konden we via ons netwerk op een laagdrempelige wijze acquisitie doen.”

“Hoe gaaf is het dat vele van onze klanten van het eerste uur nog steeds onze klant zijn?”

Zo kon cpmview nog geen jaar na de start zijn eerste werknemer verwelkomen én nieuwe partnerships tekenen met CPM-leveranciers. “Daarmee was het fundament voor cpmview echt gelegd en vanaf toen zijn we jaar op jaar verder gegroeid.”

Klanten van het eerste uur

Toch is groei nooit een doel op zich geweest, geeft Wiegman aan. “Wij willen kwaliteit en succes leveren aan onze klanten”, stelt hij, “en daar hebben wij getalenteerde collega’s voor nodig met ervaring.”

De eerste tien jaar groeide cpmview dan ook vooral vanwege de oplopende vraag, de afgelopen vijf jaar ook door uitbreiding van de dienstverlening en partnerships met nieuwe CPM-leveranciers. “We verwachten dat dit de komende jaren zal doorzetten.”

Terugblikkend vindt hij het vooral mooi om te zien dat de visie die ten grondslag lag aan cpmview zo goed is verwezenlijkt. “We wilden echt een businesspartner zijn, hoe gaaf is het dan dat vele van onze klanten van het eerste uur nog steeds onze klant zijn?”

En onder de bedrijven die cpmview tot zijn klantenkring mag rekenen zijn verschillende klinkende namen te vinden. Denk bijvoorbeeld aan ASML, Bose, G-Star, Inter Ikea, NS en TomTom.

Snelste sluiters

Recentelijk kwamen twee van deze klanten – ASML en TomTom – uit de bus als de snelste financiële closers van alle beursgenoteerde bedrijven in ons land. Voor Wiegman een extra mooie bevestiging van de toegevoegde waarde van cpmview.

“Van oudsher ligt de nadruk van CPM op financiële prestaties, maar de focus is vandaag de dag een stuk breder.”

“Onze oplossingen en diensten richten zich op het moderniseren, automatiseren, optimaliseren en versimpelen van complexe rapportageprocessen”, licht hij toe. “Dat vertaalt zich niet alleen in sneller kunnen afsluiten en eerder kunnen rapporteren – maar ook in de kwaliteit van rapportages, extra inzicht in data, cijfers én verbanden en kostenreducties.”

“We zijn blij dat we ASML en TomTom al jaren tot onze klanten mogen rekenen en kunnen bijdragen aan juist deze processen”, geeft hij aan.

Meer dan kwartaalcijfers

Waar veel van de klanten door de jaren heen zijn gebleven, hebben de vraagstukken waar cpmview ze bij ondersteunt zich flink ontwikkeld. “Van oudsher ligt de nadruk van CPM op financiële prestaties”, aldus Wiegman, “maar de focus is vandaag de dag een stuk breder.”

Dit hangt grotendeels samen met een veranderende maatschappelijke blik op bedrijven, waarin prestaties om veel meer draaien dan alleen kwartaalcijfers – je moet ook oog hebben voor de impact die je maakt op mensen, de samenleving en de planeet.

En waar het voorheen met name de publieke opinie was die dit eiste van bedrijven, worden het nu steeds meer harde wettelijke verplichtingen. “Op 1 januari wordt de CSRD van kracht”, vertelt Wiegman. “Daarmee wordt niet-financiële verslaggeving min of meer op gelijke voet geplaatst met financiële verslaggeving.”

Een andere belangrijke ontwikkeling is de in aantocht zijnde Global Minimum Tax. Dit wereldwijd overeengekomen minimumbelastingtarief van 15% moet de belastingconcurrentie tussen landen verminderen en multinationals ontmoedigen om via het verschuiven van winst belasting te ontwijken.

Geïntegreerde businessplanning

Opgeteld zorgen dergelijke ontwikkelingen voor een “significante uitbreiding” van de rapportagevereisten voor organisaties, geeft Wiegman aan. “En CPM kan ze hierbij helpen.”

Cruciaal daarin, stelt hij, is om de verschillende thema’s niet los van elkaar te bekijken, maar juist in hun onderlinge samenhang. “CPM biedt oplossingen om te komen tot echte integrated reporting rondom onderwerpen als financiën, prestaties en duurzaamheid.”

“We zijn trots dat het avontuur waar we in 2008 aan begonnen zich heeft vertaald in fantastische en tevreden klanten, mooie projecten en een prachtige club mensen.”

Deze holistische blik speelt een centrale rol in de voortdurende ontwikkeling van de dienstverlening van cpmview. Daarbij benut het bureau ook volop de kracht van de laatste technologie.

“Innovaties als cloud computing, in-memory databases, big data en kunstmatige intelligentie bieden talloze mogelijkheden voor integrated business planning”, geeft Wiegman aan. “Hoe kun je de financiële planning van een organisatie echt koppelen aan belangrijke operationele plannen zoals bijvoorbeeld de vraag- en aanbodplanning? Hoe kan technologie en machine learning vervolgens bijdragen aan data-analyses en forecast-nauwkeurigheid?”

“Kortom, een significante meerwaarde voor écht performance management”, vat hij samen. “Het beter meten van verschillende kpi’s, een hogere frequentie van rapportering, betere analyses en betere connecties tussen systemen en databronnen.”

De basis van het succes

Opgeteld bieden het veranderende werkveld en nieuwe technologie cpmview mooie kansen om steeds meer waarde toe te voegen bij opdrachtgevers. Maar hoe mooi de laatste technologische innovaties ook zijn, uiteindelijk zijn het de medewerkers van cpmview die zorgen dat deze kansen ook worden benut, benadrukt hij. “Onze mensen zijn de basis voor ons succes.”

Het zijn dan ook deze mensen die voor Wiegman de rode draad vormen in vijftien jaar cpmview. “Edwin, Bart en ik zijn heel trots dat het avontuur waar we in 2008 aan begonnen zich heeft vertaald in fantastische en tevreden klanten, mooie projecten en een prachtige club mensen. We hebben samen zoveel mooie ervaringen gedeeld – ook buiten werk: van de jaarlijkse skitrips tot de jubileumreizen en nog veel meer.”

En hoewel hij met veel genoegen terugblikt, kijkt hij nog liever vooruit. “We zetten ons vol ambitie en vernieuwing in om ons verder te blijven ontwikkelen tot de ideale business partner van de CFO op het gebied van integrated reporting. Met de groep mensen die we hebben verzameld heb ik er alle vertrouwen in dat we weer vijftien mooie jaren tegemoet gaan.”

More on: CPMview
Netherlands
Company profile
CPMview is not a Netherlands partner of Consultancy.org
Partnership information »
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

CPMview is a not a partner of Consultancy.org.

Upgrade or more information? Get in touch with our team for details.